• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väger nu 69.4kg! :o)

Intressant! Du har alltså upptäckt någon ny metod som du vill rapportera om. Så andra har bekräftat att det fungerar? Och du har hittat forskningsartiklar av docenter, etc som stödjer metoden? Hur gjorde du? Vore intressant att höra. Jag har 3st fotvårtor som inte vill ge med sig oavsett hur många ggr jag tar bort dem. Jag kan prova din metod så kan du få feedback från ytterligare en person! Det vore väl kul att höra hur bra din metod funkar för ytterligare en annan? :)

Är det här menat som ironi så är det okej. Annars....brr.
 
Intressant! Du har alltså upptäckt någon ny metod som du vill rapportera om. Så andra har bekräftat att det fungerar?

Tja... jag vet inte om jag gjorde nåt särskilt. De bara försvann. Vem vet, det kanske går att hitta andra som gjort samma erfarenheter vilket därmed skulle bekräfta att metoden att inte göra nåt alls fungerar :)
 
Tja... jag vet inte om jag gjorde nåt särskilt. De bara försvann. Vem vet, det kanske går att hitta andra som gjort samma erfarenheter vilket därmed skulle bekräfta att metoden att inte göra nåt alls fungerar :)
Skapa en blogg och hitta några lallare som vittnar om samma sak så kan du påstå dig ha lösningen på alla vårtproblem (och valfria andra vanliga åkommor).
 
Är det här menat som ironi så är det okej. Annars....brr.
Nej, vadå? Om han hittat någon metod som funkar för honom, och som alla andra som provat, bekräftar att det funkar, samt att forskare och docenter har skrivit artiklar som bekräftar detta - så är jag intresserad och villig att prova (om det inte är för mycket strul)? Jag menar, vanliga vårtborttagningsmedel funkar ju inte på mig (och antagligen många andra).

Tja... jag vet inte om jag gjorde nåt särskilt. De bara försvann. Vem vet, det kanske går att hitta andra som gjort samma erfarenheter vilket därmed skulle bekräfta att metoden att inte göra nåt alls fungerar :)
Nja, isåfall är jag inte intresserad, eftersom jag provat det och det inte funkar. Däremot, alla som provat min metod bekräftar att det funkar. Det finns ingen som det inte funkar för. 100% success. Dessutom finns flera forskare som bekräftar detta.

Skapa en blogg och hitta några lallare som vittnar om samma sak så kan du påstå dig ha lösningen på alla vårtproblem (och valfria andra vanliga åkommor)
Nja, så enkelt är det inte. För det första, du måste ha flera vittnesmål som nyligen provat bekräftar att det funkar. Om det finns vittnesmål som motsäger det, så är det inte bra. Det är ännu bättre om det kryllar av vittnesmål som bekräftar att det funkar. För det andra, du bör ha flera forskare som skrivit artiklar att det funkar, det är ännu bättre om det finns en hel vetenskapsgren dedikerad till detta område - vilket visar att det finns viss substans. För det tredje, du bör ha en hyfsad teori som förklarar resultaten.

Graylingman har inget av detta. Därför skulle i alla fall jag inte vara intresserad, och jag skulle avfärda alla metoder utan någon som helst uppbackning, som mycket tvivelaktiga. Kanske t.om. som ren goja.


Noob, en fråga: har du hört talas om den polske läkaren Semmelweiss under 1800 talet?
 
hmm.. har gått ned ca 4,5 kg utan att träna, på ganska exakt en månad nu. Slutade bara äta ALLT onyttigt, och äter MYCKET mindre portioner nu. känner mig ofta sugen på mat, Men jag vet att jag inte tjänar på att fylla matsäcken till brädden, att jag inte alls behöver så mkt energi.

Edit: fortsätter att gå ned i vikt med 0.1-0.2 kg per dag
 
Det låter intressant. Ge mig några namn så kan jag själv gräva vidare.
Jag märker att jag uttryckte mig otydligt i det inlägget som du citerar. Det kan tolkas på en mängd olika sätt, eftersom jag inte var vidare precis. Det jag avsåg, dock, var inte att forskare bekräftat detta om vårtor.


hmm.. har gått ned ca 4,5 kg utan att träna, på ganska exakt en månad nu. Slutade bara äta ALLT onyttigt, och äter MYCKET mindre portioner nu. känner mig ofta sugen på mat, Men jag vet att jag inte tjänar på att fylla matsäcken till brädden, att jag inte alls behöver så mkt energi.

Edit: fortsätter att gå ned i vikt med 0.1-0.2 kg per dag
Vad definierar du som onyttigt?

Vad hindrar dig att du äter dig proppmätt och äter så ofta du vill? Jag ser inte poängen med att gå hungrig och svälta sig?
 
Däremot, alla som provat min metod bekräftar att det funkar. Det finns ingen som det inte funkar för. 100% success. Dessutom finns flera forskare som bekräftar detta.

Jag märker att jag uttryckte mig otydligt i det inlägget som du citerar.
Du var tvärtom mycket tydlig. Du skriver att det finns flera forskare som bekräftar att din "metod" fungerar för alla. Vilka är de?

Om jag känner till Semmelweiss? Konstig fråga, typ alla känner till Semmelweiss.
 
Jag märker att jag uttryckte mig otydligt i det inlägget som du citerar. Det kan tolkas på en mängd olika sätt, eftersom jag inte var vidare precis. Det jag avsåg, dock, var inte att forskare bekräftat detta om vårtor.



Vad definierar du som onyttigt?

Vad hindrar dig att du äter dig proppmätt och äter så ofta du vill? Jag ser inte poängen med att gå hungrig och svälta sig?

onyttigt är allt som inte min kropp behöver :p

Nämen socker är väll det jag ser som onyttigt. allt som inte min kropp behöver anser jag är onyttigt. (fetta sockriga bakelser. söt dricka, glass, godis, ja du fattar va?) Men det är inte så att jag undviker smör (däremot margarin)
Är vegetarian på fritiden, äter kött på jobbet eftersom de annars slänger det (synd att djuret ska slaktas och sedan slängas) men då äter jag allt fett i köttet, inte så att ja skär bort det.

Men den stora anledningen till att jag går ned i vikt är ju att jag äter mindre mat. tar en liten talrik och tar inte så mkt mat. tar så att jag känner att jag inte är hungrig längre. äter gärna lite oftare på dagen istället. Jag svälter inte mig själv jag äter bara mindre energi än vad jag gör av med.

Det som hindrar mig från att äta mig proppmät är att jag vet att jag inte kommer gå ned i vikt om jag gör det. och att jag vet att jag inte behöver så mkt mat. Jag ser en stor poäng i att gå lite hungrig för att gå ned i vikt. Jag går hellre lite hungrig i några månader än att ha lite för stor mage hela mitt liv.

Poängen är att det är jäääääääte svårt att gå ned i vikt, (annars hade det inte funnits så många överviktiga) Och att man borde gå ned i vikt på det sättet som är lättast för sig själv. Jag har svårare för att träna än för att äta mindre mat, och då kör jag på det. för det funkar för mig.
 
Jag märker att jag uttryckte mig otydligt i det inlägget som du citerar. Det kan tolkas på en mängd olika sätt, eftersom jag inte var vidare precis. Det jag avsåg, dock, var inte att forskare bekräftat detta om vårtor.

Jag förstod vad du menade. Och är fortfarande intresserad av namn.
 
Du var tvärtom mycket tydlig. Du skriver att det finns flera forskare som bekräftar att din "metod" fungerar för alla. Vilka är de?

Om jag känner till Semmelweiss? Konstig fråga, typ alla känner till Semmelweiss.
Nej, jag var inte alls tydlig. I ett inlägg om vårtor så hänvisar jag till allergier och viktnedgång, utan att förtydliga det. Det var ett extremt otydligt inlägg. Det förvånar mig att du tycker något så luddigt, är glasklart för dig.



Jag drar detta från minnet, så alla detaljer är inte korrekta. Men på ett ungefär var det så här:

Semmelweiss var en polsk läkare som jobbade på sjukhus på 1800 talet. Det visade sig att väldigt många kvinnor som födde barn, dog i barnsängsfeber, på den avdelningen han jobbade på. Födande kvinnor gjorde allt för att undvika den avdelningen. Han observerade att hans läkarkollega skar sig på en skalpell och dog i exakt samma sjukdom. Han noterade även att alla läkare gjorde obduktioner i huset intill, och gick direkt därifrån till avdelningen för att behandla patienter. Som ett experiment ville han att alla skulle tvätta händerna (bakteriebegreppet fanns inte då). Dödligheten sjönk omedelbart till några få procent. Han införde detta på flera avdelningar, och dödligheten sjönk omedelbart. Han samlade statistik på detta.

Exalterad visade han statistiken för alla läkare. Han blev förlöjligad och idiotförklarad. Jag kan föreställa mig där han bad dem att endast prova en vecka att tvätta händerna, men alla vägrade. Han slutade sitt liv på dårhus. Han kunde visa dem statistik och snabba resultat, men alla totalt vägrade. Ingen ville prova, och bortförklarade hans resultat som rena falsarier. Här är hela historien, mycket fascinerande, när jag läste detta för längesen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Semmelweiss

Noob, hur tycker Semmelweiss borde ha agerat? Tycker du det inte är lite märkligt hur läkarna agerade? Att alla avfärdade utan att ens provat? Och att alla som provat, rapporterade att det funkade - men det avfärdades. Vad är din kommentar på Semmelweiss upplevelser? Han var dum i huvudet och sinnessjuk? Eller vad anser du?



onyttigt är allt som inte min kropp behöver :p

Nämen socker är väll det jag ser som onyttigt. allt som inte min kropp behöver anser jag är onyttigt. (fetta sockriga bakelser. söt dricka, glass, godis, ja du fattar va?) Men det är inte så att jag undviker smör (däremot margarin)
Är vegetarian på fritiden, äter kött på jobbet eftersom de annars slänger det (synd att djuret ska slaktas och sedan slängas) men då äter jag allt fett i köttet, inte så att ja skär bort det.

Men den stora anledningen till att jag går ned i vikt är ju att jag äter mindre mat. tar en liten talrik och tar inte så mkt mat. tar så att jag känner att jag inte är hungrig längre. äter gärna lite oftare på dagen istället. Jag svälter inte mig själv jag äter bara mindre energi än vad jag gör av med.

Det som hindrar mig från att äta mig proppmät är att jag vet att jag inte kommer gå ned i vikt om jag gör det. och att jag vet att jag inte behöver så mkt mat. Jag ser en stor poäng i att gå lite hungrig för att gå ned i vikt. Jag går hellre lite hungrig i några månader än att ha lite för stor mage hela mitt liv.

Poängen är att det är jäääääääte svårt att gå ned i vikt, (annars hade det inte funnits så många överviktiga) Och att man borde gå ned i vikt på det sättet som är lättast för sig själv. Jag har svårare för att träna än för att äta mindre mat, och då kör jag på det. för det funkar för mig.
Vad sägs om att du provar att äta frukt och grönsaker när du är hungrig? Tror du att du kommer att gå upp i vikt om du äter frukt och grönsaker tills du är mätt?

Ett tillägg, drick inte juice om du även äter normal kost, för då går du antagligen upp i vikt - vilket jag gjorde och även andra har rapporterat detta. Men när jag äter rå stenålderskost, frukt och grönsaker + proteiner, så är det fritt fram att dricka hur mycket juice som helst. Varför det är så, har jag ingen förklaring på.



Jag förstod vad du menade. Och är fortfarande intresserad av namn.
Jag gav ju dig länkar till flera forskningsartiklar tidigare? Bl.a. av vår svenske docent Staffan Lindeberg? Men jag kan klistra in länken här. Här har du 20 forskningsartiklar, och flera namn.
http://www.staffanlindeberg.com/OurResearch.html

Här har du nästan 100 forskningsartiklar samt även flera böcker om detta stora forskningsområde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_medicine#References

Det är bara att googla lite. Det finns 33,000 referenser om du slår på "evolutionary medicine" på google. Du kan säkert hitta något som intresserar dig om du provar att googla?
 
Senast ändrad: