ute i skogen. vad erbjuder naturen?

Finns föda tillgänglig så är det oftast värt att samla in den, då även lite energi kan göra stor skillnad. Vintertid så är tallbarste guld värt. Tallbarrste ger en tillräckligt med energi för att hålla igång kroppen och ser även till att man får i sig tillräckligt med vätska.
Mja, tror nog snarare det innehåller tillräckligt med varmt vatten för att man ska slippa frysa.

Tallbarr i mars innehåller per kg färskvikt så små mängder kolhydrater att de inte är mätbara.
Tallskott i juni innehåller 27g kolhydrater och 23g proteiner / 1 kg våtvikt.

Allt enligt Källman/Sepp, Överleva på naturens villkor, ICA förlag 2001.

M t p att man ofta vill få i sig minst 500 kcal/dag från kolhydrater, för att ö h t underhålla kroppsegen förbränning av fett, så måste man dricka te på motsvarande ca 4,6kg tallskott, insamlade under årets bästa säsong. Ve dig om en markägare hittar dig när du samlat fem kilo tallskott, då snackar vi överlevnad!

Mja, tror nog snarare det innehåller tillräckligt med varmt vatten för att man ska slippa frysa.

Tallbarr i mars innehåller per kg färskvikt så små mängder kolhydrater att de inte är mätbara.
Tallskott i juni innehåller 27g kolhydrater och 23g proteiner / 1 kg våtvikt.

Allt enligt Källman/Sepp, Överleva på naturens villkor, ICA förlag 2001.

M t p att man ofta vill få i sig minst 500 kcal/dag från kolhydrater, för att ö h t underhålla kroppsegen förbränning av fett, så måste man dricka te på motsvarande ca 4,6kg tallskott, insamlade under årets bästa säsong. Ve dig om en markägare hittar dig när du samlat fem kilo tallskott, då snackar vi överlevnad!

Nu kan inte jag alla siffror och bruakr inte rökna kalorierna under överlevnad, men den erfarenheten jag har är att jag personligen upplever att jag känner mig väldigt stärkt av tallbarsste och under 90 timmar i vintermiljö med tallbarsste som enda föda så har jag mått oväntat bra och inte haft några problem att börja äta vanlig mat när jag kommit tillbaka. Även under skidmarsch så fungerade tallbarrstet som rena enrgidrycken. Men sånt står inte i böcker, såna saker måste man uppleva själv =)

Drick ditt urin...

... som snubben i gårdagens "extreme survival" på discovery... han var i Australiens "outback" och hade inget vatten ... pissade i vattenflaskan och drack...Innehåller 95% rent (sterilt) vatten... men drick snabbt, för elaka bakterier bildas tydligen ganska fort..

Smakade salt och ljummet...

Thomas

Som vättlefäll påpekade; kött (omständigt) och fisk (lättare!). Dessutom svamp när säsongen är rätt och man har kunskapen, jag känner igen vilka jag inte ska äta.

Blåbär, lingon brukar det finnas gott om (säsongsvis). Ibland kan man ju hitta rönnbär också, det är kanske inte så gott, men man kan ju plocka med hem och göra gèle.

Enbär är en bra krydda.

Är man vid kusten på sveriges framsida kan man ju plocka musslor (sjukt gott, 16 gr prots, 3 gr fett /100 gram kött). Men då bör man kolla med fröken mussla först. Finns en hel del rödtång som är ätlig. I stort sett alla makroalger är ätbara, men mkt av de proteinerna som finns i alger är svårt för kroppen att spjälka. Kräftdjur, såsom krabbor och tångräkor går utmärkt att äta, t.om. strandkrabban smakar gott, om än något pilligt, bättre att koka fond på dem.

Hasselnötter kan finnas i skogen om man har riktig tur. Kolla www.alternativ.nu de har mkt om självhushållning.

Senast ändrad:
Svamp och bär innehåller ju nästan ingen energi alls. Har för mig att om man ska få i sig dagsbehovet av kolhydrater (500 kcal alltså) från blåbär måste man äta två liter. Gissa hur fin man blir i magen av två liter blåbär...

om man är ute i skogen och inte har någon mat, vad har då naturen att erbjuda på sommar och vinterhalvåret?

skriv om ni vet något

Granbarr, tallbarr och enbarrs te. Te gjort på blad från mjölkört, älggräs eller brudbröd. Bär såklart, finns ju en hel drös.

Gröna växtdelar: Harsyra, ängssyra, våtarv, saltarv (strandväxt), klöver blommor, Unga skalade stjälkar från björnloka, tistlar och skalade bladstjälkar från första års plantan av kardborre.

Rötter finns det ju också en del: Rötter från första årsplantan av kardborre, hundkäx, väg och kärrtistel. Jordstammen från kaveldun och vass kolla så att det inte växer i förorenet vatten bara. Unerjordiska utlöpare från knölsyska, jordstammen från getrams (allt ovan jorden är giftigt). Maskros, ormrot och kärleksört rötter. Lökar: backlök, skogslök och ramslök.

Sedan har vi ju lavarna: tuschlav, islandslav och manlav exempelvis (de två senare behöver urlakas innan tillagning).

Vissa behöver tillagas för att bli smakligare andra kan ätas färska.

Det här är bara ett axplock av vad som finns. I redan nämda böcker står mycket mer.

Hoppas det hjälpte något.

/mattias

Nu kan inte jag alla siffror och bruakr inte rökna kalorierna under överlevnad, men den erfarenheten jag har är att jag personligen upplever att jag känner mig väldigt stärkt av tallbarsste och under 90 timmar i vintermiljö med tallbarsste som enda föda så har jag mått oväntat bra och inte haft några problem att börja äta vanlig mat när jag kommit tillbaka. Även under skidmarsch så fungerade tallbarrstet som rena enrgidrycken. Men sånt står inte i böcker, såna saker måste man uppleva själv =)
Visst, vad är vetenskap mot den personliga övertygelsen? Ska vi räkna meriter så levde jag mer än väl i 120 timmar på enbart skägglav, så visst...

Om jag kände mig stärkt eller inte vete hålen, tror nämligen att sånt varierar på betydligt fler faktorer än bara näringsvärde, t ex känslan i själv upplevelsen. En ny skiva ger mig massor av energi, men inte nutritionsmässigt...

MEN: Om jag en gång skulle vara tvungen att lita på ett födoämne för min överlevnad och inte bara som en kul grej, så skulle jag utgå ifrån de seriösa studier som finns av ämnet, t ex de som Källman/Sepp bedrivit. Och då ger tallbarrsté sgs ingen näring alls.

... som snubben i gårdagens "extreme survival" på discovery... han var i Australiens "outback" och hade inget vatten ... pissade i vattenflaskan och drack...Innehåller 95% rent (sterilt) vatten... men drick snabbt, för elaka bakterier bildas tydligen ganska fort..

Smakade salt och ljummet...

Thomas

Vill bestrida detta. Urin innehåller mycketriktigt 95% sterilt vatten. Problemet är att de övra 5 är sådant som kroppen villigt tömt ur sig mängder av vatten för att bli av med. Om du dricker det återanvänder du gifterna och kroppen kommer att försöka tömma ut det igen. Med energiförlust som följd. Det är lika smart som att försöka svalka rummet genom att öppna dörren till frysen.

Det enda du kan använda tekniken till är kortvarig törstreduktion. Säg att du vet att du får vatten innom några timmar, då kan det vara smart.

För övrigt angående ursprungsinlägget vill jag bara säga att sommaren är den sämsta tiden öht att finna människoföda i naturen. Våren bjuder på späda skott, hösten på frukt och svamp, på vintern finns mycket näring i rotknölar. Men på sommaren är alla upptagna med att pippa och de lagrade energinivåerna är som lägst; allt bränns på stället.

För övrigt angående ursprungsinlägget vill jag bara säga att sommaren är den sämsta tiden öht att finna människoföda i naturen. Våren bjuder på späda skott, hösten på frukt och svamp, på vintern finns mycket näring i rotknölar. Men på sommaren är alla upptagna med att pippa och de lagrade energinivåerna är som lägst; allt bränns på stället.
Rotknölar på vintern... säkert fulla med energi, men dolda under fyra meter snö och tretti grader kall död.

Den stora fördelen med sommaren (vårt klimat) är ju att det är då man lättast klarar livhanken pga hög dygnsmedeltemperatur, lättillgängligt vatten och ljusa nätter, så man kan söka upp civilisationen.

Rotknölar på vintern... säkert fulla med energi, men dolda under fyra meter snö och tretti grader kall död.QUOTE]

Hahah... asgrv:)

Jodå visst är det svårare på vintern eller rent av omöjligt, framförallt i norra sverige, att lokalisera och få upp rötterna. Man kan ju lokalisera rötterna genom att lära sig känna igen vinterståndarna. Sen kan man göra som vissa indianer, dra igång en fet brasa för att tina upp marken och därefter gräva upp rötterna. Mycket meck för lite, men så e de ibland.

/mattias

Rotknölar på vintern... säkert fulla med energi, men dolda under fyra meter snö och tretti grader kall död.

Hahah... asgrv:)

Jodå visst är det svårare på vintern eller rent av omöjligt, framförallt i norra sverige, att lokalisera och få upp rötterna. Man kan ju lokalisera rötterna genom att lära sig känna igen vinterståndarna. Sen kan man göra som vissa indianer, dra igång en fet brasa för att tina upp marken och därefter gräva upp rötterna. Mycket meck för lite, men så e de ibland.

/mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Lite tipps för att göra skogen lite roligare för de små. Bär och svamp 32

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg