ute i skogen. vad erbjuder naturen?

Jag håller själv kurser i överlevnad/bushcraft och det man brukar nämna är om de innehåller något speciellt vitamin C t.ex. eller om de är rika på kolhydrater eller är bra på något annat sätt. Näringsinnehåll och smaker kan ibland jämföras med en mer vanlig växt som folk känner till som potatis t.ex. Men man berättar inte om antalet kolhydrater per kg en växt innehåller. Sen så kan man inte berätta för mycket om en växt utan tar hellre lite om flera växter och lite historia och anekdoter om dem. Har man dock ett intresse av växter så är det klart bättre att gå en kurs som inriktar sig på växter då man få en chans att dyka djupare in i denna kunskap. På såna kurser är folk mer intresserade av växters innehåll och dess siffror och Norpan borde veta efter att ha hållt sådana kurser i 15 år.

Jag är lite förvånad över att man är förvånad över att folk gillar siffror på växters näringsvärden. :)

Nu har jag aldrig undervisat i överlevnadsteknik men som pedagog tycker jag det finns ett värde i att kunna säga: ”Detta är svinmålla, ni kan se växten på många nybyggen och odlade marker. Som mat ser den inte mycket ut för världen men jämför vi med potatis innehåller bladen lika mycket vatten, åtta gånger så mycket protein och tre gånger så mycket kolhydrater.”

”Kan vara kul att veta att det finns lika mycket C-vitamin i svinmållans blad som i apelsiner. Nypon har tjugo gånger så mycket C-vitamin...”

Självklart skulle jag inte rabbla dessa siffror för varenda växt, men jag tycker det finns ett värde i att sätta siffror i ett sammanhang, använda dem i relation till mat Svensson känner till.

Men visst beror det på vem som skall lära sig, är det matintresserade som vill veta om ”naturlig” mat kan man ange siffror för varje växt. Är det militärens helikopterpiloter skulle jag nöja mig med siffror för några växter, just för att relatera till den mat man är van vid.

Förresten, jag ”odlar” svinmålla hemma vid komposten. Jag plockar på kommunens nygrävda kullar när jag går hem från bussen och stoppar ned i jorden hemma. Sedan använder vi dem i diverse maträtter.
Nate har vi också, det brukar jag riva loss en näve av och klippa ned i pastasallad och couscousrätter.

Förvånad var kanske inte rätt ord. Förövrigt håller helt med dig:)

/mattias

Att folk bryr sig om energiinnehållet i växterna är väl inte konstigare än att folk bryr sig om energiinnehållet i det frystorkade?

Försvarets överlevnadshandbok i pdf.

Hej alla. Jag rekommenderar starkt försvarets handbok i överlevnad. Den finns i bokform men jag har den i pdf. är någon intresserad, kan jag skicka den. Skriv att du vill ha den i min gästbok, med namn och E-mail så får du den tillbaka.. :)

/Jimmy

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Lite tipps för att göra skogen lite roligare för de små. Bär och svamp 32

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg