Det blir inte mycket till glipa om man öppnar yttertältet lite grann högst upp, utan man måste sätta något där som petar isär tyget tex en klädnypa. Och då kan det ju regna in. Med det här röret emellan tänkte jag att man kunde dra åt blixtlåset lite grann så det inte blir så stort hål vid sidan av.Som Fjällkjell så glasklart beskriver hänger det på att säkra termiskt och/eller tryckskillnadsdriven luftcirkulation, så det mest effektiva vore att fixa till någon sorts toppventil - vilket Enan saknar såvitt jag kan se. Har själv ett enbågstält med i princip samma arkitektur, men med en rejält tilltagen, regnskyddad toppventil i högpunkten - och det är dramatisk skillnad på att hålla den öppen resp. stängd.
Det man ska sträva efter är alltså största möjliga höjdskillnad på till- resp. frånluften.
Blåser det, så kan man i stället fixa in/ut-cirkulation med att genom tältets placering säkra största möjliga tryckskillnad mellan de ventilförsedda tältsidorna. Men till skillnad från den termiskt drivna cirkulationen ("skorstenseffekten") funkar det ju inte om vinden vänder eller mojnar, .
Ditt rör skulle alltså egentligen göra mest nytta om de kunde monteras vertikalt som en riktig skorsten, men då blir ju regnskyddet ett problem. Horisontellt kan det kanske ändå bidra litet, om det placeras högt uppe i "nocken" med utgång på frånvindssidan. Men då kan man lika gärna bara lämna blixtlåsen i inner- och yttertältet lite öppna längst upp (och vid behov fixa lite DIY myggnät- och regnkåpa). För att röret ska bidra mer än så, måste det ha "rätt" diameter, inloppsgeometri m m, men man kan ju ha tur. Kul om du återkopplar när du har testat lite.
Att tyget i myggnätsdörren är mycket finmaskigt stoppar ju inte diffusionen, så länge det är den lite kroppsvarma inneluften (med högre ånghalt) som ska ut. Ur den synvinkeln är det bra att sluta till absiden, så kondenspunkten förflyttas till yttertyget. Men för att förbättra till/frånluftscirkulationen är det bara en liten yta längst upp som ev. behöver öppnas/ersättas med glesare nät. Att byta hela dörrytan skulle snarast försämra skorstenseffekten (och så vill man ju minimera drag längst ner, där man har sin kropp).
Innertältsdörren har jag redan börjat ha öppen lite grann högst upp på nätterna.
I somras hängde jag upp nästan torra sockor i taket i innertältet en solig kväll, nästa morgon var de för fuktiga för att ta på sig. Trots en varm natt. Det är bättre att ha kläder liggande på golvet under natten.
När det är minusgrader då blir det lite frost i nocken på innertältet, så kanske blir för kallt för att luften ska komma ut. Den stora meshdörren släpper in kalluften men inte ut fukten känns det som.
(Har en känsla av att samma gäller kortändarna, när det är vindstilla blir det ’väldigt mycket kondens I hela yttertältet )
Ska testa då fort det blir minusgrader, idag är det + 20