Kaveldun är bra. ät ca 15 st bitar ca 15 cm långa så får du i dig dagsbehovet av kolhydrater. men som sagt är det 30- och 50 cm snö så kan man ju lika gärna skita i det.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
ute i skogen. vad erbjuder naturen?
- Trådstartare penny_prinsess
- Start datum
Kaveldun är bra. ät ca 15 st bitar ca 15 cm långa så får du i dig dagsbehovet av kolhydrater.
Dagsbehovet VID ÖVERLEVNAD. Och det är 500 kcal. Men ska man må bra behöver man få i sig betydligt mer energi.
Det finns en romantisk övertro till skogens skafferi. Överlevnadsutbildningar och träningar har visat vid skarpa olyckor att folk tror sig kunna bli Tarzan och försöker upprätta bas, det kloka är att gå ut ur situationen mens du orkar. Efter 4-5 dygn på 500 Kcal är din hjärna rätt mjuk.....Förfallet går snabbt.
Den som prövat mer än 14 dagar på för lite sömn och mat vid kall väderlek vet varom de talar...
Harsyra och ormrot, hasselnötter och källvatten, några veckor om året hallon, blåbär och lingon.... Som smaktillbehör är ljuvliga. Lavsoppa är ingen direkt höjdare oavsett beredningsmetod.
Vid sen höstskördningar av vassskott var nerkylningen ett större problem än insamlad energi....
Fiske och jakt måste för att vara energieffektivt göras med nät och många fällor....Vem har 30 m nät med i ryggsäcken och vem har tråd med nog för att bygga 500 snaror?
//J
Den som prövat mer än 14 dagar på för lite sömn och mat vid kall väderlek vet varom de talar...
Harsyra och ormrot, hasselnötter och källvatten, några veckor om året hallon, blåbär och lingon.... Som smaktillbehör är ljuvliga. Lavsoppa är ingen direkt höjdare oavsett beredningsmetod.
Vid sen höstskördningar av vassskott var nerkylningen ett större problem än insamlad energi....
Fiske och jakt måste för att vara energieffektivt göras med nät och många fällor....Vem har 30 m nät med i ryggsäcken och vem har tråd med nog för att bygga 500 snaror?
//J
Senast ändrad:
Vem har 30 m nät med i ryggsäcken och vem har tråd med nog för att bygga 500 snaror?
Ray Mears?
Det finns en del intressant att läsa om man glömmer det där med ”överlevnad”.
”Kan man äta sånt?” är inte så bra som jag önskade men värd att läsa för den som är intresserad av att äta annat än ICAs sortiment av mat.
Jag visar ett textutdrag från boken ”De ovanliga” om bröderna Erik och Sigvard Gustavsson som lever (levde?) som man gjorde förr...
”Kan man äta sånt?” är inte så bra som jag önskade men värd att läsa för den som är intresserad av att äta annat än ICAs sortiment av mat.
Jag visar ett textutdrag från boken ”De ovanliga” om bröderna Erik och Sigvard Gustavsson som lever (levde?) som man gjorde förr...
Bilagor
Det finns en del intressant att läsa om man glömmer det där med ”överlevnad”.
Tackar för tipset, där fick mitt lilla biblioteket ytterligare ett tillskott =)
Jag tycker att alltför många riktar in sig på siffror i den här tråden, skriver att "du måste äta si och så mycket för att få i ett dagsbehov" - men tråden handlar om vad som är ätbart och hur man ska överleva. Allt handlar ju om att ta varje tillfälle man får att äta, oavsett om man får i sig 0,5 kcal eller 300 kcal. Dessutom, apropå tallbarste, så är ju den moralhöjande aspekten i själva "teet" långt mycket mer värt än energiinnehållet.
Visst, att räkna siffror är ju inte svaret på hur man klarar sig ute. Det är förstås kul att veta vad man kan äta som kuriosa men ändå tror jag siffrorna fyller sin funktion om man tvingas förlita sig på grönsakerna för att överleva. Så både och!Jag tycker att alltför många riktar in sig på siffror i den här tråden, skriver att "du måste äta si och så mycket för att få i ett dagsbehov" - men tråden handlar om vad som är ätbart och hur man ska överleva. Allt handlar ju om att ta varje tillfälle man får att äta, oavsett om man får i sig 0,5 kcal eller 300 kcal. Dessutom, apropå tallbarste, så är ju den moralhöjande aspekten i själva "teet" långt mycket mer värt än energiinnehållet.
Förvissso; vi kan nog även kasta in en macka, fika och tourguidning i det överlevnadspeppet.Ve dig om en markägare hittar dig när du samlat fem kilo tallskott, då snackar vi överlevnad!
Allt handlar ju om att ta varje tillfälle man får att äta, oavsett om man får i sig 0,5 kcal eller 300 kcal.
Så är det farligt att resonera. Det är betydligt värre att äta något som man blir sjuk av än att låta bli att äta. Och det finns massor med saker som är dåliga att äta "okontrollerat" även om man inte blir sjuk av dem. Typexemplet är väl blåbär. Den som trycker i sig ett par liter blåbar kommer garanterat INTE att må bättre än om han/hon hade låtit bli att äta.
Likaså är det ju viktigt att insamlingen av det man äter inte "kostar" mer än det ger (i form av t.ex. energi).
Visst finns det en massa saker som går att använda som "kryddor", "smaktillsatser" och liknande, men de är inte så fruktansvärt många och i de flesta fall blir det mest kuriosa att veta att de går att använda.
Stensöta är väl ett gyllene exempel. Smakar sött, men innehåller inget socker. Fantastiskt, eller hur? Som Cola Light!Visst finns det en massa saker som går att använda som "kryddor", "smaktillsatser" och liknande, men de är inte så fruktansvärt många och i de flesta fall blir det mest kuriosa att veta att de går att använda.
Stensöta är väl ett gyllene exempel. Smakar sött, men innehåller inget socker. Fantastiskt, eller hur? Som Cola Light!
Stensöta innehåller väl också en massa garvämne som inte är så nyttigt att äta stora mängder av?
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Lite tipps för att göra skogen lite roligare för de små. | Bär och svamp | 32 |
Liknande trådar
-
Lite tipps för att göra skogen lite roligare för de små.
- Börjat av vandrafjäll
- Svar: 32
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg