Jag har aldrig fått det. Du fick det pga din kost.
Hur vet du att jag fick allergier pga min kost? Hur vet du, att du inte kommer att få allergier senare i livet? Jag har aldrig varit allergisk mot något i mitt liv, men under en period när jag levde på mackor utan smör + ost + mjölk så fick jag min kattallergi. Jag trodde att allergier inte angick mig. Nu i efterhand inser jag att min kattallergi är en av de bättre sakerna som hänt mig i livet. Om jag inte hade tvingats bota allergierna själv, så skulle jag aldrig upptäckt hur stor betydelse kosten har för hälsan. Visst, jag såg ju "Supersize me" där han går upp 11kg på McDonalds mat, och alla värden försämras kraftigt på endast 1 mån. Men jag trodde inte att det kunde gå lika snabbt att förbättra sin hälsa och bota allergiska symptom och astma. Jag tackar min lyckliga stjärna för min allergi! Bland det bästa som hänt mig. Helt klart.
Jag fick det inte, pga min kost.
(Felet vi båda gör är att vi ser på ett enskilt fall och låter bli att isolera andra faktorer som kan påverka).
Jag säger inte att du har fel. Jag säger bara att du inte nödvändigtvis har rätt. Skillnaden är stor.
Jag håller med dig helt här. Jag undrar faktiskt om det finns nån bättre teori som kan förklara alla positiva effekter. Helt klart är att mina teorier inte är käpprakt fel. Men frågan är, de kanske bara är rätt till 80%? Det kanske finns teori som är 100% korrekt så man får ännu större effekter? Detta har jag dock svårt att tro, eftersom effekterna är så enormt stora så jag kan inte tro att det kan bli ännu bättre.
Jag menar, vad sägs om, kraftig viktnedgång, bli fysiskt starkare och få bättre kondition (utan träning), bota allehanda problem såsom allergier, astma etc, krympa sömnbehovet kraftigt, folk säger spontant att man ser strålande och hälsosam ut, etc - räcker inte den listan? Det är nästan overkligt stora effekter. Jag har svårt att tro att någon kan presentera en ännu bättre lista med ännu mer effekter. Det låter inte rimligt tycker jag. Nån gräns måste det finnas. Men, faktum är att det finns ytterligare effekter jag inte tagit upp: min eviga nästäppa försvinner helt och totalt för första gången i mitt liv, jag ser tecken på att mina fotvårtor minskar i storlek efter 2 mån på raw, plus lite annat.
Ett problem med att skriva om raw på min blogg (jag har inte gjort det än) är att folk kommer att avfärda mig som en stolle. Effekterna är alldeles för stora, det låter inte rimligt. Det låter som att jag överdriver kraftigt. Detta är ett av skälen till att jag inte skrivit upp alla andra effekter här. Jag inser att detta låter mer och mer överdrivet. Jag lovar, om jag var fast i det gamla tänket och läste detta skulle jag tro att "killen fantiserar, det låter helt overkligt". Men ofta när nån lovar för mycket, så går det inte att kontrollera själv. Det kan mycket väl vara rena fantasier. Men det fina i kråksången här, är att man kan själv kontrollera. Det är enkelt. Efter 3-4 dygn på raw, så märker man att man sover mycket mindre. Det tar alltså endast 3-4 dagar att se de första effekterna - man sover mycket mindre.
Problemet är att om man går från vanlig husmanskost till raw så kommer man få huvudvärk och andra problem, man kommer inte kunna hålla en raw diet pga den stora chocken. Det bästa är att vänja sig gradvis: äta stenålderskost en vecka, sen gå över till raw stenålderskost. Då slipper man huvudvärken och andra avgiftningssymptom. Men när jag gick från husmanskost till vanlig tillagad stenålderskost så fick jag avgiftningssymptom: huvudvärk och sånt. Exakt samma symptom som när jag vattenfastade, det sägs att fasta är bra för kroppen - men nu inser jag att när jag går på raw, så är det som att jag fastar konstant. Jag fick bra effekter av att fasta, allergin försvann totalt. Men man kan ju inte fasta hela livet. Men raw är som att fasta, men man får äta samtidigt.
När jag fått hem min juicepress och fått lite ordning på mitt kök som precis renoverats så kan jag testa någon av varianterna. Jag äter mycket vegetariskt redan nu så det blir nog inte allt för svårt förutom då att hitta någon snabbmat som fungerar bra. Fungerar potatis trots att det är ett nytt påfund?
Är detta ett inlägg av nån annan som du kopierat in här, eller är en det fråga som du ställer?
Men för att svara på frågan som står där, nej potatis är inte alls bra. Spannmål ska man undvika. Men även potatis som egentligen inte är ett spannmål. Det sägs att grön potatis är giftigt pga det innehåller solanin. Det visar sig att ALL potatis innehåller solanin. 1 mg solanin per kg kroppsvikt sägs vara tillräckligt för att döda en människa. Det bästa är att juica frukt och grönsaker. Det finns massor av videos på youtube, av raw människor, som man kan titta på.
Men definitvit, en juice apparat är bland de bästa köpen jag nånsin gjort. Eftersom man äter mindre av annan dålig mat pga man är mätt av juicen. Och färskpressad juice är ju så gott! Och nyttigt. Jag äter mera frukt och grönt pga min juice press, än nånsin förr. Vilket är en bra sak. Frukt och grönt kan man inte få för mycket av. Helst rå sådan.
Nu är jag dock i en svacka. Min kompis från New York är i Sverige en vecka, jag har druckit öl och käkat krogmat varje kväll. Så jag väger 74kg nu. Men han åker hem nu. Så nu blir det raw stenålderskost igen. Och då kommer jag snabbt fortsätta gå ned i vikt igen. Ingen fara, jag kan svulla hur jag vill, jag vet ju ändå hur jag ska göra för att snabbt gå ned i vikt. Som tur är jag inte rädd för att gå upp i vikt, somliga kanske går upp 5kg och sen fastnar de kilona. De kan inte gå ned de kilona de gått upp, så de är livrädda för att gå upp i vikt. De kan bara gå upp i vikt, men inte ned. Men jag är inte rädd. Jag kan alltid gå ned när jag vill. Ingen konst, det är enkelt.