UL: titanmugg

Ingen aning, men det måste väl vara lätt att kolla! Självklart finns det många sidor av detta både med vandring och träning; men givet en viss vandring under en viss tid, och det bara är vikten på kokkärlen och därmed lasten vi varierar så är det väl sannolikt att man ökar träningsintensiteten hos vandraren om man ökar vikten. Sen kan man ju se en poäng i att vandra med minimerad utrustning, för ökad friluftskänsla eller ökad räckvidd. Det valet har jag dock aldrig ställt inför, utan när jag har varit på väg nånstans har jag mer funderat över om jag ska ta med systemkameran och stativet eller bara Minoxen, och det har snarare varit utrymmet i ryggsäcken än vikten som varit avgörande.

Självklart finns många varianter att färdas i fjäll och skog, man kan ju gå mellan stugor eller åka helikopter, paddla nerför älvar osv. om man känner för det. Man kan ju ta klätterrack och fotoutrustning om man känner för det. Fast om _jag_ tar en titanmugg med istället för plastkåsa så är det inte för att slippa bära en viss vikt utan snarast pga cool-prylbegär eller möjligen då pga titanmuggens polyvalens jämfört med plastditon. I vikt och möjligen även i polyvalenshänseendet så tror jag dock att alukärlet vinner. Men det är möjligt att det förutsätter att nån leverantör gör ett seriöst* försök till UL-mugg.

Fast jag är mer undrande över hur du menade att muggarna i första hand skulle vara så tunna som möjligt?

*sett ur ett ganska oseriöst perspektiv...

Hur tjock behöver plåten vara i en mugg av aluminium för att den skall vara hållbar (d.v.s man ska inte behöva skrynkla ut den varje gång den varit nerknölad i ryggsäcken och den ska inte bli ovan bara för att man är tvungen att skrubba den lite hårt när man diskar)?

Hur tjock behöver plåten vara i en mugg av titan för att den skall vara hållbar (samma kriterier som ovan)?

Och vad blir då viktskillnaden på dessa två muggar?

(Observera nu att jag påstår inte att titanmuggen blir lättare, jag förklarar bara att de som tillverkar titanmuggar och de som köper titanmuggar är övertygade om att den blir lättare. Om de har rätt eller fel vet jag inte, det är därför mina inlägg är fulla av frågetecken.)

Mezzner; sa:
I vikt och möjligen även i polyvalenshänseendet så tror jag dock att alukärlet vinner.

Jag blev förresten intresserad av ordvalet där. Polyvalens verkar knappt existera i svenska språket? (Det mesta jag hittar handlar om "rättens polyvalens") Och på engelska är det en term som främst används inom immunologi?

Om du nu menar mångsidighet, varför inte skriva det?

nermander; sa:
Hur tjock behöver plåten vara i en mugg av aluminium för att den skall vara hållbar (d.v.s man ska inte behöva skrynkla ut den varje gång den varit nerknölad i ryggsäcken och den ska inte bli ovan bara för att man är tvungen att skrubba den lite hårt när man diskar)?

Hur tjock behöver plåten vara i en mugg av titan för att den skall vara hållbar (samma kriterier som ovan)?

Och vad blir då viktskillnaden på dessa två muggar?

(Observera nu att jag påstår inte att titanmuggen blir lättare, jag förklarar bara att de som tillverkar titanmuggar och de som köper titanmuggar är övertygade om att den blir lättare. Om de har rätt eller fel vet jag inte, det är därför mina inlägg är fulla av frågetecken.)

Som du säkert läst ovan så påstod jag aldrig att de aluminiummuggar som finns på marknaden är optimala.

Jag bara konstaterade att det är lite märkligt att nån tagit fram titanmuggar, eftersom det är tveksamt om detta är motiverat ens om man försöker viktsoptimera på gramnivå. Dock är jag övertygad om att den som tillverkar muggarna har insett förförelsen i ordet titan, och f ö tillverkar hyfsat lätta och hållbara muggar. Det finns ju titan i lite av varje (har själv en titankamera...), och ännu vanligare är det att man stoppar in titan i produktnamnet utan att produkten innehäller titan. Dessutom är det ju i första hand den riktigt högvärdiga titanen som har så bra prestanda att den är motiverad.

Angående titan så är det ju inte bara hållbarhet och vikt som är den enda ev. fördelen. Som jag skrev tidigare fås med titan en metall som liksom aluminium är lätt och tålig. Men även en metall som är bättre för matlagning. Huvudskälet till att aluminium blivit så dominerande för matlagning under t.ex vandringar är ju att det är lätt.

En kåsa i titan kan man koka upp vad som helst i. Kan man det med aluminium? Aluminium är känsligt för låga och jag tror desutom höga ph-värden och ger utfällningar i maten. Sen är det omtvistat vilken betydelse aluminium ha för t.ex alzheimers. Också oklart om mina ca. 60 utedagar per år spelar någon roll. Hemma använder jag inte aluminium i matlagning. Jag vet på rak arm två saker som ger utfällningar i ett alukärl. Kokkaffe är det ena. Det känner man dessutom på smaken i en alukaffepanna jämför med en i stål. Jag har samtliga Trangias tre alukaffepannor i de tre olika storlekarna nedsvärtade under åren. Och kände stor skillnad när jag skaffade en stålpanna. Den är dock betydligt tyngre än en i titan, som väger som aluminium och kanske mindre. Rabarber orsakar utfällningar i aluminium, om nu någon skulle få för sig att göra rabarberkompott ute:) Men säkert finns andra rätter som inte lämpar sig för aluminium. Så jag tycker titan har fler förtjänster än den vikt och hållbarhet det här fokuseras på.

Jag tycker titan är ett alternativ till aluminium för att det är lika lätt men bättre för matlagning, bortsett från att det leder värme dåligt. Och ett alternativ till stål för att det är så mycket lättare. Om man sen kan komma över det där med "coolt" och "ocoolt" och tänka på ett praktiskt plan så är det inget fel med titan, utom att det är dyrt och, som nämndes tidigare, det är lätt att bränna vid gröten.

När det gäller titans styrka. Mittstången i min kåta har ett aluminiumgods som är 1 mm tjockt. Antag att materialet istället vore titan, allt annat lika, skulle då inte den mittstången vara starkare än den i aluminium?

Raskesven

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg