Urbota dum konstruktion

mellpat; sa:
En kompis förfrös händerna då han misslyckades trä igenom dom tunna böjda metallbågarna till ett tunneltält under en midvintertur. Själv har jag råkat ut för att få bägge bågarna brutna på sammanlagt fyra ställen under en sommarstorm. Dessutom ska dom inneboende ha varsin absid, placerad åt sidorna till.
Jaså det ska dom? Med risk för att låta provocerande modern, så finns det människor som tänker lite annorlunda. Det är t ex betydligt lättare att luta två stora ryggsäckar mot varandra i en stor absid, breda ut blöta kläder över dem och laga mat på sidan utan att riskera tältduken om man har en stor absid, än om man har två små.

Sen sätter vi upp vårt tunneltält på 1:19, stormlinor och allt. Troligen innan du ens fått ihop de gnissliga alu-stängerna till ryggåstältet ;)

Däremot gillar jag designen på ryggåstälten, det är en väldigt lätt tälttyp. Men dåligt nyttjande av utrymmet, eftersom sidorna blir så infernaliskt låga. Man får s a s liten volym per ytenhet. My opinion.

Provokation är alla tjusiga debatters moder. Vad ska du med volym till? Har du cellskräck? Extra innervolym ger ju kallare tält.

Ville man ha ett lätt fjälltält (2.0 kg) för tre man var Fällrävens pyramidtält oslagbart. Ryggåstälten var lätta bara jämfört med dagens tältmodeller.

mellpat; sa:
Provokation är alla tjusiga debatters moder. Vad ska du med volym till? Har du cellskräck? Extra innervolym ger ju kallare tält.
Nä du har rätt, varför ska man ha ett rymligt tält egentligen, och regntäthet ger ju bara kondens. Vindtäthet ger förresten också kondens, så jag ska till nästa sommar ersätta tältet med en nätbrynja. Ingen onödig innervolym, 148g i stl L, blåser inte sönder oavsett stormstyrka. Går försumbart snabbt att sätta upp.

Ok, rymligt tält kan vara bra. Det rymmer även tidsstudiemannen från jobbet.

Ville egentligen bara säga att det var bättre förr men det visste ni redan. Gillis Billing kallade det för sitt rätta namn - produktförveckling.

Produktinveckling tror jag det var han sa..,

Det är dock inget jag sätter i samband med tunneltält.

Bytte upp mig från ett ryggåstält till ett tunneldito för 11 år sedan - enorm komforthöjning och inte farligt tungt.
Glorifierandet av ryggåstältet ligger för övrigt nära "singlewalltarptents" - falangens vanligaste synpunkter.

Angående Fjällrävens pyramidtält med mittstång vill jag återknyta till trådens orginalämne - urbota dumma konstruktioner. All kraft på EN stång, inga absider, högt i tak på fel ställe, svårt att trivas bra med tre pers i tältet.

Uffe

mellpat; sa:

Ville egentligen bara säga att det var bättre förr men det visste ni redan. Gillis Billing kallade det för sitt rätta namn - produktförveckling.

Re: Produktinveckling tror jag det var han sa..,

[Angående Fjällrävens pyramidtält med mittstång vill jag återknyta till trådens orginalämne - urbota dumma konstruktioner. All kraft på EN stång, inga absider, högt i tak på fel ställe,

Precis som en tältkåta? :)

Pyramidtält kommer vi nog att leva med, liksom ryggås. Men faktum kvarstår att skall det bli lätt är eggformen oslagbar...Kåtor och eldhyddor är vida bättre än vad belackarna och de avundsjuka vill tillstå. Själv är jag mest besviken för att mitt Tält 8 vare sig har höjd eller volym, men vikt saknar det inte alls. Det bästa är spisen...Men varför så stor och tung? Tips på lättare skortensrör och enklare, mindre spisar efterlyses.
Tremannatält behövs vintertid för tvås goda tältstämning...Grabbarna i Siriuspatrullen hade ett och annat att lära ut...
Lätta rejäla tältpinnar som inte väger bly?

mellpat; sa:

Jag tror att det är objektivt fel att i denna tråd påstå att dagens tunneltält generellt är "urbota dumma konstruktioner".

Re: Re: Produktinveckling tror jag det var han sa..,

nermander; sa:
[Angående Fjällrävens pyramidtält med mittstång vill jag återknyta till trådens orginalämne - urbota dumma konstruktioner. All kraft på EN stång, inga absider, högt i tak på fel ställe,

Precis som en tältkåta? :)
Nu har vi helt klart kommit in på både urbota dum konstruktion och genialisk konstruktion:)

Pyramidtält är inte precis som en tältkåta;-) Pyramidtält tycker jag förenar de sämsta egenskaperna mellan tält och kåta. Man får kåtans vindkänslighet med höjden, men liksom med tält inte eldningsmöjligheten.

Förstärker man en tältkåta som är 230 cm hög, alltså ser till att alumittstången är typ 35 mm i diameter och godset 1,5 mm tjockt, samt har stormlinefästen både ca. en meter upp och 1,35-1,40 meter upp, står den pall för det mesta i även öppen fjällterräng. Är man villig att bära på den, som jag är med min tältkåta i bomull/poly, kan man glömma utrymmesbrist för utrustning, folk, fä och hund, glömma kondens utom för specifika fall vintertid, får ståhöjd, kan elda och den är så trivsam:)

Raskesven

johankse; sa:
Pyramidtält kommer vi nog att leva med, liksom ryggås. Men faktum kvarstår att skall det bli lätt är eggformen oslagbar...Kåtor och eldhyddor är vida bättre än vad belackarna och de avundsjuka vill tillstå. Själv är jag mest besviken för att mitt Tält 8 vare sig har höjd eller volym, men vikt saknar det inte alls. Det bästa är spisen...Men varför så stor och tung? Tips på lättare skortensrör och enklare, mindre spisar efterlyses.
Tremannatält behövs vintertid för tvås goda tältstämning...Grabbarna i Siriuspatrullen hade ett och annat att lära ut...
Lätta rejäla tältpinnar som inte väger bly?
Jag använder vintertid, om jag förväntar mig kallare än minus 10, en lätt kamin från Kifaru (UL-kamin;-) ). Kolla: http://www.kifaru.net/TIPI.HTM

Min mediumvariant väger komplett 2,5 kg, inklusive en egenhändigt gjord skyddskåpa runt kaminröret (hönsnät och svetsduk) och fodralet, väskan. Innovativ skorsten.

Markpinnar har jag experimenterat med en hel del sedan jag började vandra med min tältkåta. Standardpinnarna till tält är för små och klena. Den pinne jag använt mest är en från Frisport, uppe till vänster i bilden på den här sidan:
Frisport: http://www.frisport.net/services/view_image.asp?id=54

Den som ligger tredjen överst visar bäst hur den ser ut. Håller hyfsat. Väger 18 gram och är 18 cm lång.

HB har en som ser nästan precis likadan ut, Viper Wide, men blankare alu. Tror den har annat legeringsinnehåll (och kanske är varmhärdad, medan Frisports mer grådaskiga har annan legering, och kanske är kallhärdad. HåkanK kan detta bättre än jag). HB:s pinne är 19 cm lång men väger 24 gram enligt min digitalvåg (HB anger 20 gram). Jag har inte märkt någon skillnad i hållbarhet mellan Frisport och HB:s markpinnar.

Under en augustivandring med mitt Niak testade jag HB: s pinne för hårt underlag "Pro Peg". 14 gram, 20 cm lång. En bra pinne, lätt att få ner, bara att trycka ner lite med handen, sedan sätta kängsulan till och ner i backen som smör (om inte sten under såklart) utan att tendera vikas.

Har skaffat och ska testa HB:s "Pro Peg XL", 21 gram, 24 cm lång till kåtan. Håller nog bra och torde vara lätt att få ner. HB:s pinnar: http://www.hilleberg.se/markpinnar-s.htm

Sedan har jag stålpinnar som ser ut som Frisports, men det går inte att bära omkring med dem, givet en kåta som redan väger en del den, och en radda andra. De jag nämnt tycker jag dock är, och verkar, bäst för mitt ändamål.

Raskesven

Strykarräven; sa:
mellpat; sa:
En kompis förfrös händerna då han misslyckades trä igenom dom tunna böjda metallbågarna till ett tunneltält under en midvintertur. Själv har jag råkat ut för att få bägge bågarna brutna på sammanlagt fyra ställen under en sommarstorm. Dessutom ska dom inneboende ha varsin absid, placerad åt sidorna till.
Jaså det ska dom? Med risk för att låta provocerande modern, så finns det människor som tänker lite annorlunda. Det är t ex betydligt lättare att luta två stora ryggsäckar mot varandra i en stor absid, breda ut blöta kläder över dem och laga mat på sidan utan att riskera tältduken om man har en stor absid, än om man har två små.

Sen sätter vi upp vårt tunneltält på 1:19, stormlinor och allt. Troligen innan du ens fått ihop de gnissliga alu-stängerna till ryggåstältet ;)

Däremot gillar jag designen på ryggåstälten, det är en väldigt lätt tälttyp. Men dåligt nyttjande av utrymmet, eftersom sidorna blir så infernaliskt låga. Man får s a s liten volym per ytenhet. My opinion.

Tja, eller så gör man som med muddus och kör på en liten absid(3.2m2) och en stor absid (6.8m2) (som referens kan nämnas att HB keron 4GT:s stora absid ligger på 3.4m2 dvs ynka två kvardatdecimeter större än min "lilla" absid). Det ger mär än nog med utrymme för mig iaf, jag kan iaf få in ett akto eller ett unna i min absid eller två-tre cyklar och det duger för mig.

Och jag kan medela att jag aldrig varit med om gnissel med tältstängerna till mitt tält, och skulle så vara kan man ta med sig vandringstavar istället.

Att det sedan väger dryga fyra kilo om jag kör på grand hotel det kan jag stå ut med, oftast använder jag bara delar och är vi så många att vi behöver utrymmet i hela kan vi dela på tältet så smart som det är konstruerat!

Sen kommer ju som någon sa alla olika tarpliknande lösningar, underbara som de är orkar jag dock inte uppehålla mig vid dem nu.
[Ändrat av estetdrägg 2006-11-28 kl 01:38]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
cancerman en ok konstruktion? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg