• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väger nu 69.4kg! :o)

Jisses. Jag trodde vi skulle låsa tråden?

Rolig länk. Jag har kommenterat denna länk på min blogg. Jag har skrivit nåt i stil med:

"– Det fungerar verkligen [att leka grottmänniska och springa halvnaken], säger John Durant, 26. Jag har gått ner i vikt, fått frisk hy och mängder med energi. Dessutom har sexlusten ökat.

Min kommentar: Men skälet att det fungerar, är pga de lagt om kosten. De skulle lika gärna kunnat sitta hemma och rulla tummarna och äta sig i form, istället för att springa barfota halvnakna under vintern. "



Frukost: En liter blåbär och mandlar.

Lunch: Sallad med salami och pastrami, svamp och oliver.

Middag: Lammstek, spenatsallad med rödlök. En apelsin.


Fanns det salami och pastrami på stenåldern?
Jisses. Du äter... dyr mat. Blåbär är inte billigt. Mandlar tror jag innehåller lite gifter, jag är osäker på mandlars beskaffenhet. Så man brukar rekommendera hasselnötter eller valnötter eller andra nötter. Ej cashewnötter (som är lite giftiga råa (tror jag), och därför brukar de vara stekta när man köper dem i påse), ej heller jordnötter som är en baljväxt som ärter eller bönor (vilka ska undvikas pga mycket lektiner). Man brukar även avråda från halvfabrikat och charkuterier såsom pastrami - men sånt är ju förstås otroligt mycket bättre än t.ex. mackor och spannmål. Men, färskt bör det vara. Och helst i rå form.

Du äter mycket bra och du kommer tappa ca 8kg på 2mån om du fortsätter sådär (förutsatt att du är överviktig). När du äter så här bra, så kan du tillåta dig snedsteg då och då. Du är ändå immun mot viktuppgång. Du kan föräta dig på prinsesstårta en dag om du vill, utan problem. Ät tills du blir mätt och nöjd. Är så ofta du vill. Räkna inte kalorier. Du bör även mäta midje omkrets med ett bälte eller snöre, förutom väga dig varje morgon.

Jag förutspår dock att du kommer få grymt sockersug. Det botas enklast med stora mängder fett. Undvik lättprodukter, riktigt fett ska det vara. Du kommer ändå inte gå upp i vikt om du börjar äta fett, men det är svårt att börja äta mycket fett. Det tog ett år innan min fettskräck försvann. Typ så kan du äta: hasselnötter. Avocado. 1 dl majonäs + hårdkokt ägg. Skinkbit + ost. Mörk högkvalitativ 75% choklad, etc. Efter ett bra tag när kroppen ställt om sig så försvinner gradvis sockersuget. När jag får sockersug så äter jag 2-3 avocados + feta nötter eftersom jag äter rå mat och inte ost eller majonäs (eller... majonäs är väl rått?). Eller dricker mycket nypressad juice.



Glömde tillägga: det kan hända att du får huvudvärk och andra symptom i 2-3 dagar. Det beror på hur mycket spannmål och raffinerade kolhydrater du ätit tidigare. När jag började med rå mat, efter min matorgie i tokyo, så fick jag huvudvärk i 2-3 dagar. Sen gick det över och jag mådde toppen.
 
Senast ändrad:
lol

Listan är från artikeln från en av dina sektledare.

Jag använder mig av Mickes Mackdiet för att gå ned i vikt. Mackor är gott och går fort att tillreda.
 
lol

Listan är från artikeln från en av dina sektledare.

Jag använder mig av Mickes Mackdiet för att gå ned i vikt. Mackor är gott och går fort att tillreda.
Ah, jag trodde det var din meny idag, att du provade någon vecka. Typ, "idag har jag ätit detta, är det ok?". Du kanske kunde skrivit det inlägget inom citationstecken eller tydliggjort att det inte var ditt inlägg, att du lade till en fråga på slutet?

Det var bra mat, vem är sektledaren du refererar till?

Ja, om du går ned med mackor så är det bara att gratulera. Jag själv lyckades inte, trots att jag skar bort allt fett, tog inget smör alls, mager ost, etc. Faktum att det var en period när jag levde på bröd och mager ost + lättmjölk som min allergi dök upp.
 
Min kommentar: Men skälet att det fungerar, är pga de lagt om kosten. De skulle lika gärna kunnat sitta hemma och rulla tummarna och äta sig i form, istället för att springa barfota halvnakna under vintern. "

Nej men nu måste du plockat fram stora humorsäcken igen. Du måste verkligen hålla isär det där med att gå ned i vikt och att komma i bra fysisk form. Givetvis blir du mer vältränad av att hålla dig fysiskt aktiv. Visst kan du gå ned i vikt av att sitta i soffan men därmed inte sagt att det är en hälsosam väg att gå. Jag träffar många i mitt yrke som gått ned en hel massa i vikt men de mår inte bra för det.

Att "äta sig i form" är den lates omskrivning för att gå ned i vikt genom att lägga om kosten. Att, som du, vara en teoretiker och hellre sitta framför skärmen må leda till en viktnedgång
(om kosten är smart upplagd) men det kommer aldrig att ge en förbättrad fysik. För det krävs någon form av fysisk aktivitet, även om det inte behöver handla om barbröstat barfotalöpande. Men prova gärna, du kanske fastnar:).
 
Ja, om du går ned med mackor så är det bara att gratulera. Jag själv lyckades inte, trots att jag skar bort allt fett, tog inget smör alls, mager ost, etc. Faktum att det var en period när jag levde på bröd och mager ost + lättmjölk som min allergi dök upp.

Var det inte mackorna du pratade om? Jag ser bara att du beskriver hur du rensade bort fettet ur kosten. Smörgås behöver inte betyda feta Dagobertmackor.
 
Var det inte mackorna du pratade om? Jag ser bara att du beskriver hur du rensade bort fettet ur kosten. Smörgås behöver inte betyda feta Dagobertmackor.
Ja? Det var mackorna jag pratade om. Jag levde fettsnålt förrut, åt mycket mackor utan smör eller nåt fett. Åt bara mager ost och lättmjölk. Detta innehåller inte mycket fett. Jag gick inte ned i vikt för det, trots att jag skar bort allt fett.

Men, däremot innehåller den maten mycket socker (= raffinerad vetemjöl). Och i samma veva blev jag allergisk. För första gången i mitt liv. Aldrig varit allergisk mot något tidigare.

Men när jag skar bort socker (dvs raffinerat spannmål) så kom viktnedgången snabbt: 10 kg på 2 mån. Och allergin försvann. Vad ska man dra för slutsats av detta, tycker du? Att jag bör fortsätta äta magra mackor och undvika allt fett, eller skära ned på sockret?


Nej men nu måste du plockat fram stora humorsäcken igen. Du måste verkligen hålla isär det där med att gå ned i vikt och att komma i bra fysisk form. Givetvis blir du mer vältränad av att hålla dig fysiskt aktiv. Visst kan du gå ned i vikt av att sitta i soffan men därmed inte sagt att det är en hälsosam väg att gå. Jag träffar många i mitt yrke som gått ned en hel massa i vikt men de mår inte bra för det.

Att "äta sig i form" är den lates omskrivning för att gå ned i vikt genom att lägga om kosten. Att, som du, vara en teoretiker och hellre sitta framför skärmen må leda till en viktnedgång
(om kosten är smart upplagd) men det kommer aldrig att ge en förbättrad fysik. För det krävs någon form av fysisk aktivitet, även om det inte behöver handla om barbröstat barfotalöpande. Men prova gärna, du kanske fastnar:).
Hur vet du att det inte ger en förbättrad fysik? Teoretiserar du, eller har du provat? I själva verket har jag aldrig haft så bra kondition i mitt liv, som när jag bara satt och åt rå mat. Jag åt mig i form. Jag slog flera personrekord förra året. Aldrig presterat så bra. Helt utan att träna.

Jag har provat. Har praktisk erfarenhet. Har du provat, eller teoretiserar du? Jag tycker det verkar som om du teoretiserar och jag experimenterar?
 
I själva verket har jag aldrig haft så bra kondition i mitt liv, som när jag bara satt och åt rå mat. Jag åt mig i form. Jag slog flera personrekord förra året. Aldrig presterat så bra. Helt utan att träna.
Personrekord i vad för nåt? På vilka tävlingar? Gör dina båda systrar samma sak (latar och frossar sig i form) och uppnår de i så fall lika goda resultat som du?

Dina tidigare påståenden om att du snart skall börja träna blir allt mer obegripliga...
 
Hur vet du att det inte ger en förbättrad fysik? Teoretiserar du, eller har du provat? I själva verket har jag aldrig haft så bra kondition i mitt liv, som när jag bara satt och åt rå mat. Jag åt mig i form. Jag slog flera personrekord förra året. Aldrig presterat så bra. Helt utan att träna.

Jag har provat. Har praktisk erfarenhet. Har du provat, eller teoretiserar du? Jag tycker det verkar som om du teoretiserar och jag experimenterar?

Dina inlägg får ett större och större underhållsvärde. Jag teoretiserar definitivt. Men jag praktiserar också. Om du på allvar menar att du åt dig i form så måste du varit i riktigt uselt skick innan denna råa period.

Om du, utöver att du helt motsäger Ein/Eut, börjar hävda att det går alldeles utmärkt att komma i fysiskt god kondition genom att helt hoppa över allt form av aktivitet så tror jag det välkända vattnet över huvudet snabbt infaller. För andra gången i ordningen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll ??
 
Han kan också vara en helt vanlig matematiker och civ.ing från KTH med en 50-årig syster, som ätit sig till hälsa, lycka, ett minimalt sömnbehov, oerhörda mängder energi och sitt livs kondition och som ibland blir en helt vanlig man som vandrar på stadens gator och festar loss genom att gå på bio och äta hamburgare och popcorn och dricka läsk.
 
Senast ändrad:
Personrekord i vad för nåt? På vilka tävlingar? Gör dina båda systrar samma sak (latar och frossar sig i form) och uppnår de i så fall lika goda resultat som du?
Jag tävlar inte. Men jag har aldrig haft så bra kondition som förrut i mitt liv, när jag inte tränade under hela sommaren, men åt rå mat. Då slog jag flera personrekord. Vanligtvis blir jag trött och andfådd efter att sprungit 5 km, men då jag åt rå mat, så kände jag ingenting av trötthet eller andfåddhet. Var inte ens uppvärmd efter 5km. Jag tänkte fortsätta och springa 2-3 mil, men då pajade knäet. Den var inte van vid all belastning, eftersom jag inte sprungit eller rört på mig på under hela sommaren. Så fick jag halta hem. JAg måste börja med försiktig träning så senor hänger med, min kondition.



Dina inlägg får ett större och större underhållsvärde. Jag teoretiserar definitivt. Men jag praktiserar också. Om du på allvar menar att du åt dig i form så måste du varit i riktigt uselt skick innan denna råa period.

Om du, utöver att du helt motsäger Ein/Eut, börjar hävda att det går alldeles utmärkt att komma i fysiskt god kondition genom att helt hoppa över allt form av aktivitet så tror jag det välkända vattnet över huvudet snabbt infaller. För andra gången i ordningen.
Ja, eller så kanske jag har rätt? Det har inte fallit dig in? Därför att det går emot medicin vetenskapen? Men vad vet medicinarna om hur man går ned i vikt? Hur man botar allergier? Astma? etc? - Ingenting.

Det enklaste är väl att prova själv så får man se om jag har rätt? Eller vill man hellre sitta hemma och teoretisera? Jag teoretiserar tills jag funnit många indicier, då är det dags att prova det i praktitken. Jag provar i praktiken. Det gör inte du.

Jag menar, hur många går ned i vikt genom att lägga av med alla spannmål på detta sätt? Här är det 433 kommentarer, och på första sidan var det många vittnesmål att de gick ned 10kg på 2 mån. Precis det jag själv upplevt, och mina bekanta. Får du lika stora framsteg med en vanlig kaloriräknardiet? Inte? Nähe. Så varför envisas du fortsätta räkna kalorier då?
http://www.kostdoktorn.se/stora-skryttraden/comment-page-1#comments
 
Han kan också vara en helt vanlig matematiker och civ.ing från KTH med en 50-årig syster, som ätit sig till hälsa, lycka, ett minimalt sömnbehov, oerhörda mängder energi och sitt livs kondition och som ibland blir en helt vanlig man som vandrar på stadens gator och festar loss genom att gå på bio och äta hamburgare och popcorn och dricka läsk.
Men det stämmer faktiskt. Huvudet på spiken. Bra beskrivning. :)

Faktum kvarstår, jag tror inte någon kaloriräknare kan uppvisa lika stora resultat som i tråden jag länkade till (med alla vittnesmål om hur enkelt det är att gå ned i vikt, utan att räkna kalorier eller svälta sig själv).

Till slut kommer man till en punkt där man slutar teoretisera och testar själv: "ok, nu ska jag prova med vanlig stenålderskost i några veckor så ska du se att du har fel, så du tystnar!" - och det är DÅ du inser att jag har rätt. Motbevisa mig, sätt igång. Det är först då du kommer inse att "oj, han har ju rätt ju! Detta är busenkelt att gå ned i vikt!". Men tills dess, så är du fast i gamla föreställningar och är övertygad om att kalorier är the-way-to-go.

The proof is in eating the pudding. Det är om du provar, som du inser att jag har rätt. Provar du inte, så kan vi teoretisera till tids ände. Jag VET att jag har rätt. ALLA som provat, säger att det funkar, man går snabbt ned ca 10kg på 2mån. Läs alla otaliga vittnesmål i länken ovan.



Jag fick en länk, om att DNA-banta är the shit:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/dina-gener-kan-avsloja-hur-du-bantar-bast-1.1106437
Detta låter ju helt befängt och inte alls vettigt. Varje person får ett bantningsrecept efter ens DNA. Men visst, skulle det funka så måste jag ändra ståndpunkt. Därför att "om något funkar, så är det inte fel". Det är den vetenskapliga metoden, "om praktiska resultat visar annat, så är teorin fel". Det jobbiga är att somliga akademiker inte förstår det. Om man verkligen inte får resultat av rådande dieter, så är något fel. Punkt slut. Det enda som räknas är de praktiska resultaten. Och om DNA-banta funkar, så kan jag inte avfärda det.

Jag läste om en annan märklig diet: att äta olika mat beroende på vilken blodgrupp personen har. Det märkliga var att alla bekräftade att det funkar. Jag blev jätteförvånad och var tvungen att läsa på mera. Det visade sig att alla blodgrupper utesluter spannmål på olika sätt (men även märkliga saker som att om man tillhör grupp A, så får man inte äta spannmål, avocado. Tillhör man grupp B så får man inte äta spannmål, apelsin, etc). Alla utesluter spannmål. Då är det självklart att man får resultat. Därför kommer antagligen DNA-bantning vara nåt liknande. Jag misstänker STARKT att alla DNA bantar recept utesluter spannmål och liknar stenålderskost. Mao, är det ren bluff. DNA har inget med saken att göra. Skälet till att jag misstänker detta, är att det bara är dieter liknande stenålderskost (dvs GI, Montignac, Atkins, etc) som ger snabba resultat.

GI utesluter vitt mjöl, men tillåter helkorn och mörkt bröd, och sånt. Om man utesluter vissa spannmål får man resultat, men man får inte lika bra resultat som om man uteslöt alla spannmål.

Atkins utesluter spannmål, men även frukt och grönt. Det är märkligt, anser jag. hur kan det vara dåligt att äta frukt och grönt? Låter inte rimligt?

Montignac är nåt liknande. Man utesluter spannmål.



Alla dessa dieter som ger snabba resultat, utesluter mer eller mindre spannmålen. Jag kan också hitta på en diet. Låt mig se... "Berätta om din barndom för mig så ska du få ett recept endast för din bakgrund" , och jag lovar att folk kommer bekräfta att det funkar - de kommer säga att alla går ned 10kg på 2mån. Mitt recept kommer vara: stenålderskost med små variationer, så inte alla får exakt samma recept. Jag kommer hitta på godtyckligt att en viss person inte heller får äta blåbär. En annan får inte äta Hallon. etc. Men ALLA kommer gå ned 10kg på 2mån, och jag kommer tjäna pengar.

Tänker folk inte kritiskt? DNA-banta? Blodgrupps-metoden? Vad sägs om Occams rakkniv? Kan folk inte sovra mellan dåliga teorier och bra teorier själva? Det är ju busenkelt att göra - det är bara att prova och experimentera. Måste folk lyssna på en professor eller kan de inte själva genomföra experiment? Om nån påstår fantastiska saker så är jag skeptisk tills jag verifierat att han har rätt, med experiment. Det spelar ingen roll vilken titel han har. Om en nobelpristagare påstår något som inte går att verifiera - så har han FEL. Om en stolle påstår något som går att verifiera - så har han RÄTT. Man verifierar genom att göra experiment. Så enkelt är det. Men folk här, vägrar prova själva. De teoretiserar och avfärdar eftersom de är fast i gamla föreställningar. De är kort sagt, icke vetenskapligt tränade. Lyssnar bara på auktoriteter, utan att själva våga tänka efter själva. Därav den massiva kritiken här. Men skulle de prova, så skulle diskussionen ta slut omedelbart, det är först då de ser att jag har rätt.