Stämmer att övre bärremsinfästningen är en svaghet. Den har jag låtit förstärka. Det var dock enda felet enligt mig. Jag har för övrigt en helt annan åsikt om Vulcan, efter att under de senaste 15 åren vandrat med en kåta under långturer som gett 30 kg + i startvikt Att kalla säcken för en påse skit är ju rent nonsens, bara för att den kanske inte är en bra ryggsäck för just dig, då bärsystemet inte passar alla. Men för t.ex mig en mycket bra ryggsäck. Finns en hel del som delar den åsikten, om man kollar recensionerna. Jämför man de vikter och volymer säcken klarar, med säckens egenvikt, finns fortfarande ingen bättre säck, om bärsystemet passar en.
Instabilitet komer först vid ca 35 kg. De vikterna har jag dock endast vid vandringar vintertid när snöfatttigt med kamin till ett basläger.
Raskesven
Ok, den SITTER som en påse skit på MIG men den ÄR inte en påse skit. Däremot är bärsystemet undermåligt för en säck med stor volym vilket indirekt medger tyngre laster.
Stora ryggsäckar utan ram svajar och man vankar fram som en anka - lätt överdrivet. Något som leder till slitningsskador på säckens utsatta delar (ex bärremmarna)
Softpacks gör sig bäst mellan 1 - 70 liter.
Senast ändrad: