Vätskesystem

Klart att du ska ha en påse!

Haft i nära 5 år nu, och min camelbak funkar stabilt fortfarande. Har den med så fort vätskepåfyllning behövs och annars också nästan.

Skvalpet som skrevs om längre upp slipper man om man ser till att inte ha någon luft i säcken, töms enkelt genom att vända på den och helt sonika suga ut luften.

Nu finns det även Sourze och Platypus som vätskesystem och det är ju bara att kolla prislapp och funktion mot vad du ska använda den till. Kvaliten är likvärdig.

"Ziplås" har jag inte varit i kontakt med. Camel och Sourze har skruvkork och de flesta Platypus med så det ska mycket till innan de läcker.

Rekommenderar noprenskydd och bitventilsskydd alá Camelbak så slipper du fryst vatten i slangen och dropp på bröstet. Är det riktigt kallt får man blåsa tillbaka vattnet i säcken helt enkelt.
Ryggsäck som följer med är perfa då man springer/ tränar. Plats för en powerbar och MiniDisken.

Angående renlighet i "fält" så är man ju oftas så skitig själv så normal hygien runt vattnet räcker gott. Den skit som kommer i säcken kommer lika lätt i flaskan, jag har åtminstonde inte med mig flaskborste ut... :)

Dålig smak som kan uppkomma i säcken tar du enkelt bort med citronsyra som du sköljer igenom den med.

Hoppas du blivit klokare!

/Martin
[Ändrat av Tigger 2003-01-10 kl 14:18]

Just för vandring undrar jag om vätskesystem är så himla praktiska, man lär ju ändå behöva ha nån flaska eller så med sig för att dricka "i lägret"?

Min lösning är Festis-flaskor (PET). De har nämligen fördelen att det är ett spår runt dem så att de med en rem (jag har gjort en ögla som jag trätt genom ett snörlås) kan fästas frampå ryggsäckens axelremmar (det sitter ju ofta band där med sömmar för att hålla bröstremmen på plats).

Flaskorna rymmer dessutom 60 cl, jämfört med de flesta andra små PET-flaskors 50 cl, och de är lätta att ersätta om de går sönder (och förhållandesvis billiga:). Med 1,2 liter att dricka klarar man sig nog tills det är dags för rast och då kan man man fylla flaskorna (eventuellt från vatten i packningen, där kör jag med urdiskade påsar från bag-in-box-vin fast de är ju inte så lätta att fylla).

För att hämta vatten i en bäck eller liknande har jag en vattenhämtare modell säck (sydd av en billig regnjacka!).

Och med mitt snöre kan jag när jag tagit av mig ryggsäcken fästa flaskorna i bältet. Det är alltså inte "fast monterat" på ryggsäcken. Svårt att förklara i text... Öglan är alltså ganska stor (snöret är nog en halvmeter) och träs alltså som ett lärkhuvud runt axelremmen och när det sitter i bältet träs det bakom bältet så det blir två öglor (en över och en under bältet) som håller flaskan. Det går även att trä den som lärkhuvud runt bältet och bara låta delen med snörlåset hålla flaskan men det glider lätt upp då.

Klart det funkar till vandring

I "lägret" har man ju ändå den "alltigenompraktiska" naglenflaskan att blanda annan dryck i. (Givetvis med liggunderlaget som termoshölje med för varm dryck, soppa etc.) Sen går det ju perfekt att dricka vatten ur säcken även om man står still också, trot eller ej....... :)

/Martin

camelback är att rkomendera ,jag dricker mycket mer med den än om jag skulle ha en vanlig flaska. men köp inte nägot av dom billigare för dom håller ej,min billiga "typ biltema" pajjade under en topptur ,det som hände var att kläderna som var i ryggan blev till isbitar och själv så fick jag vara törstig. en stor fördel på vinterturen är att vattnet ipåsen är ljummet ett par timmar då påsen oftast är nära ryggen.har sytt ett fodral i fleece som jag trär slangen igenom.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg