UT MED PACKET? Deutsche raus?

Re: Re: Din åsikt, Georg?

saxaren; sa:
Visst är det konstigt Mats att tyskar lär sig svenska?! :) Nästan lite kusligt, va?! Folk tror jämnt att man a) har svensk bakgrund eller b) svensk flickvän eller c) t.o.m. är östtysk spion :cool:! Nä du, ta det här inte som humorlöshet, men jag måste erkänna att jag faktiskt är lite tunnhudad med tanke på farfar som fick sitta i ett kommunistiskt fängelse, far som p.g.a. miljöskyddsaktiviteter observerades av Stasi, mor som p.g.a. kyrkligt engagemang inte fick jobba som lärare och syrran och mig som inte fick gå på gymnasium p.g.a. ickemedlemskap i diverse kommunisktiska ungdomsföreningar. En östtysk genomsnittsfamilj, inte några motståndskämpar. När muren föll var jag 14 år.

/Georg

Hej George,

naturligtvis ber jag om ursäkt om jag trampat pà ömma târ vad gáller motivet till att du sà tillfyllest behärskar det svenska sprâket!

Följande lilla historia kanske kan förklara:

Under nàgra âr i min ungdom hade jag mycket kontakt med DDR: 1984 var jag en mânad i Östberlin pà en Hochshulferienkurs für Germanisten; 1987 tillbringade jag sex mânader i Östberlin "studerandes" Telstudien der Germanistik och till sist sommaren 1989 en mànads Hochshulferienkurs igen i Weimar. Däremellan lite spridda besök till olika Östtyska kompisar, bröllopp etc etc. Fungerade bla. även som "kärlekskurir" och smugglade ut och in hemliga bröllopsplaner mellan en svensk tjej och en Östtysk kille, vilket sedermera resulterade i Bröllop, Ausreisegenehmigung, Emigrering till Schweden, tre barn och tvà skillsmässor!

Murens fall sammanföll (sic) áven med slutet pà mina studier i Sverige , sà mitt Diplom-Arbeit skrevs 1991 under tvà mànader i en iskall vâning i Östberlin (brunkol-eldad), och bar titeln: Die Treuhandanstalt - Organsiation und Arbeit der in den fünf neuen Bundesländern.

Orsaken till denna intensiva Östtyska peirod var pà intet sátt nâgon romantisk idé om der Arbeiter- und Bauerstaat el. dyl. utan började helt enkelt som ett áventyr (intresant att uppleva "den andra sidan")och slutade med ett mer djupt kánslomássigt engemang pga en rad vánskapsband som knöts och en rad hándelser jag upplevde dár.

För att nu komma till sjálva temat:

Det fanns (som alltid) olika typer av beteenden bland östtyskarna:

Det fanns arroganta och otrevliga typer som överallt.

Det fanns extra arroganta och otrevliga typer ikládda uniform (Ihr Auswies Bitte!).

Det fanns de som var direkt hotfullt arroganta mot oss stackars utlánningar (vom "feindlichen Ausland", eller som det hette mer oficiellt: nicht-sozialistischen Ausland). Dessa var oftast de STUDENTER som vi var tvungna att dela lärosalar, Studentenwohnheim, Studenten-Clubs etc med. Anledningen till deras direkt fientliga attityd var vál att de var, eller làtsades vara, 100% parti-trogna, vilket ju ocksà var grundvalen för att de fick bedriva akademiska studier (liksom en lâng och trogen tjánst i FDJ etc).

Träffade man pà nâgon av dessa unga mán och kvinnor som var STUDENTER, och som dessutom studerat SVENSKA i Greifswald, och trots att de aldrig satt sin fot i detta land talade perfekt och utan brytning, sà visste man automatiskt att:
A: De var trogna partiet
B: Deras insatser för fosterlandet inte alltid var helt i fredens tjánst (áven om enl. den tröttande propagandan sà var ju ALLT i DDR "Für den Frieden", vilket fick mànga resignerade unga berlinare att mynta och utöva "Bumsen für den Frieden".)

M.a.o.: de som pà den tiden kunde svenska tiltades automatiskt som östtyska spioner, áven om kanske en och annan inte var det! En gammal reflex frân min sida, alltsâ. Naturligtvis är det helt annorlunda idag.

Förutom ovan otrevliga galleri sà fannas det i vissa delar av samhállet ett váldigt rikt socialt och kulturellt inoficiellt liv, och jag tráffade pà bland de finaste mánniskor jag nàgonsin känt i just öst-Tyskland. Dessa var oftast personer som inte gick i partiets ledhasor, och därför inte fick studera annat än teologi, trots att de egentligen var totalt belästa och inteligenta männsiskor, nyfikna, spirituella, ödmjuka, vánliga, fyllda av ironisk humor... Eftersom de inte fick bedriva akademsika studier var de rörmokare, murare, elektriker, sjukvârdare etc etc., och egentligen utestängda frân vidare karriármöjligheter.

Inom deras pga Statskontrollens begránsade möjligheter till karriár, resor, och helt befriade fràn karriär-hets, status-symbol-jakt, pryl-sukt etc, kompenserade dessa personer med ett ovanligt rikt socialt liv, ordnade och fixade "hemliga" konserter, film-klubbar, sammankomster av de mest skilda slag, tráffades hemma och diskuterade allt mellan himmel och jord, söp sig fulla, levde ett helt bohämmat sex-liv (Bumsen für den Frieden) etc etc. Och framför allt var de alltid vänliga, omtánksamma och ödmjuka och otroligt allmánbildade (att sedan vissa av dem visat sig vara STASI-angivare tar inte bort glansen frân detta kollektiv)

Trots att jag fritt kunde àka mellan öst- och väst-Berlin, och hade kompisar áven i Väst, tröttnade jag snart pà Västarnas lângtràkiga och ytliga diskussioner och tjatter som bara handlade om de senaste inköpen o dyl. och slutade efter ett tag att överhuvudtaget àka över (förutom för att köpa bananer till vissa kompisars ungar och lite "förbjudna" böcker till andra)

Vet inte om jag lyckats fâ fram vad jag egentligen ville sága (verkar vara extra svàrt nár det gáller tyskar!), men helt sákert blev áven detta ett làngt inlägg, sà jag slutar nu!

Mach's gut! / Mats

FJS90/91; sa:
Vissa saker är alltid ok att skoja om.. Skåningar tillexempel är det alltid fri jakt på. Å andra sidan så e vi så storsinta att vi inte bryr oss, vi vet varför ni andra lägre stående primater är så avundsjuka...

Kan det vara Edward Persson och spettekakan, eller e det den rögade ålen du åsyftar?

Om tyskar har jag ingen särskild uppfattning förutom att de röker mycket, ofta och i princip överallt. Jag kommer dock ihåg förra året när jag tillbringade en natt på en station i Karlsruhe förra året då en del fördomar förstärktes genom närvaron av prostituerade heroinvrak på vingliga genomskinliga plastklackar och heilande och skränande gäng med vilsekomna ungdomar.

/D

Tipical souvernir

FJS90/91; sa:
spettekaka stavas spiddekaga!!

Jag blir tårögd när du drar upp sådana klenoder..snyft

Patric brukar dra upp just Spiddekagan (som ju är skànsk , torr och smaklös) och majonás (som inte är skànsk utan kommer fràn Spanien) som typiska skànska prylar. Själv klarar jag mig utmärkt utan Spiddekaga!

Hela Skàne är ockuperat av svenskarna, det skànska sprâket rotas làngsamt men metodiskt ut... hela Skàne? Nej, en liten by i en hörnet av Skâne, med sina "speciella" invânare hâller fortfarande stànd (nu under mer án 300 âr): i Lönsboda/Örkened är rikssvenskan fortfarande otjánlig som medel för komunikation.

Förutom sà làter Sachsiska och Skànska förvillande lika. Slutligen: under en resa i Blekinge med nâgra Mallorkiner trodde de anstállda vid Mörrumsâns laxmuseum att det spràk dessa talade sinsemellan (mallorcas nàgot grötiga variant av Katalanskan)var danska, varvid komisk situation uppstod nár Blekingarna försókte göra sig till och prata danska med de helt oförstêende Mallorkinerna.

Klart slut.

Mats

Ju förr skånskan försvinner, destå bättre :)

Ett alternativ är att göra Skåne till en egen stat och såga av det från Sverige och skicka ut det i havet, alternativt sälja det till Danmark.

Re: Tipical souvernir

malindo; sa:
... Spiddekagan (som ju är skànsk , torr och smaklös)... Själv klarar jag mig utmärkt utan Spiddekaga!

Klart slut.

Mats

"Spiddekaga" (vågar inte stava det annorlunda pga FJS:aren. Förresten, är "FJS:aren" språkligt jämförbar med t ex Esarparen?) bakad över öppen eld som eldats med bokved är inte alls "tipical souvernir" (så som den man köper på t ex Pressbyrån) eller utan smak, utan äkta matkultur.

Avnjuten med en whiskey så är man nästan i himmelriket och kalla mig gärna primitiv! :)

Utflikning:
I den tecknade serien "Stockholms Ringo" finns ett gäng riktigt tuffa mc-pågar som just heter "spiddekagorna" och har för vana att "pryla upp" "ståckholmar jävelen"...

/Ulf

migael; sa:

Ett alternativ är att göra Skåne till en egen stat och såga av det från Sverige och skicka ut det i havet, alternativt sälja det till Danmark.

Men allvarligt talat.. Kunde du inte komma med nått bättre, den e ju sååååååå gammal.. Du får ett försök till, kom med nått nytt och lite roligt!

Re: Re: Tipical souvernir

Ulf M; sa:
(vågar inte stava det annorlunda pga FJS:aren. Förresten, är "FJS:aren" språkligt jämförbar med t ex Esarparen?)

...

Utflikning:
I den tecknade serien "Stockholms Ringo" finns ett gäng riktigt tuffa mc-pågar som just heter "spiddekagorna" och har för vana att "pryla upp" "ståckholmar jävelen"...

/Ulf

1) Skall dett inte vara "Fjissaren"?
2) Den gamla tråden om "din bästa pryl" får en helt ny mening.

migael; sa:

Mälardalsimperialisterna kunde hållt fingrarna väck från början!

Men om Sverige vore ett företag skulle stora delar av norrland varit avvecklade för länge sedan - kanske sålda till Finland och då kunde man bete sig "tyskt" som turist i utlandet!!!

Med glimt och inte så allvarligt
/Ulf

Re: Re: Din åsikt, Georg?

saxaren; sa:
Men du, vad menar du med "personangrepp dolda i ironins mantel"? :) Jag hoppas du menar inte mig! Fy, dold ironi, vad är det?!
/Georg

Jag har svårt att förklara, vet förmodligen inte exakt vad jag menar...Men fr a är det inte riktat mot dej eller någon annan person!
Jag tänker mej ungefär när nån säjer nåt förolämpande, personligt eller generellt, tex "du är klumpig" eller "fransmän luktar illa" etc, gärna högt så att alla hör, gärna med ett skrattande ÅT - inte MED - personen.
Om man då på något sätt ifrågasätter detta, eller bara vill diskutera lite närmare, möts man av svaret "jamän, jag bara skojar ju!", gärna med tillägget "förstår du inte skämt?" (läs:"du är dum som inte förstår skämt!")
Harmlöst i de flesta fall, men det finns enstaka människor som ofta utnyttjar detta, verbalt och förmodligen även i diskussionsforum, och som på detta sätt ventilerar sina åsikter. Med denna teknik kan man ju sprida vilken dynga som helst utan att nånsin behöva stå till svars för det.

[Ändrat av björner 2003-07-17 kl 12:29]

FJS90/91; sa:
dave1; sa:
Kan det vara Edward Persson och spettekakan, eller e det den rögade ålen du åsyftar?

/D

spettekaka stavas spiddekaga!!

Jag blir tårögd när du drar upp sådana klenoder..snyft

Trots att skåningarna lyckats skapa Sveriges rikaste matkultur, så har de dock, och du får ursäkta Patric, misslyckats kapitalt med spiddekagan. Men var det inte så att den egentligen inte är uppkommen i den skånska myllan..?

dave1; sa:
Trots att skåningarna lyckats skapa Sveriges rikaste matkultur, så har de dock, och du får ursäkta Patric, misslyckats kapitalt med spiddekagan. Men var det inte så att den egentligen inte är uppkommen i den skånska myllan..?

VAFALLS!!! Snart säger du väl att Edvard var gay!?!

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg