UL: titanmugg

Mezzner; sa:
det optimala måste vara en Pepsiburk som man öppnat i ena änden, oc som används både som kokkärl och mug över en pepsispis.

En hög & smal cylinder är nog inte optimal, hellre bör kärlet vara lågt och brett, för bästa verkan från lågan. Färgen på utsidan av läskburkar är inte så kul heller, ryker rätt bra innan den bränts bort och sen måste man få bort kletet.. (Jag har testat). Sen är ett tättslutande lock + möjligheten att använda ett bra vindskydd väsentligt.

Någon som lyckats dricka het dryck ur ett titan eller alu.kärl Utan att bränna sig på läppen....inte jag iaf.

Drack kaffe en gång ur en avkapad ölburk..ingen trevlig upplevelse.

Visst,även jag har titanpanna till köket..men dricker kaffe ur plastkosan. :)

"En hög & smal cylinder är nog inte optimal, hellre bör kärlet vara lågt och brett, för bästa verkan från lågan"

Hjälp, nu kom vi även in på att viktsoptimera genom att ha rätt form på muggen!

Det kan man förstås göra. En halvsfärisk mugg är nog rätt opraktisk och har många nackdelar även om den är lätt, givet en viss volym.

Om man tänker sig en cylindrisk mugg så finns det förstås ett optimalt förhållande mellan höjd/diameter... Vad blir det?

titan termos mugg

min termostitan mugg ger inga varma läppar. Dock är ju inte termosmuggar lämpliga att värma i. Jag höll också i en fickplunta i titan men 800 kr mot en pet flaska var lite väl svår att motivera.
Smaken på kaffe upplever jag som bättre än stål termosmugg.
mvh
ht

Mezzner; sa:
Hjälp, nu kom vi även in på att viktsoptimera genom att ha rätt form på muggen!

Vi får inte heller glömma volymoptimeringen!
Ett kärl som är precis så stort att gasflaskan går ner i det kan ju vara en ganska bra lösning.

Eller ihopfällbart, såklart. Som min foliehåv (några sidor bakåt).

gwaihir; sa:
Någon som lyckats dricka het dryck ur ett titan eller alu.kärl Utan att bränna sig på läppen....inte jag iaf.
.....
Nu har jag under nio dygn testat den lilla titanmuggen nedan:

SnowpeakMiniSolo.jpg

och MSR´s titankaffepanna nedan, bägge från Backcountry:

http://www.backcountrygear.com/catalog/familydetail.cfm/Titanium_Cookware

msrtitankettle.jpg

Kokar man upp dryck i lilla titanmuggen blir handtaget hett, i synnerhet om kåsan står i öppen eld. Men avlyft svalnar det i rappet, max 2-3 minuter så är handtaget kallt. Är kåsan full, dvs. drygt 3 dl, så blir det för hett för läppen. Men bara man minskar till 2-2,5 dl svalnar det tillräckligt för att man ska kunna dricka utan att bränna sig. Den lilla titankåsan, nescafé och ett smörgåspaket, allt i samma ficka, var det kök jag använde under dagsturer nyligen.

Kaffepannan var suverän. Använde den till allt möjligt. Det enda jag inte vågade mig på var gröten. Där fegade jag med min taflonare. Men jag ska testa det, och med Nordesjös tips om finmalda havregryn behövs ju inte taflonkastrullen. Snacka om lätt kök. Kaffepannan användes utöver för kaffekok till bl.a. Blå Bands köttfärssås med makaroner- tomatsåsen brukar fastna, men den var bara att diska ur. Mycket mer lättdiskat än aluminium. Jag är supernöjd med pannan. Lägger MSR´s stålpanna på hyllan tillsammans med Trangias alupannor.

Med en enkel ståltråd kompletterad till kaffepannan, som hänkel, blev den perfekt:) :

cpic4161a9b36f88a.jpg

Raskesven

Raskesven; sa:
Med en enkel ståltråd kompletterad till kaffepannan, som hänkel, blev den perfekt:)

Jo den är bra lillgrytan från MSR. Dyr men det känns som den ska hålla en livstid. hur fäste du ståltråden? Borrade du eller gjorde du bara en "korg" under? Inte för att jag är nån större vedmarodör men nån gång kanske.

Det sitter en kant runt pannan högst upp. Jag drog åt ståltråden, spände fast den under kanten, och såg till att ändarna på ståltråden hamnade mitt emot varandra. Ändarna tvinnades sedan ihop. "Hänkelns" ena ände sattes precis till vänster om pipen, så går det att hälla genom att hålla i ståltråden om pannan hängt på värmning och handtaget är tillfälligt varmt. Ståltråden blir inte ens varm av att pannan hänger som på bilden över elden.

Raskesven

Backcountry?

Det var intressant, dina synpunkter om titanmuggarna. Jag har också funderingar på att skaffa titangrejer. Gick det bra att beställa från Backcountry? Är företaget brittiskt eller amerikanskt?

Jonas

Backcountry är USA-baserade. Gick alldeles utmärkt att beställa från dem. Räkna dock med momstillägg, speditörens avgift och tull. En 800-kronors beställning ger typ 300 i pålägg.

Raskesven

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg