Re: Re: Varierar
nermander; sa:
Eftersom du bad om att få onödiga saker utpekade:
Skavsårsplåster
Sporttape
Plåster
Kirurgtape
Du har FYRA sorters tejp/plåster med? Och dessutom elastisk binda och gasbinda.... Ska du göra mumier??
Blodstoppare stor och liten (multifunktion)
Sterila kompresser
Både blodstoppare och kompresser? Räknar du med att råka ut för att bli skjuten med hagelbössa?
Kräppad gasbinda
Elastisk binda
Kan inte den elastiska bindan användas som gasbinda vid behov?
Resorb
Treo
Cetrizin
Dimor
Pursennid Ex-Lax
Ibumetin
De flesta av de där grejerna känner jag inte ens igen namnen på så jag tvivlar på att jag skulle behöva dem.
FLERA? Till vad?? EN skulle jag kunna tänka mig, främst som eldstartare.
Fast å andra sidan vet jag att min sambo brukar ha bindor i handväskan även när hon inte har mens, "För när man är på toa på krogen är det alltid nån som frågar efter det"...
Vad kan du göra med saxen som du inte kan göra med rakbladet?
Och vad kan du göra med nålen som du inte kan göra med säkerhetsnålen?
Och tigerbalsam?
Som scoutledare ser jag den där utrustningen som något som jag kanske skulle ha med mig på en veckovandring med en scoutavdelning. Fördelat på 10-15 personer är det inte så mycket, men att EN person skulle kunna råka ut för så pass mycket att allt det där skulle behövas... Gör man illa sig så pass mycket att man behöver en stor blodstoppare, då fortsätter man ju knappast?
Jag ser det som mycket viktigare att förebygga och undvika skador (t.ex. skavsår, skrubbsår etc) med rätt utrustning och rätt beteende. Då skadar man sig bara om man klantar sig, och det gör man inte så pass ofta att man behöver sådär mycket.
Allvarligt, jag skiter i om du är scoutledare. Det säger egentligen ingenting bortsett från att du vill inta någon form av överlägsenhet i ditt inlägg.
Fyra sorters plåster, ja alla fyller sin funktion. Det borde tom en scoutledare förstå. Jag har inte sagt hur _mycket_ jag har med av varje. Kanske är det så att jag har med mig lika mycket plåster som du fast med fler användningsområden. Dessutom är kirurgtapen små stripes.
Ja, skulle jag ta bort något så skulle det vara kompresserna och gasbindan.
Resonerar du på samma sätt när bilen går sönder? "lambdasond... har aldrig hört talas om, behövs nog inte".
Resorb - Salter - vid uttorkning tex diarré
Treo - Värktabletter - huvudvärk, feber
Cetrizin - Antihistamin - allergisk reaktion
Dimor - Lös mage
Pursennid Ex-Lax - Hård mage
Ibumetin - Inflammationsdämpande - benhinneinflammation, feber
Saxen är bra att klippa upp en torrdräkt med. Risken att skada offret ytterligare med ett rakblad är ganska uppenbar. I skogen är den med mest av slentrian. Dock kommer den till användning.
Tamponger, ja "FLERA"... så många som två stycken. Dock har jag inga problem att starta en eld med skogens hjälp. Trots att jag inte är scoutledare.
Nålen kan användas till att sy med. Något som inte jag klarar med en säkerhetsnål, tyvärr. Jag hänger inte upp mig så mycket på om jag har med mig en nål och en säkerhetsnål. Känns som en marginell vinst att lämna endera hemma.
Hudsalva och fotsalva kan utesluta varann, men tigerbalsam är knappast att likställa med dem.
Jag förstår inte ditt resonemang när du säger att en person inte skulle kunna råka illa ut på alla olika sätt som en grupp med människor. Skillnaden är kvaniteten inte antalet typer av olyckor/åkommor. Vilka olyckor och åkommor kan man räkna bort om man är ensam? Är det inte ännu viktigare om man är ensam att ha bra sjukvårdsgrejor? Själklart avbryter man om man skulle behöva blodstoppare, men du som är scoutledare borde veta att det inte alltid är nära till sjukhus både i tid och avstånd. Att lägga ett tryckförband när man är ensam kan ibland vara ett måste, då man förmodligen måste ha båda händerna fria. Kanske är det tom handen som behövs läggas om. En blodstoppare väger knappt något, tar knappt ingen plats, är lätt att ta fram, är steril och kan dessutom användas till att lägga om brännskador mm. Mycket mer praktiskt än kompress, gren och mitella.
Ett sjukvårdskit är ju som bäst om man slipper använda innehållet, eller hur? Kan man inte acceptera det så är ju allt onödigt.
Självklart är man förberedd och förutseende när man ger sig ut i skogen. Givetvis har man valt utrustning med omsorg och vet hur den ska användas. Men det spelar ingen roll hur duktig man är, en olycka är en händelse man inte planerat för och det viktiga är att kunna hantera detta. Önskvärt vore att man i förväg visste när och hur man skulle skada sig, då kan man ju resonera som du.
Du säger "sådär mycket" trots att jag inte talat om hur mycket jag har med mig av varje sak jag räknar upp på min lista. Mitt sjukvårdskit följer devisen "lite av mycket".
Ja, jag är gammal scout.