Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
UT MED PACKET? Deutsche raus?
- Trådstartare sachsaren
- Start datum
Re: Re: Din åsikt, Georg?
om jag inte förstar fel har väl uttryck som "Schwedengardin" (stalgaller framför fönster) och "alter Schwede" uppstatt i vid denna tidpunkt ocksa? för att inte tala om Friedensfest som är en röd dag för alla Augsburgare och det nästan 500 ar efter att svenskarna var där och härjade. sa nog har vi satt vara spar ocksa....
som utlandssvensk i tyskland (bayern) maste jag nämna de fördelar som finns med tyskarnas mangfald och stora intresse för friluftsliv; det e n o r m a utbudet pa friluftsprylar. spelar ingen roll om jag skall köpa kängor, tält, telemarksgrejor, slalomskidor, mountainbike (tyskarna gör förmodligen världens bästa mtbs), sovsäckar mm. allt finns i överflöd och oftast till ett väldigt förmanligt pris i jämförelse med den svenska marknaden. dessutom tvingas svenska märken som peak performance, fjällräven, haglöfs att anpassa sina priser efter den tyska marknaden vilket gör det förmodligen billigare att köpa svenskt i münchen än i sverige.
/stefan
saxaren; sa:Sydtyskland (katolskt) fanns på 1600-talet ett mycket populärt talesätt som gick "Bet, Kindlein, bet, morgen kommt der Schwed'!" dvs "Be, barn, be, imorgon kommer svensken!" Vem vet, sydtyskarna skulle kanske ha blivit protestanter om inte er konung hade stupat vid Lützen, stackars han.
/Georg
om jag inte förstar fel har väl uttryck som "Schwedengardin" (stalgaller framför fönster) och "alter Schwede" uppstatt i vid denna tidpunkt ocksa? för att inte tala om Friedensfest som är en röd dag för alla Augsburgare och det nästan 500 ar efter att svenskarna var där och härjade. sa nog har vi satt vara spar ocksa....
som utlandssvensk i tyskland (bayern) maste jag nämna de fördelar som finns med tyskarnas mangfald och stora intresse för friluftsliv; det e n o r m a utbudet pa friluftsprylar. spelar ingen roll om jag skall köpa kängor, tält, telemarksgrejor, slalomskidor, mountainbike (tyskarna gör förmodligen världens bästa mtbs), sovsäckar mm. allt finns i överflöd och oftast till ett väldigt förmanligt pris i jämförelse med den svenska marknaden. dessutom tvingas svenska märken som peak performance, fjällräven, haglöfs att anpassa sina priser efter den tyska marknaden vilket gör det förmodligen billigare att köpa svenskt i münchen än i sverige.
/stefan
Re: Re: Din åsikt, Georg?
Utmärkt inlägg! Den där vinkeln (öst-väst) på ämnet Tyskar har jag aldrig fått av min sambo (som är från Wilhelmshaven). Min erfarenhet är att man tycker att sammanslagningen 1989 var helt rätt, men man knorrar över kostnaderna. Och man tycker att folk från östra Tyskland är lite bonniga. Jag vet att kompisar till henne som bott i öst (minns inte var, de flyttade nyligen till Aalen), kände sig utfrysta på jobbet och till viss del i det sociala livet.
Sen har man ju i västra Tyskland skiljelinjen mellan nord och syd. De rika, välbärgade i södern (framförallt Bayern, Baden-Württemberg) kontra de fattiga, arbetslösa i norr (Schleswig-Holstein, delar av Niedersachsen).
"Na Erich, könntest du bitte einen Satz mit Angola sagen?"
Varvid Erich svarar (och det här ska man läsa högt för sig själv på sachsisk dialekt):
"Ein Cola könnte mich echt tot saufen!" (Eller nåt sånt)
För övrigt finns ett uttryck iu nordtyskland "Du alter Schwede", som säges i uppgiven ton och ungefärligen betyder "Oj oj oj" eller så (beroende på situation.
Och slutligen Patric. Jag har bott i Småland, Östergötland, Ångermanland och Skåne. Jag har lärt mig dialekten på de ställen jag bott under det första året jag bott där, bortsett från skånska. Jag vägrar att befatta mig med den otäcka dialekten!
/Håkan
Utmärkt inlägg! Den där vinkeln (öst-väst) på ämnet Tyskar har jag aldrig fått av min sambo (som är från Wilhelmshaven). Min erfarenhet är att man tycker att sammanslagningen 1989 var helt rätt, men man knorrar över kostnaderna. Och man tycker att folk från östra Tyskland är lite bonniga. Jag vet att kompisar till henne som bott i öst (minns inte var, de flyttade nyligen till Aalen), kände sig utfrysta på jobbet och till viss del i det sociala livet.
Sen har man ju i västra Tyskland skiljelinjen mellan nord och syd. De rika, välbärgade i södern (framförallt Bayern, Baden-Württemberg) kontra de fattiga, arbetslösa i norr (Schleswig-Holstein, delar av Niedersachsen).
Det är i skolan och fröken frågar lille Erich:saxaren; sa:Håkan, glöm inte berätta saxare-vitsen, är du snäll!
"Na Erich, könntest du bitte einen Satz mit Angola sagen?"
Varvid Erich svarar (och det här ska man läsa högt för sig själv på sachsisk dialekt):
"Ein Cola könnte mich echt tot saufen!" (Eller nåt sånt)
För övrigt finns ett uttryck iu nordtyskland "Du alter Schwede", som säges i uppgiven ton och ungefärligen betyder "Oj oj oj" eller så (beroende på situation.
Och slutligen Patric. Jag har bott i Småland, Östergötland, Ångermanland och Skåne. Jag har lärt mig dialekten på de ställen jag bott under det första året jag bott där, bortsett från skånska. Jag vägrar att befatta mig med den otäcka dialekten!
/Håkan
Måste bara säga...
... att jag har träffat på en äkta östtysk ädel riddare.
Han uppenbarade sig i form av en ambulerande Mercedes-mekaniker, som efter att ha servat en lastbil som blivit stående på samma parkering även fixade vår äktsvenska saab som blivit tillfälligt kaput.
Detta med en engelska som var lika obefintlig som vår tyska. Ossis regerar!
... att jag har träffat på en äkta östtysk ädel riddare.
Han uppenbarade sig i form av en ambulerande Mercedes-mekaniker, som efter att ha servat en lastbil som blivit stående på samma parkering även fixade vår äktsvenska saab som blivit tillfälligt kaput.
Detta med en engelska som var lika obefintlig som vår tyska. Ossis regerar!
Re: Re: Re: Din åsikt, Georg?
Du säger att det är din fru som hindrar dig från att gå loss på ålen, sanningen är att du e rädd för att munnen skall bli så smord av ålafitt så att skånskan kommer som ett brev på posten. Gå nu å köp en pips persån skiva och lär dig den skånska reaggen..
Håkan K; sa:Och slutligen Patric. Jag har bott i Småland, Östergötland, Ångermanland och Skåne. Jag har lärt mig dialekten på de ställen jag bott under det första året jag bott där, bortsett från skånska. Jag vägrar att befatta mig med den otäcka dialekten!
/Håkan
Du säger att det är din fru som hindrar dig från att gå loss på ålen, sanningen är att du e rädd för att munnen skall bli så smord av ålafitt så att skånskan kommer som ett brev på posten. Gå nu å köp en pips persån skiva och lär dig den skånska reaggen..
Re: Re: Re: Re: Din åsikt, Georg?
/Håkan
Men håll med om att det är bättre att skylla på sambon än att behöva stå för sina egna åsikterFJS90/91; sa:Du säger att det är din fru som hindrar dig från att gå loss på ålen, sanningen är att du e rädd för att munnen skall bli så smord av ålafitt så att skånskan kommer som ett brev på posten. Gå nu å köp en pips persån skiva och lär dig den skånska reaggen..
/Håkan
Re: Re: Re: Re: Re: Din åsikt, Georg?
jag är böjd att hålla med...
Visste du att Världsrekordet i kast med brödkavel 907 g är 42,34m? (på tal om att skylla på sambon)
.
[Ändrat av FJS90/91 2003-07-17 kl 09:49]
Håkan K; sa:Men håll med om att det är bättre att skylla på sambon än att behöva stå för sina egna åsikter
/Håkan
jag är böjd att hålla med...
Visste du att Världsrekordet i kast med brödkavel 907 g är 42,34m? (på tal om att skylla på sambon)
.
[Ändrat av FJS90/91 2003-07-17 kl 09:49]
Håkan K; sa:Och slutligen Patric. Jag har bott i Småland, Östergötland, Ångermanland och Skåne. Jag har lärt mig dialekten på de ställen jag bott under det första året jag bott där, bortsett från skånska. Jag vägrar att befatta mig med den otäcka dialekten!
/Håkan
Fyyyyyyyyy!!! Hets mot folkgrupp!
"Nær en flicka talar skånska, ett språk som man førstår..."
Låt nu oss skåningar vara dryga o feta ifred, så kan ni 08-or i fjolltræsk gnælla bæst ni vill, det ær ændå ingen som lyssnar
Min hoj pajade på autobahn utanfør münchen før ett par år sedan. Efter 5(!) min. stannade en kille och hjælpte mig meka rætt på hojen. Ær det någon som på allvar tror att det hade kunnat upprepas i Sverige? Skulle inte tro det...
Å andra sidan kør jag alltid igenom føredetta Øst fortast møjligt. Blir ALLTID bemøtt på ett skittråkigt sætt på allehanda restauranger/affærer/mackar/værdshus.
Så nog ær det skillnad på tyskar o tyskar...
MVH
/Jakob
Det där far man höra fran kollegorna titt som tätt när jag klagar pa att jag har mycke att göra... de tycker det är lika roligt varje gang.
/stefan
Håkan K; sa:För övrigt finns ett uttryck iu nordtyskland "Du alter Schwede", som säges i uppgiven ton och ungefärligen betyder "Oj oj oj" eller så (beroende på situation.
/Håkan
Det där far man höra fran kollegorna titt som tätt när jag klagar pa att jag har mycke att göra... de tycker det är lika roligt varje gang.
/stefan
Ja skånska är ett språk för sig, men som väl är verkar det som man efter en uppväxt i Norrbotten skaffat sig immunitet mot dylika språkliga grötljud i sin dialekt, trots snart åtta år i Lund/Malmö..
(Fast det e ju lite charmigt med skånska tjejer förstås.. hehe)
/David
/Håkan
Ja skånska är ett språk för sig, men som väl är verkar det som man efter en uppväxt i Norrbotten skaffat sig immunitet mot dylika språkliga grötljud i sin dialekt, trots snart åtta år i Lund/Malmö..
(Fast det e ju lite charmigt med skånska tjejer förstås.. hehe)
/David
har inte med tyskar att göra...
Helt utanför ämnet:
Skåskan är ett sydskandinaviskt språk som tyvärr i det närmaste, enligt språkforskare, är utdött - dvs det talas inte av någon.
"Skånskan" i dag är svenska med skånsk dialekt.
/Ulf
dave1; sa:Ja skånska är ett språk för sig
/David
Helt utanför ämnet:
Skåskan är ett sydskandinaviskt språk som tyvärr i det närmaste, enligt språkforskare, är utdött - dvs det talas inte av någon.
"Skånskan" i dag är svenska med skånsk dialekt.
/Ulf
Vissa saker är alltid ok att skoja om.. Skåningar tillexempel är det alltid fri jakt på. Å andra sidan så e vi så storsinta att vi inte bryr oss, vi vet varför ni andra lägre stående primater är så avundsjuka...
Kolla Özz Nûjen, han skojar om muslimer, inga problem.. Han skojar om kristna, inga problem.. Han gjorde misstaget att skoja om judar, FETA problem..
Tyskar å andra sidan har aldrig sets som en svag eller förföljd folkgrupp vilket har gjort att dom är lätta att bajsa på eller skämta om..
Kolla Özz Nûjen, han skojar om muslimer, inga problem.. Han skojar om kristna, inga problem.. Han gjorde misstaget att skoja om judar, FETA problem..
Tyskar å andra sidan har aldrig sets som en svag eller förföljd folkgrupp vilket har gjort att dom är lätta att bajsa på eller skämta om..
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg