Camelpack
God morgon.
De ryggsäckar som produceras nu upp till 30-35 liters har allt som oftast följt med trenden att sy in ett utrymme för en camelpack.
Hur det är med säckar över runt 70-95 liter vet jag inte, men det finns säkert några som har det.
Själv tycker jag att det är ganska praktiskt, ger inte direkt någon rogivande paus i vandrandet men det ger ju onekligen snabb vätska...
Det finns även specialsäckar producerade för just camelpack, de är säkert bra men om de är praktiska låter jag vara osagt. Utrymmet i dem är ju inte direkt för den som tänkt göra någon större vandring..
Jag har själv enbart köpt vattenpåsen camelpack, kostade runt 300-400 kr om jag inte minns fel, vilket jag säkert gör
Den har jag använt både in min gamla Haglöfs climber vid löpning, cykling, telemarksskidåkning då har den funkat kanon trots att den inte är anpassad efter en camelpack!
Den har även funnits i min Haglöfs Alaska 90 liters, i den stora sidofickan, något bökigt men det funkar..
Det jag märkt är att den camelpacks "drickslang"? jag använder går att fästa till en vanlig PET-flaska.
Sedan vill jag varna för isbildning i slangen...
Något jag bittert fått erfara ett antal gånger när slangen hänger oisolerad utanför ryggsäcken.
Det finns någon form av fleece isolering till camelpack, om de går att köpa utan väska vet jag inte men försöka kan man ju alltid göra.
Se vad du ska ha den till och sedan att pröva.
Go tur.
Jan