Re: Varierar
johanniska; sa:
Skavsårsplåster
Sporttape
Plåster
Kirurgtape
Blodstoppare stor och liten (multifunktion)
Sterila kompresser
Kräppad gasbinda
Elastisk binda
Tigerbalsam
Resorb
Treo
Cetrizin
Dimor
Pursennid Ex-Lax
Ibumetin
Tamponger
Nål
Rakblad
Sax
Säkerhetsnål
Hudsalva
I min övriga packning finns givetvis följande.
Fotsalva
Tvål
Mitella
Beroende på aktivitet kan jag även komplettera med.
Postafen
Ibumetinsalva
MyggA
Själv har jag en mage av stål, och behöver inte varken förstoppande eller förlösande piller. Anti-diarrépiller kan iofs vara bra, för att undvika dehydrering. Jag klarar mig på en sorts tejp (till sår, fötter, trasiga ryggsäckar) och ett slags sterilt förband. Jag har en liten sax för att kapa naglar och annat kroppsnära med. Jag har lite klorhexidin att tvätta rent med. Lite nål och tråd bär jag för alla eventualiteter. Pincett löser också en hel del småproblem, utan att skada. Tvål, förstås.
Milda värktabletter är jag tveksam till, eftersom de ofta används för så betänkliga åkommor (huvudvärk t ex.). Alvedon kan ju vara bra även vid större "ont", men då i såna doser att många skulle känna sig tveksamma att ta dem utan ordination (många lider av en delvis välgrundad pillerskräck...) Ibumetin går bort, eftersom dess inflammationsdämpande effekt är rätt modest (jämfört med "riktiga" inflammationsdämpande, typ Voltaren eller kortisontabletter). Vid en rejäl stukning, fraktur eller urledvridning kan det vara motiverat med starkare preparat mot smärta, men dessa kräver som sagt rätt kunskap och är dessutom receptbelagda.
Cetirizin kanske är bekvämt om man har kronisk nästäppa, för oss övriga fyller den väl inte så stor funktion.
Resorb byter jag mot vanligt salt och socker. Ca 2 msk socker (en kupad hand) och 1/2 tsk salt (lite) till en liter (kokat) vatten räcker bra länge som vätskeersättning.
Tigerbalsam har ingen medicinsk användning utanför korpfotbollslagens omklädningsrum. Möjligen att smörja in känsliga delar med om man har bråttom hem...
Fotsalva och hudsalva, what's the difference?
MyggA är en dålig ursäkt för myggmedel.
Mitella, tror du inte att det går att improvisera den gång den behövs? (bälte, skjorta, remmar från ryggsäck, tejp, fiskelina, ståltråd, fallna fienders senor...)
Således har jag gjort mitt val. Mycket medicinsk utrustning kräver rätt mycket kunnande för att användas rätt, och fel använd blir medicinsk utrustning i värsta fall farlig.
Om man är medicinskt kunnig däremot, så finns det en hel del man kan göra, även om det förhoppningsvis är kunskaper man slipper använda.
Sån't jag tror skulle kunna vara bra att ha i rätt händer är t ex insulinpenna (för diabeteshyperglykemi), adrenalinpenna (för allergisk chock, t ex getingstick), Bricanyl-inhalator (eller annan beta2-agonist vid akut astma), Voltaren (njur-/gallstensanfall), svalgtub vid högt andningshinder, eventuellt ett suturset + lokalbedövning för att kunna rensa och ev primärsy större sår som inte klaras med plåsterstrips, och säkert en massa annat som jag inte kommer på just nu.