Urbota dum konstruktion

GustavOh; sa:
En annan dum ryggsäckskonstruktion är de topplock som är helt löstagbara (som på lundhags säckar). De har sticklås i alla fyra hörnen. Hade två av dom varit honor och två hanar hade man kunnat använda topplocket som liten ryggsäck mha två packremmar, men nu är det honor i alla fyra hörnen.

Jag har ingen sån säck själv, men när vi pratade ryggsäckar med våra scouter sist hade en annan ledare med sig en sån säck. Och där var det två "hanar" och två "honor". Dessutom var de diagonalt parade så locket gick att sätta åt endera hållet.

Likaså med de remmar som komprimerade sidorna. De gick alltså att antingen sätta så de satt mellan "framsida" och "baksida" på säcken, eller så kopplade man isär och kopplade ihop dem tvärs över baksidan av säcken istället.

Jag blev riktigt imponerad faktiskt. Fast säcken var nog en Haglöfs, inte Lundhags.

nermander; sa:
GustavOh; sa:
En annan dum ryggsäckskonstruktion är de topplock som är helt löstagbara (som på lundhags säckar). De har sticklås i alla fyra hörnen. Hade två av dom varit honor och två hanar hade man kunnat använda topplocket som liten ryggsäck mha två packremmar, men nu är det honor i alla fyra hörnen.

Jag har ingen sån säck själv, men när vi pratade ryggsäckar med våra scouter sist hade en annan ledare med sig en sån säck. Och där var det två "hanar" och två "honor". Dessutom var de diagonalt parade så locket gick att sätta åt endera hållet.

Likaså med de remmar som komprimerade sidorna. De gick alltså att antingen sätta så de satt mellan "framsida" och "baksida" på säcken, eller så kopplade man isär och kopplade ihop dem tvärs över baksidan av säcken istället.

Jag blev riktigt imponerad faktiskt. Fast säcken var nog en Haglöfs, inte Lundhags.

Har en tung, 3,5kg gammal Lowe säck som har klokplacering av löstagbara locksfästena.

Jag hade (notera tempus) en kritpåse (arcteryx) som levererades med ett band för att knyta kring midjan.
Det bandet var så glatt att alla knutar ohjälpligt gled. Sågs senast vid ågelsjön...

johankse; sa:
Mot insläppande kragar finns motmedlet sydväst, en toppengrej!

Enligt många är paraply är en underskattad friluftsprodukt. I kategorin "Geni eller galning?" finns denna:

umbrella-hat.jpg

"There's something very sad about Umbrella Hats. They keep the sun off your head when it's sunny. They keep the rain off your face when it's raining. They're easy to use and fold up neatly when you're not wearing them.

So what's so sad about them?

This... They look so stupid on people!

You can be the next Albert Einstein, but if you wear an umbrella hat, you'll be treated like a complete moron. You can be the coolest thing since James Dean, wear an umbrella hat and see how quickly you'll be labeled a dork."

http://www.stupid.com/stat/UMBR.html

johankse; sa:
Påstådda hårdväders vintermössor utan hakrem! Hur länge har man kvar den?

Även om min Peak Performance GoreTex mössa inte är en "hårdvädersmössa", så sydde jag fast en liten ögla av svart plattband på vardera sidan.

Vill jag att mössan ska smita åt över öronen så har jag gjort en lina med ett snörlås under hakan. Jag trär in linan genom öglan på mössan (som på bilden) och gör sedan en pålstek. Sedan likadant på andra sidan. Klart på mindre en minut. Det svåraste är att komma ihåg var jag har lagt linan med snörlåset.

Peak performance.jpg

Re: Fickor

Brune; sa:
Detta med dåligt konstruerade fickor har vi nog missat i denna tråd, fram tills nu (om jag minns rätt)

Min personliga käpphäst i det fallet är att inte industrin (eller ens enskilda tillverkare!)verkar kunna enas om ifall blixtlås på fickor skall öppnas uppåt eller nedåt. Jag föredrar öppna uppåt, (enligt en icke bekräftat teori att det skulle leda till minsta antalet vådaöppningar) men skulle acceptera vilket som bara det var konsekvent!

Som det är är det ju en ständig källa till förvirring eller osäkerhet om ens sista rörelse stängde eller öppnade fickan...

Snyggt Per men varför denna ofärdighet i grejorna.

Min senaste Ryggsäck, en Sacci 55 L, har hålbanden sydda fast i underkanten så att små vatten och snöflickor verkligen kan läcka in vatten i säcken. För säkerhets skull har man dessutom inte kritat för var man skall sy i band utan bränt hål med nål eller laser!

Min sambo köpte en liten rygggsäck där axelbanden satt så tätt att hon fick stryplänsla. Som tur var gick det att få byta....

Cykelhjälmar där skummgummidämpningen trillar bort p.g.a. att den inte fastnar på kardborren. Och fäster den så trillar kardborren bort från hjälmen istället p.g.a. dålig tejp.

Vem designar cykelhjälmar förresten? Samme som designade paraplyhatten?

Ryggsäckar med inbyggda regnskydd i topplocket, vilket gör att man får vränga av hela eländet i spöregn när man behöver något som ligger i huvudsäcken. Det åtgärdas förvisso med en sax, men jag slutar aldrig undra hur dessa designers tänker...

orren86; sa:
Ryggsäckar med inbyggda regnskydd i topplocket, vilket gör att man får vränga av hela eländet i spöregn när man behöver något som ligger i huvudsäcken. Det åtgärdas förvisso med en sax, men jag slutar aldrig undra hur dessa designers tänker...

Å jag hade en gång en ryggsäck som förmodligen var en av de första med finessen "inbyggt regnskydd".

Jättesmidigt tänkte jag och köpte.

Men dels var regnskyddet i topplocket (med de nackdelar du räknar upp) dels var det så litet att det inte klarade av att täcka säcken om den verkligen var fullpackad.

Min nya vardagsryggsäck har regnskyddet inbyggt i botten (och även ett nät för att fästa hjälm eller så med sitter i botten).

Problemet med regnskyddet är att det knäpps fast med tryckknappar så det går inte runt kanten på säcken (och det kan det heller inte göra eftersom axelremmarna är sydda i kanten).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
cancerman en ok konstruktion? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg