Ja, ibland faller det sig märkligt. Klyschan att världen är liten passar bra in i detta sammanhangetJamen hej! En liten fjuttig kommungräns bort bara!
Du har redan svarat på frågan, det var ett par joggingskor som avsågs. Jag råkar ha ett par (dyrköpta) från Löplabbet liggandes i garderoben efter att det visade sig att jogging inte är min grej, jag föredrar att cykla. (Mitt alias är namnet på den cykeln jag köpte senast), men jag misstänkte nog (utifrån vad du framfört) att dessa skodon inte vore lämpliga för det tänkta ändamålet.1. Skor, beror väl på vad man menar med "gympaskor", lite styvare sula än en joggingsko skulle jag för egen del vilja ha för att inte bli trött i fötterna. Men det är bara en gissning, jag var nöjd med mina skor, och mina medvandrare hade liknande, inte löparskor alltså. En löparsko blir ju också väldigt snabbt blöt vid regn eller vandring i blöta snår. En lite tätare ovandel, lite styvare sula, men ändå som du tycker är skön att gå hela dagar i. Just Annapurna Trek behöver inget vriststöd, om man inte själv tycker att ens vrister föredrar det. Ta skor som du inte får skav av, var noga med sockar och fotvård. Ska du vara ute och resa länge - vad ska du då ha för skor? Välj något mångsidigt!
(Mina skor, Scarpa Zen, är en nubucköverdel som jag hade impregnerat med vanlig impregneringsspray, jag blev aldrig genomblöt om fötterna en enda dag. Mellantjocka ullstrumpor, och vara uppmärksam på skav och åtgärda direkt isåfall!)
Jag får helt enkelt konsultera en lämplig återförsäljare om för ändamålet lämpligt val av skodon, innan avresa. Helst skulle jag vilja ha ett par som jag kan använda mig för alla typer av underlag, (eg. allt från promenader i urbana miljöer, till vandring i nepalesiska Himalaya), då planen är att jag skall vara borta under ett år, och min packning är ytters begränsad vad det gäller möjligheten att ta med mig några kläder, för att inte nämna skodon.
Jag kommer (med ett visst mått av optimism) kunna ta med mig ( utöver de kläder jag kommer att bära på kroppen vid avresa) ett par extra byxor, några kalsonger och strumpor, samt ett par t-shirts, sedan är det (knök) fullt.
Detta p gr av att min ryggsäck som är tänkt att användas inför denna resa, är till 3/4 ockuperad av fotoutrustning och dator, Det gäller att prioritera det mest livsnödvändiga =).
Ja, så är det naturligtvis.2. Kondition och höjd. Här är det mycket som är individuellt, och nu kan jag bara skriva hur jag och mina vänner hade det, just på Annapurna Trek. 5 pers med ganska "normalkondis" skulle jag tro, 40-50 år var vi. Mest en fråga om uthållighet,
Ja, jag litar på dig, men vad "normalkondis" är, är nog ett begrepp med stort spann i tolkningen, skulle jag tro ;-).dagsetapperna kan väl få bli en timme längre för att man stannar och vilar, eller vandrar långsammare? Det kommer att ge sig. Du klarar definitivt den vandringen vi gjorde!
Intressant att du nämner Lhasa, jag har också för avsikt att besöka Kina, men med reservation, då dom är rätt jobbiga vad det gäller visum. Som jag förstått det, så skall man inte nämna Tibet öht i samband med visumansökan, för då får man inget visum, men det kanske är en skröna ?.Höjden. Uj, här kan det vara extremt individuellt, samt olika mellan olika tillfällen. Vi hade nästan "fuskat" pga att vi hade varit på en resa till Lhasa i Tibet bara någon veckan innan Nepal, så redan där hade vi börjat lite höghöjdsanpassning
Näää, vad säger du !? Det hade jag aldrig kunnat tro. Är det högre än Ramberget också, eller )) ?Men visst, det är jobbigare än på K-dala-höjd över havet!
Visst, så är det ju. Jag kommer ev. att komma in med flyg från antingen Kina eller direkt från Sverige, då blir det nog en chock när man kliver ur flygplanet, men det ger sig.Man vet aldrig riktigt! Men för de flesta går det bra, pga att man ju hinner höjdanpassa sig i och med att man stiger med låg hastighet, styrd av att man ju vandrar.
Det är i oktober det är aktuellt för mig att besöka Nepal av just de anledningar som du nämner. Mars-April är tanken att jag skall möta våren i Japan =).3. Regn. Vi hade absolut några dagar med riktigt regn, men jag kan i alla fall inte i efterhand känna att det var något större problem. Oktober och typ april-maj är väl de typiskt "bra tiderna". Maj ger ju möjlighet till blomstrande växtlighet, och ännu vackrare natur. Oktober ligger rätt i förhållande till regnen på hösten.
Jo, jag är medveten om att det kostar att knalla omkring i Nepalesiska Himalaya, det har jag inga problem med. Vad jag däremot stör mig på, är att dom har ett pris (för entreer till nationalparker, t ex.) för turister, och ett helt annat pris för Nepaleser. Jag är medveten om att Nepal är ett av Asiens fattigaste (fattigaste ?) land, men gör samma sak här i Sverige, så får du se vilka reaktioner det skulle orsaka.. Ja, vi bokade genom en trekkingfirma i Kathmandu, som vi hittat på nätet. För oss var det bra, och vi hade begränsad tid då vi kunde resa, hur många dagar vi kunde vara borta. Trekkingfirman kunde anpassa vandringen efter våra önskemål till viss del, hur lång tid vi hade på oss. Priset var precis vad som stod på deras hemsida, plus dricks som förväntas till guiden och bärarna. All mat (endast vegetariskt, med undantaget tonfisk på burk, men enkelt och jättegott) under vandringen betalade vi själva i teahousen, minns inte just nu om nattlogin var förbetald eller betalades varje morgon? Hm. Kan kolla.
Det är ju kostnader att vandra denna sträcka/i detta naturreservat, en "vandringslicens" typ som man måste köpa, det ingick i vårt "paket" har jag för mig.
Jag får googla lite om hur man bör gå tillväga för att planera en trekking i Nepal. har beställt en bok om Nepal (Lonley Planet) som jag väntar på skall trilla ner i brevlådan.
Nja, jag har passerat "odödlighetsåldern" och med det med god marginal, så att knalla omkring i nepalesiska Himalaya utan guide, känns inte aktuellt, nä. Det är inte riktigt samma sak som att knalla omkring i Björndammsområdet, om man säger så =).5. Just Annapurna Trek är så enkel att gå, iom att den är tydligt uppmärkt, man kunde absolut gjort som en del andra och vandrat den själv med bara en guidebok. Men då burit mer packning själv, än bara dagspackning. Plus att fördelen med guide var att hen som lokal person kunde kontakta nästa natts teahouse i förväg och boka in oss. Annars är det i mån av plats. På varje "normal" etapp fanns det fler teahouses.
Tusen tack ! Jag kommer nog (i den mån det blir aktuellt) att hålla mig till tråden, då den information som kan komma fram, kanske är användbar för andra som är inne på samma linje. Jag tackar dig ändå för erbjudandet.Du är självklart välkommen med fler frågor, i tråden eller via PM/email.
Absolut, så är det. Och som jag nämnde, har jag beställt en bok i ämnet "Nepal" så då slipper jag sitta och läsa på nätet, även om det är ett bra komplement, inte minst med tanke på att det (för det mesta) är skrivet på svenska, till skillnad från boken som jag beställde, som är på engelska. Även om jag begriper engelska hyfsat, är det alltid lättare att ta till sig information på det egna språket.Finns många fler trådar om både just denna vandringssträcka, men även andra Nepal-turer, om du letar.
Är med på det.Jag vill som sagt inte "äga sanningen", bara hur det var för oss/mig, viktigt!
Har full förståelse för att du vill åka tillbaka till Himalaya. Själv var jag i pakistan för ~20 år sedan, och då i den pakistanska deen av Himalaya. Som närmast var jag några km/någon mil (fågelvägen) från världens näst högsta berg (K2) och visst är landskapet helt fantastiskt ! Jag vet inte varför, men jag gillar just höga berg. Inte nödvändigtvis för att bestiga dom, utan snarare beundra deras majestät som sträcker sig upp mot himlen.Slutligen: skulle väldigt gärna besöka Nepal och vandra någon fler gång. Det är fantastiskt att få se Himalaya med egna ögon! Även om man bara är en turist bland alla andra. (Jag var för egen del aldrig sugen på Everest Basecamp och är det fortfarande inte, även om jag självklart hade önskat få se Mt Everest!)
För min del är målet att ta mig till just Mount Everest Basecamp, det vore en milstolpe i mitt liv att faktisk ha fått vara på foten till världens högsta berg, så det är ett (del) mål inför mitt besök i Nepal