Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Urbota dum konstruktion
- Trådstartare JohnnyL
- Start datum
Re: Re: Trangia multidisk
Så den finns numera i två varianter då? En för högerhänta och en för vänsterhänta?
Brune; sa:Jag var inne på Naturkompaniet idag. Traniga multidisk är numera omgjord så att hålet för tamojen sitter 90 grader från hålen som är till för att hälla ut vattnet.
Så den finns numera i två varianter då? En för högerhänta och en för vänsterhänta?
Hmm, jag kan ärligt talat inte bestämma mig för vilken sida det är smidigast att ha tamojhålet på (för mig som högerhänt).
Spontant tänker man ju att en högerhänt vill hälla åt vänster (Lättaste rörelsen med grytan i höger hand)
Men å andra sidan brukar jag hålla grytan med vänstern för att röra med höger hand, så då kanske jag häller ut vattnet med vänster hand istället. Således hälla åt höger.
Men sitter jag på min fina lägerplats vill jag förmodligen inte hälla pastavattnet i knät, utan bortåt. alltså häller jag kankske med en "backhand", och vill därför ha ett vänsterhänt lock om jag använder högerhanden, eller kasnske rentav ett högerhänt lock eftersom jag (som högerhänt) använder vänsterhanden...
Lätt blir det inte.
Spontant tänker man ju att en högerhänt vill hälla åt vänster (Lättaste rörelsen med grytan i höger hand)
Men å andra sidan brukar jag hålla grytan med vänstern för att röra med höger hand, så då kanske jag häller ut vattnet med vänster hand istället. Således hälla åt höger.
Men sitter jag på min fina lägerplats vill jag förmodligen inte hälla pastavattnet i knät, utan bortåt. alltså häller jag kankske med en "backhand", och vill därför ha ett vänsterhänt lock om jag använder högerhanden, eller kasnske rentav ett högerhänt lock eftersom jag (som högerhänt) använder vänsterhanden...
Lätt blir det inte.
Tryckknappsöppning
Är det ingen mer än jag som har små barn som använder termos? Det yttre locket kan man skruva på löst medan man skruvar åt innerlocket lite hårdare så att termosen inte läcker i ryggsäcken. Små barnhänder kan ha svårt att skruva upp det inre termoslocket, så då är det ju perfekt med tryckknappsöppning. Kan själv!
Eller hur gör ni? Curlar? (och gnäller sedan på lat ungdom?)
Jag har inte märkt några läckage i tryckknappsöppningen i termosar av märket Thermos.
Är det ingen mer än jag som har små barn som använder termos? Det yttre locket kan man skruva på löst medan man skruvar åt innerlocket lite hårdare så att termosen inte läcker i ryggsäcken. Små barnhänder kan ha svårt att skruva upp det inre termoslocket, så då är det ju perfekt med tryckknappsöppning. Kan själv!
Eller hur gör ni? Curlar? (och gnäller sedan på lat ungdom?)
Jag har inte märkt några läckage i tryckknappsöppningen i termosar av märket Thermos.
Re: Re: Manualer..
"Ignite lighter away from face"
http://www.brunton.com/manuals/current/Camping/Helios.pdf
http://www.prezziesplus.co.uk/STORM_LIGHTER.html
Det diskuterades piezotändare, tändstickor och eldstål. På tal om dumma manualer:Strykarräven; sa:På en schampooflaska jag har står det ingen varningstext, men det stårandy69; sa:I tältmanualer där det står " elda Inte inne i tältet"....
--------
US: Rinse off thoroughly
--------
"Ignite lighter away from face"
http://www.brunton.com/manuals/current/Camping/Helios.pdf
http://www.prezziesplus.co.uk/STORM_LIGHTER.html
Jag är gärna luden på branta snöfält. Cyklist-glansiga sorteras oftare bort ur genpolen vid fall. De ludna har mer tid på sig att bromsa fallet (om de inte har isyxan i de obligatoriska isyxefästena förstås )Strykarräven; sa:Erkänn att du bara vill gå runt och se snäll och luden ut, och inte sådär fräsigt cyklist-glansig som vi andra!
Har i IRL sett ett fall med isyxan på ryggsäcken, det slutade illa...
Men jag håller med om att varför är friluftskläder, skrikgröna och blanka.
Själv gillar smutståliga färger samt matt yta med friktion.
När jag hittar något i grå, brun linjen är detalj lösningarna utbota korkade. För korta jackor, fickor utan lock, envägs blixtlås utan klaff för att bara ta grundmodellfelen. Tighta jackor med grunda fickor med blixtlås och lock finns även. Vad förvaras i dylika fickor?
Men mest avslöjande av allt är barhuvudmodet, vintertid.....inget att vara rädd om....
Men jag håller med om att varför är friluftskläder, skrikgröna och blanka.
Själv gillar smutståliga färger samt matt yta med friktion.
När jag hittar något i grå, brun linjen är detalj lösningarna utbota korkade. För korta jackor, fickor utan lock, envägs blixtlås utan klaff för att bara ta grundmodellfelen. Tighta jackor med grunda fickor med blixtlås och lock finns även. Vad förvaras i dylika fickor?
Men mest avslöjande av allt är barhuvudmodet, vintertid.....inget att vara rädd om....
Re: Re: Re: Re: Termoslock
Inte ovanligt nunmera att det
istället eller också finns fästen för stavar.
Bort med dem, jag stoppar stavarna i madrassen.
Nordesjö; sa:Förstår du min liknelse?
Fästen för isyxor kan man ha på säckar för klättrare och högalpvandrare.
Vill man ha dem på andra säckar får man sätta på dem. Inte tvärtom.
Isyxfästen handlar mest om sälj, inte så mycket om funktion.
Inte ovanligt nunmera att det
istället eller också finns fästen för stavar.
Bort med dem, jag stoppar stavarna i madrassen.
Pikmakarns ryggsäck har en "finess" där topplocket kan komprimeras med en kardborresnutt.
Felet är bara att den kardborrestängningen slits upp när man drar åt remmarna.
En annan dum ryggsäckskonstruktion är de topplock som är helt löstagbara (som på lundhags säckar). De har sticklås i alla fyra hörnen. Hade två av dom varit honor och två hanar hade man kunnat använda topplocket som liten ryggsäck mha två packremmar, men nu är det honor i alla fyra hörnen.
Felet är bara att den kardborrestängningen slits upp när man drar åt remmarna.
En annan dum ryggsäckskonstruktion är de topplock som är helt löstagbara (som på lundhags säckar). De har sticklås i alla fyra hörnen. Hade två av dom varit honor och två hanar hade man kunnat använda topplocket som liten ryggsäck mha två packremmar, men nu är det honor i alla fyra hörnen.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Dum fråga om pannlampor | Utrustning allmänt | 12 | ||
en ok konstruktion? | Utrustning allmänt | 10 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg