• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väger nu 69.4kg! :o)

Jag själv har varit och tränat typ 10ggr totalt på 5 år eller så. Sprungit 4ggr.

Då slog jag flera personrekord. Vanligtvis blir jag trött och andfådd efter att sprungit 5 km, men då jag åt rå mat, så kände jag ingenting av trötthet eller andfåddhet. Var inte ens uppvärmd efter 5km.
Vi sammanfattar. Du är en soffpotatis som sprungit fyra gånger på fem år. Sen åt du bara rå mat och slog inte bara ett utan flera personbästa i löpning. Utan att ens bli andfådd. Det ser rätt roligt ut, det du skriver :)

Vi kan utbyta erfarenheter.

Eller tycker du inte man borde samarbeta istället? :)


Ja, eller så kanske jag har rätt?

Jag provar i praktiken. Det gör inte du.

det är DÅ du inser att jag har rätt.

Det är först då du kommer inse att "oj, han har ju rätt ju!

Det är om du provar, som du inser att jag har rätt.

Jag VET att jag har rätt.

Tänker folk inte kritiskt?

Men folk här, vägrar prova själva. De teoretiserar och avfärdar eftersom de är fast i gamla föreställningar. De är kort sagt, icke vetenskapligt tränade. Lyssnar bara på auktoriteter, utan att själva våga tänka efter själva. Därav den massiva kritiken här. Men skulle de prova, så skulle diskussionen ta slut omedelbart, det är först då de ser att jag har rätt.
På vilket sätt har du tänkt dig att erfarenhetsutbytet och samarbetet skall ske? Tänker du dig själv som lärare och oss som elever?

Vissa här är rätt kritiska till mycket som skrivs på internet.
 
Vi sammanfattar. Du är en soffpotatis som sprungit fyra gånger på fem år. Sen åt du bara rå mat och slog inte bara ett utan flera personbästa i löpning. Utan att ens bli andfådd. Det ser rätt roligt ut, det du skriver :)
Nja, jag har inte sprungit 4 ggr på fem år. Faktum är att förrut toktränade jag. Gymmade mycket, sprang och så. Men sen lade jag av, eftersom mina leder började ta strykl, jag lyfte tungt. Min idol var Dorian Yates, den störste av dem alla. No pain - no gain. Vi skrek på gymmet och hetsade varandra. Spydde efter träning, fick näsblod, etc. Vi lyfte tyngre än vi vägde, fick hjälpa varandra att att dra ned vikterna så man nådde stången. Folk gick omvägar runt oss. Hård träning ska det vara, annars ser jag inte poängen? Jag vill se resultat. Så eftersom mina leder pajade så jag lade ned all träning och försökte få lederna att återhämta sig. Men det gick inte så bra. Jag såg inga bra resultat. Något måste vara fel. Jag misstänker nu att det berodde på kosten, jag åt mycket pasta och bröd. Precis det som OS simmaren Lars Frölander beskriver på min blogg - och hur Lars fick bättre effekter då han lade om kosten. "7-8 brödskivor om dagen är bra" - yeah right.

Nu vet jag hur jag ska komma i mitt livs form. Äta rå stenålderskost ett tag, och sedan börja träna. Jag misstänker starkt att min kropp kommer svara mycket bra på träning - det gjorde den inte förrut nämligen. Men det är klart, om jag inte får några effekter så har jag ju fel. Och då måste jag omvärdera. Om experimentet visar andra resultat än teorin, så är min teori fel. Så enkelt är det, det praktiska resultatet avgör om teorin funkar eller ej.

Men jag är säker på att min kropp kommer svara bra på träning om man äter rätt kost. Konstigt vore det annars. Alla tecken pekar på att det är så, det finns inget experiment jag gjort som visar motsatsen. Jag har gjort flera olika experiment, man måste ju vara ganska säker. Man kan inte dra slutsatser lättvindligt. Även Lars Frölander säger samma sak att kroppen svarar mycket bättre om man lägger om kosten. Det finns nån annan framgångsrik löpare: Jonas Colting som säger samma saker som Lars Frölander och jag:
http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen
Kosten är viktig och om man äter stenålderskost så orkar man mycket bättre. Varför tror du indianerna kunde löpa en hel dag utan större besvär? Jo, pga kosten.



Här finns en annan löpare som börjat med rå mat och han är nu bland i eliten i USA. Från ingenstans kom han in till eliten, pga han ändrade kost. Faktum är att flera uthållighetslöpare har börjat med rå mat, pga honom. Se hans fina meritlista, den är extremt bra:
http://runningraw.com/results.html



Du kan även läsa här, och se hur fysiken utvecklas oerhört på en rå kost:
http://www.stevepavlina.com/blog/2008/02/raw-food-diet/
"The biggest improvement was in my muscular endurance. On day 3, I was able to do 27 pushups. On day 7 I was up to 31, and on day 24 I did 36 pushups, setting a new lifetime personal best. Those were the only times I did pushups during the trial, and I didn’t do many chest workouts during this time. This is definitely a very unusual improvement for me."

Helt utan att träna bröst, så ökade han i styrka oerhört, mer än han någonsin gjort i hela sitt liv, Han satte sitt personbästa rekord. Så visst, du behöver inte tro mig, men jag har upplevt EXAKT samma effekter. Det är helt otroligt. Overkligt. Jag har tränat hårt förrut, men aldrig fått så snabba effekter som när jag äter mig i form. Helt utan träning. Bisarrt. Ser du nu att jag inte ljuger ihop detta? Det finns många andra som bekräftar att detta funkar. Faktum är att det kryllar av såna här vittnesmål. Jag är inte ensam tok om detta. Kanske är vi allihopa galna tokar och på något sätt ingått en gemensam sekt, där vi blivit hjärntvättade? Låter det rimligt? Eller så kanske det kan ligga någon sanning i vad alla olika, helt oberoende människor påstår? Vad är rimligast? En världsomfattande lögnaktig sekt, eller att det kan ligga sanning i att "kosten är viktig för kroppen och träningen"?
 
Fortsätter här, eftersom jag inte får klistra in fler än 3 länkar i ett inlägg:

------------------

En annan rolig sak, när jag åt rå stenålderskost under jan och feb, så sade 4 olika personer till mig, helt spontant att jag ser hälsosam ut, att det strålar om mig. De undrade om jag rest och solat. (Jag reser mycket i mitt jobb på aktiebörsen). Men just då hade jag inte rest. Jag visste att jag skulle få sådana kommentarer, men jag trodde inte jag skulle få såna kommentarer redan efter 2 månader på rå kost? Här är några foton på folk som äter en rå diet, före och efter.
http://www.welikeitraw.com/rawfood/before_after/

Kolla på "Anthony". Han är ganska rippad. Jag kommer att trivas med en liknande kropp som han har. :) Men att komma dit med endast rå kost går ju inte. Jag ska först gå ned i vikt så jag trivs med mig själv, så jag känner mig lätt och stark i kroppen, sen ska jag börja träna. Ojojoj, vad kul det ska bli att gå på stranden! :)
http://www.welikeitraw.com/rawfood/before_after/index.html



På vilket sätt har du tänkt dig att erfarenhetsutbytet och samarbetet skall ske? Tänker du dig själv som lärare och oss som elever?
Nja, jag hade tänkt att någon kanske var villig att experimentera själv istället för att teoretisera? Om nån provar lägga om kosten under några veckor, så kan vi spåna vidare. Men det är klart, folk verkar ju mest intresserade av att läsa vad professorer och vad läkare säger, istället för att prova på själva och komma fram till någonting själva. Matematiker är tränade att ALDRIG acceptera ett påstående utan ett bevis. Så fort man påstår något för en matematiker så ska man vara beredd att kunna bevisa det. Det finns inga mer kritiskt skolade än matematiker. Följaktligen SKITER jag i vad läkarna eller professorerna säger, det enda som räknas är om det går att bevisa deras påståenden. Den som kan bevisa sina påståenden, honom lyssnar jag på - eftersom resultaten överensstämmer med teorin. Då kan hans teori inte vara fel. Om läkare säger att man ska äta 7-8 brödskivor om dagen, och svälta sig själv och räkna kalorier - och om det inte funkar - ja, då har de fel. Så enkelt är det. Om en tok säger något annat, och det funkar - ja då är han mer värd att lyssna på. Enda sättet att avgöra, är att prova själv. Det är förkastligt att läsa utan att kräva bevis - det är faktiskt mycket illa. Det är inte vetenskapligt.
 
Fortsätter här, eftersom jag inte får klistra in 3 bilder (eller vad det nu beror på)
-----------------

Vissa här är rätt kritiska till mycket som skrivs på internet.
Ja det hoppas jag! Så, är det nån som är villig att motbevisa mig då? Att bevisa att jag har fel, genom att prova själv? :) Man ska inte tro på allt jag säger.




Grodanbolle, tack för länken om psykisk ohälsa. Men jag är hellre frisk från allergier och astma och väger 8kg mindre, och känner mig STARK och kraftfull och "psykiskt sjuk" - än att jag räknar kalorier och späker mig, äter pasta och bröd, får astma och allergi, och tvingas avliva mina katter och väger 75kg och är "psykiskt frisk". Mitt val är enkelt.

Om du nu lyckas få mig att inse att jag har vanföreställningar så jag går tillbaka till normal husmanskost - kan du garantera att min astma och allergi försvinner? Hur ska jag hålla min allergi och astma i schack? Har du något förslag? Och min vikt, hur ska jag hålla den i schack? Har du bra ideer, så är jag förstås villig att prova. Och funkar dina ideer bättre än mina, så är jag förstås villig att lyssna på dig. Mitt problem var att jag ville bli av med allergierna och astman, därför experimenterade jag med massa saker tills jag upptäckte att kosten fixar biffen. Men om du har bättre ideer så är jag idel öra. Shoot! Berätta hur jag ska hålla allergin och astman och vikten i schack! Give me your best. :)
 
Men snälla... Driver du med oss?
Jag skulle uppskatta att du lägger till en smiley när du är sarkastisk. Det är en god vana när man skriver text, därför att alla nyanser framförs inte tydligt. Att lyfta sin egen tyngd är inte svårt, jag medger det. Men vi lyfte ganska mycket tyngre än vad vi själva vägde.

Men i vilket fall som helst, har du tittat på mina länkar? Alla de länkarna, inkl jag själv, har fantiserat ihop allting menar du? Hur avfärdar du länkarna? Vad är din förklaring till att de är lögner?




Grodanbolle, har du bättre förslag på hur jag ska hålla allergier och astma och vikten i schack? Ska jag lyssna på läkarna och dietisterna menar du? Är det, ditt förslag?
 
Nu vet jag hur jag ska komma i mitt livs form. Äta rå stenålderskost ett tag, och sedan börja träna. Jag misstänker starkt att min kropp kommer svara mycket bra på träning - det gjorde den inte förrut nämligen.

Killen är manisk och är på en annan planet.
De måste vara svaga på hans planet. Man tränar så man spyr och blöder näsblod och klarar bara sin kroppsvikt i marklyft och knäböj. Ingen människa kan träna så fel att resultaten blir så klena med den träningsinsatsen. Fast det finns säkert en "naturlig" förklaring till den detaljen också. Det behöver inte vara så att han hittar på saker allteftersom diskussionen går :)
 
Men vi lyfte ganska mycket tyngre än vad vi själva vägde.

Men i vilket fall som helst, har du tittat på mina länkar?
Lyfte mer än ni själva vägde? Ingen som tränat på riktigt uttrycker sig på det sättet. Ett okvalificerat "lyfte" betyder ingenting. Det är skillnad på marklyft och axelpressar.

Jag är inte intresserad av bloggar.
 
Du kan säkert förklara den motsägelsen också.
Ja, det kan jag. Vill du höra förklaringen? Jag bara höftade, har tyvärr inga exakta siffror om du hade hoppats på det.




Ja, det verkar som om vi inte kommer längre? Om du inte är intresserad av texter utav elitidrottare som jag länkar till, eller forskningsartiklar, eller länkar till bloggar, eller sådana saker, så blir det hela lite svårare. Vi kanske kan lägga ned detta? Jag ger mig inte, eftersom jag vet detta funkar mot allergier, och massa andra intygar att det är sant. Du ger dig inte, eftersom ingen professor säger samma saker som jag påstår. Jag kan fortsätta skriva på min blogg istället för här, så slipper du bli så provocerad och förbannad över att jag skriver inlägg här som bryter mot din världsuppfattning. Och du är ju inte intresserad av bloggar, så jag kanske kan få ha min blogg ifred, utan att bli förolämpad utav dig och andra? Vi båda vinner på det. Win-win. Ni får ha detta forum ifred och jag får ha min blogg ifred. :)

Fast det är klart, om nån professor helt plötsligt säger samma saker som jag påstår, imorgon i tidningen, så kommer du förstå att jag inte är tokig, och då är du varmt välkommen att fortsätta diskussionen på min blogg, utan fula ord. :)

Jag kan tillägga att bl.a. docent Staffan Lindeberg säger nästan samma saker som jag påstår, men en ensam docent räcker tydligen inte för dig. Det finns även andra forskare som säger samma saker, faktum är att detta är en hel forskningsgren som kallas för "evolutionsmedicin". Det finns antagligen flera professorer som forskar i denna disciplin. Fattas bara att du får läsa om "evolutionsmedicin" i tidningen nån dag, och då kanske du inser att jag inte är tokig. :)

Jag tror nästan jag måste författa ett blogginlägg om mina äventyr här.... Hmm....
 
Till slut kommer man till en punkt där man slutar teoretisera och testar själv

Kan folk inte sovra mellan dåliga teorier och bra teorier själva? Det är ju busenkelt att göra - det är bara att prova och experimentera. Måste folk lyssna på en professor eller kan de inte själva genomföra experiment?

Om en person kan skaffa sig en civilingenjörsutbildning och ändå ha en sån vetenskapssyn står det nog illa till med högskolevärlden.

Du måste lära dig skilja mellan statistik och enskilda fall. Det kan inte bli vetenskap innan det är statistik. Enskilda fall kan se ut lite hur som helst, och kan inte stå till grund för generaliseringar. Hur bra de än är.

Själv kan jag äta i princip vad som helst, i vilka mängder som helst, utan att motionera. Jag har en BMI på 22 och går inte upp i vikt. Jag har aldrig haft någon allergi. Jag känner flera människor som kan göra likadant.

Med andra ord är det en felfri metod för att må bra och alla som tror något annat har fel?

(Men jag tror som sagt fortfarande inte att det är något större fel på stenålderskost. Eller en mer moderat, traditionell medelhavskost. Det är bara det att jag varken ser socker eller vetemjöl som gift från djävulen.)