Vi sammanfattar. Du är en soffpotatis som sprungit fyra gånger på fem år. Sen åt du bara rå mat och slog inte bara ett utan
flera personbästa i löpning. Utan att ens bli andfådd. Det ser rätt roligt ut, det du skriver
Nja, jag har inte sprungit 4 ggr på fem år. Faktum är att förrut toktränade jag. Gymmade mycket, sprang och så. Men sen lade jag av, eftersom mina leder började ta strykl, jag lyfte tungt. Min idol var Dorian Yates, den störste av dem alla. No pain - no gain. Vi skrek på gymmet och hetsade varandra. Spydde efter träning, fick näsblod, etc. Vi lyfte tyngre än vi vägde, fick hjälpa varandra att att dra ned vikterna så man nådde stången. Folk gick omvägar runt oss. Hård träning ska det vara, annars ser jag inte poängen? Jag vill se resultat. Så eftersom mina leder pajade så jag lade ned all träning och försökte få lederna att återhämta sig. Men det gick inte så bra. Jag såg inga bra resultat. Något måste vara fel. Jag misstänker nu att det berodde på kosten, jag åt mycket pasta och bröd. Precis det som OS simmaren Lars Frölander beskriver på min blogg - och hur Lars fick bättre effekter då han lade om kosten. "7-8 brödskivor om dagen är bra" - yeah right.
Nu vet jag hur jag ska komma i mitt livs form. Äta rå stenålderskost ett tag, och sedan börja träna. Jag misstänker starkt att min kropp kommer svara mycket bra på träning - det gjorde den inte förrut nämligen. Men det är klart, om jag inte får några effekter så har jag ju fel. Och då måste jag omvärdera. Om experimentet visar andra resultat än teorin, så är min teori fel. Så enkelt är det, det praktiska resultatet avgör om teorin funkar eller ej.
Men jag är säker på att min kropp kommer svara bra på träning om man äter rätt kost. Konstigt vore det annars. Alla tecken pekar på att det är så, det finns inget experiment jag gjort som visar motsatsen. Jag har gjort flera olika experiment, man måste ju vara ganska säker. Man kan inte dra slutsatser lättvindligt. Även Lars Frölander säger samma sak att kroppen svarar mycket bättre om man lägger om kosten. Det finns nån annan framgångsrik löpare: Jonas Colting som säger samma saker som Lars Frölander och jag:
http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen
Kosten är viktig och om man äter stenålderskost så orkar man mycket bättre. Varför tror du indianerna kunde löpa en hel dag utan större besvär? Jo, pga kosten.
Här finns en annan löpare som börjat med rå mat och han är nu bland i eliten i USA. Från ingenstans kom han in till eliten, pga han ändrade kost. Faktum är att flera uthållighetslöpare har börjat med rå mat, pga honom. Se hans fina meritlista, den är extremt bra:
http://runningraw.com/results.html
Du kan även läsa här, och se hur fysiken utvecklas oerhört på en rå kost:
http://www.stevepavlina.com/blog/2008/02/raw-food-diet/
"The biggest improvement was in my muscular endurance. On day 3, I was able to do 27 pushups. On day 7 I was up to 31, and on day 24 I did 36 pushups, setting a new lifetime personal best. Those were the only times I did pushups during the trial, and I didn’t do many chest workouts during this time. This is definitely a very unusual improvement for me."
Helt utan att träna bröst, så ökade han i styrka oerhört, mer än han någonsin gjort i hela sitt liv, Han satte sitt personbästa rekord. Så visst, du behöver inte tro mig, men jag har upplevt EXAKT samma effekter. Det är helt otroligt. Overkligt. Jag har tränat hårt förrut, men aldrig fått så snabba effekter som när jag äter mig i form. Helt utan träning. Bisarrt. Ser du nu att jag inte ljuger ihop detta? Det finns många andra som bekräftar att detta funkar. Faktum är att det kryllar av såna här vittnesmål. Jag är inte ensam tok om detta. Kanske är vi allihopa galna tokar och på något sätt ingått en gemensam sekt, där vi blivit hjärntvättade? Låter det rimligt? Eller så kanske det kan ligga någon sanning i vad alla olika, helt oberoende människor påstår? Vad är rimligast? En världsomfattande lögnaktig sekt, eller att det kan ligga sanning i att "kosten är viktig för kroppen och träningen"?