Val av tält vid långcykling

Jag har ett Hilleberg Unna som jag är mkt nöjd med. Personligen tycker jag det är viktigt att hålla nere både volym och vikt, särskilt när man ska vara ute länge (tväremot vad ngn annan skrev). Även topografin spelar in, mkt berg och det är inte kul med en tunglastad cykel. Storleken passar utmärkt för mig (177 cm lång). Självstadgande är underbart. Placera det var du vill, flyttar det hur enkelt som helst. Inga linor mer än om det blåser. Enkelhet är viktigt.

På minussidan är ju avsaknaden av absid. Är man själv kan man haka loss lite av innertältet och få en fungerande absid, det fungerar ok.

Jag använder ett North Face Rock 22. Ett kupoltält för två som funkar utmärkt på mina cykelturer under sommaren. Har haft det under 3 sommrar och det inte varit några problem med det. Köpte det i Köpenhamn för cirka 2000 kr. Såg nu att det fanns på Skövde Natur(länken i ett av svaren ovan) för 1800 kr.
Jag tyckte inte att det fanns någon mening med att köpa ett dyrt tält för 4000 kr eller mer som bara ska användas på sommarturer. Men om du ska kunna använda ditt tält året om så ska du nog titta på något annat tält, tex Hilleberg som du nämner.

/ Johan

mikeon; sa:
Har du kollat på Kaitum, lättviktsvarianten av Keron. Det är nästan 1 kilo lätter, men kostar dock fortfarande en del. Skulle vara intressant med en lättviktsvariant av Staika...

Ja det tältet är helt klart intressant då den ändå är relativt lätt så den är värd att undersöka lite närmare, ska kolla om den finns att titta på här i stan fast den är iofs i princip en kopia på keron fast lite lättare så igentligen är det onödigt att se den på riktigt men kul hade det varit ändå.

Mattias71; sa:
Jag har ett Hilleberg Unna som jag är mkt nöjd med. Personligen tycker jag det är viktigt att hålla nere både volym och vikt, särskilt när man ska vara ute länge (tväremot vad ngn annan skrev). Även topografin spelar in, mkt berg och det är inte kul med en tunglastad cykel. Storleken passar utmärkt för mig (177 cm lång). Självstadgande är underbart. Placera det var du vill, flyttar det hur enkelt som helst. Inga linor mer än om det blåser. Enkelhet är viktigt.

På minussidan är ju avsaknaden av absid. Är man själv kan man haka loss lite av innertältet och få en fungerande absid, det fungerar ok.

ja fördelen med unna är att den är lätt och självstagande vilket vore praktiskt men jag vart lite skeptisk till hur stor den kan vara efter att jag tittade på staikan då jag tyckte den inte kändes så rymligt jämfört med ett tunneltält med raka väggar. Hur stor är unna när den är nerpackad, går den att få ner i en cykelväska eller har du den på pakethållaren?

Jote; sa:
Jag använder ett North Face Rock 22. Ett kupoltält för två som funkar utmärkt på mina cykelturer under sommaren. Har haft det under 3 sommrar och det inte varit några problem med det. Köpte det i Köpenhamn för cirka 2000 kr. Såg nu att det fanns på Skövde Natur(länken i ett av svaren ovan) för 1800 kr.
Jag tyckte inte att det fanns någon mening med att köpa ett dyrt tält för 4000 kr eller mer som bara ska användas på sommarturer. Men om du ska kunna använda ditt tält året om så ska du nog titta på något annat tält, tex Hilleberg som du nämner.

/ Johan

Jag ska kolla på det där tältet också men det låter som att den faller bort då jag hade tänkt skaffa ett som går att använda året runt även om jag i dagsläget inte har några planer på att använda den vintertid.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
HcHm Val av touringcykel Långcykling 8
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
Phillefilur Klurigt val av Surly LHT Långcykling 32
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Karpaterna.se Val av långfärdscykel Långcykling 34
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
maia val av cykel till halvvättern? Långcykling 10
Banankontakt Val av ventil Långcykling 7
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
Karlholm Val av cykel för Sverigetur? Långcykling 0
Jote Val av lowrider Långcykling 4
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
emparasso Val av brukscyckel? Långcykling 5
tedradgren Val av tjejcykel för långfärdsresa Långcykling 7
Hartan Val av cykel till tjejvättern? Långcykling 1
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 19
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
gusbo Sned aluram vid bakhjulet, inget växelöra, vad göra? Långcykling 5
Hinas Pedalen klickar och kedjan (möjligtvis) låter mycket vid kullersten Långcykling 4
Lillamy75 Korsa Nors/ryskagränsen vid Kirkenes Långcykling 4
rimn Hur gör ni med alla väskor vid kortare stopp? Långcykling 18
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg