• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väger nu 69.4kg! :o)

Om en person kan skaffa sig en civilingenjörsutbildning och ändå ha en sån vetenskapssyn står det nog illa till med högskolevärlden.

Du måste lära dig skilja mellan statistik och enskilda fall. Det kan inte bli vetenskap innan det är statistik.
Jag har massor av poäng i matematisk statistik. Men jag föredrar Bayesiansk Inferens framför Inferensteori, eftersom den har brister. Jag vet att enskilda fall inte säger så mycket. Men det kryllar av folk som intygar att det är sant. Alla experiment jag har gjort, under lång tid, bekräftar saken. Jag tror det är onödigt att du påpekar dessa saker.


Själv kan jag äta i princip vad som helst, i vilka mängder som helst, utan att motionera. Jag har en BMI på 22 och går inte upp i vikt. Jag har aldrig haft någon allergi. Jag känner flera människor som kan göra likadant.

Med andra ord är det en felfri metod för att må bra och alla som tror något annat har fel?
Nej, det är inte det jag säger. Hur gör du för att bli av med allergier och astma? Du har ju aldrig haft det. Du säger nåt i stil med följande:

Jag: Om du gör så här .... så blir du av med allergier!
Du: Fel, eftersom jag aldrig haft allergi så behöver jag inte göra så. Alltså har du fel.
Jag: Jag påstår att du botar allergier genom att göra så här.
Du: Din vetenskapssyn är felaktig, eftersom jag inte behöver göra sådär. För jag har ingen allergi.
Jag: Men du har ju ingen allergi, hur kan du uttala dig om metoden är bra mot allergier eller ej? Du har ju inte provat?
Du: Du har ändå fel.
 
Hur gör du för att bli av med allergier och astma? Du har ju aldrig haft det.

Jag har aldrig fått det. Du fick det pga din kost. Jag fick det inte, pga min kost. ;)
(Felet vi båda gör är att vi ser på ett enskilt fall och låter bli att isolera andra faktorer som kan påverka).

Jag säger inte att du har fel. Jag säger bara att du inte nödvändigtvis har rätt. Skillnaden är stor.
 
När jag fått hem min juicepress och fått lite ordning på mitt kök som precis renoverats så kan jag testa någon av varianterna. Jag äter mycket vegetariskt redan nu så det blir nog inte allt för svårt förutom då att hitta någon snabbmat som fungerar bra. Fungerar potatis trots att det är ett nytt påfund?
 
Jag har aldrig fått det. Du fick det pga din kost.
Hur vet du att jag fick allergier pga min kost? Hur vet du, att du inte kommer att få allergier senare i livet? Jag har aldrig varit allergisk mot något i mitt liv, men under en period när jag levde på mackor utan smör + ost + mjölk så fick jag min kattallergi. Jag trodde att allergier inte angick mig. Nu i efterhand inser jag att min kattallergi är en av de bättre sakerna som hänt mig i livet. Om jag inte hade tvingats bota allergierna själv, så skulle jag aldrig upptäckt hur stor betydelse kosten har för hälsan. Visst, jag såg ju "Supersize me" där han går upp 11kg på McDonalds mat, och alla värden försämras kraftigt på endast 1 mån. Men jag trodde inte att det kunde gå lika snabbt att förbättra sin hälsa och bota allergiska symptom och astma. Jag tackar min lyckliga stjärna för min allergi! Bland det bästa som hänt mig. Helt klart.


Jag fick det inte, pga min kost. ;)
(Felet vi båda gör är att vi ser på ett enskilt fall och låter bli att isolera andra faktorer som kan påverka).

Jag säger inte att du har fel. Jag säger bara att du inte nödvändigtvis har rätt. Skillnaden är stor.
Jag håller med dig helt här. Jag undrar faktiskt om det finns nån bättre teori som kan förklara alla positiva effekter. Helt klart är att mina teorier inte är käpprakt fel. Men frågan är, de kanske bara är rätt till 80%? Det kanske finns teori som är 100% korrekt så man får ännu större effekter? Detta har jag dock svårt att tro, eftersom effekterna är så enormt stora så jag kan inte tro att det kan bli ännu bättre.

Jag menar, vad sägs om, kraftig viktnedgång, bli fysiskt starkare och få bättre kondition (utan träning), bota allehanda problem såsom allergier, astma etc, krympa sömnbehovet kraftigt, folk säger spontant att man ser strålande och hälsosam ut, etc - räcker inte den listan? Det är nästan overkligt stora effekter. Jag har svårt att tro att någon kan presentera en ännu bättre lista med ännu mer effekter. Det låter inte rimligt tycker jag. Nån gräns måste det finnas. Men, faktum är att det finns ytterligare effekter jag inte tagit upp: min eviga nästäppa försvinner helt och totalt för första gången i mitt liv, jag ser tecken på att mina fotvårtor minskar i storlek efter 2 mån på raw, plus lite annat.

Ett problem med att skriva om raw på min blogg (jag har inte gjort det än) är att folk kommer att avfärda mig som en stolle. Effekterna är alldeles för stora, det låter inte rimligt. Det låter som att jag överdriver kraftigt. Detta är ett av skälen till att jag inte skrivit upp alla andra effekter här. Jag inser att detta låter mer och mer överdrivet. Jag lovar, om jag var fast i det gamla tänket och läste detta skulle jag tro att "killen fantiserar, det låter helt overkligt". Men ofta när nån lovar för mycket, så går det inte att kontrollera själv. Det kan mycket väl vara rena fantasier. Men det fina i kråksången här, är att man kan själv kontrollera. Det är enkelt. Efter 3-4 dygn på raw, så märker man att man sover mycket mindre. Det tar alltså endast 3-4 dagar att se de första effekterna - man sover mycket mindre.

Problemet är att om man går från vanlig husmanskost till raw så kommer man få huvudvärk och andra problem, man kommer inte kunna hålla en raw diet pga den stora chocken. Det bästa är att vänja sig gradvis: äta stenålderskost en vecka, sen gå över till raw stenålderskost. Då slipper man huvudvärken och andra avgiftningssymptom. Men när jag gick från husmanskost till vanlig tillagad stenålderskost så fick jag avgiftningssymptom: huvudvärk och sånt. Exakt samma symptom som när jag vattenfastade, det sägs att fasta är bra för kroppen - men nu inser jag att när jag går på raw, så är det som att jag fastar konstant. Jag fick bra effekter av att fasta, allergin försvann totalt. Men man kan ju inte fasta hela livet. Men raw är som att fasta, men man får äta samtidigt.



När jag fått hem min juicepress och fått lite ordning på mitt kök som precis renoverats så kan jag testa någon av varianterna. Jag äter mycket vegetariskt redan nu så det blir nog inte allt för svårt förutom då att hitta någon snabbmat som fungerar bra. Fungerar potatis trots att det är ett nytt påfund?
Är detta ett inlägg av nån annan som du kopierat in här, eller är en det fråga som du ställer?

Men för att svara på frågan som står där, nej potatis är inte alls bra. Spannmål ska man undvika. Men även potatis som egentligen inte är ett spannmål. Det sägs att grön potatis är giftigt pga det innehåller solanin. Det visar sig att ALL potatis innehåller solanin. 1 mg solanin per kg kroppsvikt sägs vara tillräckligt för att döda en människa. Det bästa är att juica frukt och grönsaker. Det finns massor av videos på youtube, av raw människor, som man kan titta på.

Men definitvit, en juice apparat är bland de bästa köpen jag nånsin gjort. Eftersom man äter mindre av annan dålig mat pga man är mätt av juicen. Och färskpressad juice är ju så gott! Och nyttigt. Jag äter mera frukt och grönt pga min juice press, än nånsin förr. Vilket är en bra sak. Frukt och grönt kan man inte få för mycket av. Helst rå sådan.

Nu är jag dock i en svacka. Min kompis från New York är i Sverige en vecka, jag har druckit öl och käkat krogmat varje kväll. Så jag väger 74kg nu. Men han åker hem nu. Så nu blir det raw stenålderskost igen. Och då kommer jag snabbt fortsätta gå ned i vikt igen. Ingen fara, jag kan svulla hur jag vill, jag vet ju ändå hur jag ska göra för att snabbt gå ned i vikt. Som tur är jag inte rädd för att gå upp i vikt, somliga kanske går upp 5kg och sen fastnar de kilona. De kan inte gå ned de kilona de gått upp, så de är livrädda för att gå upp i vikt. De kan bara gå upp i vikt, men inte ned. Men jag är inte rädd. Jag kan alltid gå ned när jag vill. Ingen konst, det är enkelt.
 
Därtill måste jag börja träna och räkna kalorier och skaffa andra onaturliga vanor. Jag vill slippa tänka på sånt
Och nu ska du ändå, och helt frivilligt, lägga dig till med en så onaturlig vana som att träna?

Jag menar, vad sägs om, kraftig viktnedgång, bli fysiskt starkare och få bättre kondition (utan träning), bota allehanda problem såsom allergier, astma etc, krympa sömnbehovet kraftigt, folk säger spontant att man ser strålande och hälsosam ut, etc - räcker inte den listan? Det är nästan overkligt stora effekter.
Jag håller med dig om att det hela verkar lite overkligt.

jag ser tecken på att mina fotvårtor minskar i storlek efter 2 mån på raw, plus lite annat.
Du kan få bort dem på 10-14 dagar. http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/Hudohar_Fotter_Vartor_Vartor.aspx

Jag har bett andra allergiker prova på min diet i 3v och alla bekräftar att det funkar, allergierna försvinner.
Det här är en oklar punkt i ditt säljmaterial.

Jag fick bra effekter av att fasta, allergin försvann totalt. Men man kan ju inte fasta hela livet. Men raw är som att fasta, men man får äta samtidigt.
Är det fastan eller kosten som botar oss från allergier? Fungerar det på spetälska också?

Intressant att du arbetar på "aktiebörsen" :)
 
Och nu ska du ändå, och helt frivilligt, lägga dig till med en så onaturlig vana som att träna?
Jo, det går väl inte att bygga stora muskler utan träning. Man kan äta sig till bättre form. Men man kan inte äta sig till toppform. Därtill krävs träning. Och därför tänker jag börja träna.

Jag håller med dig om att det hela verkar lite overkligt.
Du, jag förstår om du är skeptisk. Jag tror det knappt själv. :) Men vet du vad? Det kanske är sant, eftersom det är så många som rapporterar om dessa effekter? Du kanske kan prova själv och se efter själv? Eller du kanske hellre vill teoretisera än att se efter själv? :)

Tack för länken. Jag har provat vårtborttagningsmedel tidigare, men vårtorna växer fram igen efter ett tag. Det sägs att huden är kroppens största organ, och det används för att få ut gifterna. Det sägs att vårtor är ett tecken på att kroppen är i olag, och inte alls beror på ett virus. Visst, virus kanske kan bidra, men det är inte den bakomliggande orsaken till vårtor. Sägs det. Jag har inte experimenterat eller läst på om detta, så jag vet inte något om detta. Dock tycker jag mig märka att vårtorna blir markant mindre. Men det går långsamt. Så jag kan inte dra några slutsatser om detta än. Men om alla mina tre vårtor försvinner (som jag haft i 15 år) och om andra bekräftar att vårtorna försvinner, så kommer jag att nämna den effekten också.

Det här är en oklar punkt i ditt säljmaterial.
Hur menar du? Även OS medaljören Lars Frölander säger samma sak. Hans klorallergi försvann då han lade om kosten. Det finns länk till artikeln, på min blogg. Men andra på kattforum bekräftar att deras pollen allergi, kattallergi, etc försvinner.

Är det fastan eller kosten som botar oss från allergier? Fungerar det på spetälska också?
Inte en aning om det är fastan eller kosten. Angående spetälska så tror jag inte det funkar. Spetälska drabbade kan nämligen inte känna smärta, pga ett virus(?). Om man inte kan känna smärta - så har man i praktiken spetälska. Såna människor märker inte om de får sår, och till slut blir de inflammerade och delar ramlar av. När man var liten önskade man inte kunde känna smärta - men det är ju dumt för då har man spetälska. Spetälska innebär inte att kroppsdelar ruttnar bort - utan det innebär att man inte märker när man får sår. Och då ruttnar småsåren förr eller senare. I Millenium Trilogin med Lisbeth Salander så lider Roland Niederman utav en genetisk defekt som gör att han inte kan känna smärta - i praktiken har han spetälska. Men han är så försiktig med sin kropp så han har klarat sig utan att förlora kroppsdelar.

Så, jag tror inte raw kost botar spetälska. Kanske har nerverna dött eller nåt sånt? Inte en aning faktiskt.

Intressant att du arbetar på "aktiebörsen" :)
Jasså? Vadårå? Har du hört talas om NASDAQ OMX? Det är ganska många som jobbar där.
 
Jag vet inte varför, men efter att ha skummat genom inläggen i den här tråden så kom jag att tänka på vibbe....
 
Jag har haft vårtor som försvunnit. Var kan man rapportera det? Måste man ha en blogg?
Intressant! Du har alltså upptäckt någon ny metod som du vill rapportera om. Så andra har bekräftat att det fungerar? Och du har hittat forskningsartiklar av docenter, etc som stödjer metoden? Hur gjorde du? Vore intressant att höra. Jag har 3st fotvårtor som inte vill ge med sig oavsett hur många ggr jag tar bort dem. Jag kan prova din metod så kan du få feedback från ytterligare en person! Det vore väl kul att höra hur bra din metod funkar för ytterligare en annan? :)