Hejsan,
Vill man ha en lätt säck som det går bra att bära tungt i gör klättermusen en trevlig ryggsäck.
Min sambo har en sådan, Klättermusen Mjölner i 70-liters utförande och är mycket nöjd med den. Men den finns även som 100-liters och väger då 2.9 kg:
http://www.klattermusen.se/produkt....ex&produktGrupp=Skal&produktKategori=Ryggsäck
Personligen har jag en Bergans Alpinist 130 liters som jag burit över 40 kg i utan några större problem...förutom trötta ben förståss. Men Alpinisten väger ju 4.2 kg i sitt 110 liters utförande, så den är långt ifrån lätt.
Sen en liten kommerntar till "sanningen" att det är bäst med ramryggsäck om man vill bära tungt. Detta är minst sagt en sanning med modifikation. Det viktigaste om man vill bära tungt är bärsystemet. Om detta sitter på en ryggsäck med klassisk ram, som på Bergans Powerframe, eller på en ryggsäck med en inre ram, som Bergans Alpinist påverkar inte bärkomforten speciellt mycket (jag har testat bägge). Däremot är det helt sant att det kan vara praktiskt att ha en klassisk ram som man kan spänna fast grejer på.
/ Stefan