Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det?

Liggunderlaget är ett litet, typ 80*50 ca, så det tar inte stor plats. Regntäcke om det regnar naturligtvis, värmetäcke att ha på kvällarna. Hon är värmekänslig så jag vill inte lägga på henne ett helt värmetäcke bara om det regnar, därav två. Munkorg är om det händer henne eller mig något, typ att jag måste åka helikopter och dom inte vill ta med hunden för att hon inte har munkorg. Den väger ändå inte mkt... Flexit kommer jag att fästa i ett vanligt koppel runt midjan, flexi så att hon får lite mer frihet och att det blir mindre ryckigt när vi går. Min kläder vill jag gärna ha torra, därför har jag med egna saker till henne. Hur långt är ditt "ryckämparkoppel"?

Är hon verkligen så köldkänslig att hon behöver ett värmetäcke tidig höst? Det kommer sannolikt som värst vara några minus, och så länge hon slipper markkylan klarar hon sig säkert långt utan.
Om jag vore du skulle jag också skippa munkorgen. Om du måste transporteras för att du eller hunden blivit skadad, eller måste hantera en skadad tass hos en upprörd hund så använd en sjal eller i värsta fall tejp för att få ihop käften på henne. Att klämma på en hund en sån där tight liten munkorg som gör att den knappt kan öppna munnen är i princip precis lika illa i mina ögon...

Det här är naturligtvis under förutsättning att du inte *behöver* en munkorg till din dam eftersom hon *brukar* bita/försöka bita. Att ta med en munkorg man normalt inte använder för säkerhets skull verkar overkill...

Om du ska tvinga på hunden ca 5 kg, så antar jag att den är rätt stor?
15-20 kg hund?
Hade för visso till min lappskavalhund tik på ca 19 kg, special torkat kött torrfoder 1 kg, räcker i ca 5 dagar.
så 5 kilo känns som en overkill.
Du ha massa tillbehör till din hund, regnjackor, värme filtar mm mm. Där kan du väldigt troligt ta bort massa i vikt. Liggunderlag räcker.

Liggunderlag för barn från biltema, värmetäcke, regntäcke, extra flexikoppel, skor, munkorg, vatten/matskål (utvikbar modell), klövjeväska (som hon får bära själv iofs), liten handduk, lite första hjälpensaker, klotång.

Här kan du banta. det jag tycker du kan hoppa över:
- Värmetäcket känns lite mycket men de beror ju på ras.
- regntäcke, är 50/50, har förvisso aldrig täcke till min hund, men vet ej hur van och ras på din hund.
- Extra flexikoppel, vet jag inte hur du tänkte, där spara du in 1-2 hekto minst.
- Munkorgen? Är nog bara att ta bort, du har ju din hund kopplad.
- Liten handduk kan jag förstå men inte helt nödvändigt.
- Klotågen är ju bara å lämna hemma, klipp dem kvällen innan ni åker så är de ingen fara, men det kan vara bra att spara klorna då hunden använder dem för extra grepp.

Hon väger 40 kg så 5 kg packning ska inte vara några problem, nu är hon inte färdigvuxen än, 16 månader, så därför vill jag inte dra på henne för mkt vikt. Och jag tar med mig mat till henne för tågresan dit och hem (tar ca 45 timmar sammanlagt), plus för två dagar extra om något händer. Är dessutom högenergifoder så det går inte åt lika mycket, även om jag jag räknar på att hon ska få en dagsgiva som motsvarar en hund på 50 kg, pga den extra ansträngningen. Värmetäcket ska jag ha till nätter och pauser, har ju ingen aning om hur vädret blir, och mina egna kläder vill jag hålla torra. Extra flexi ifall det ena går sönder. Munkorgen utifall det händer nått, om hon eller jag blir skadade och måste åka helikopter (pessimist, jag vet...), den ävger ändå inte mkt. Handduken för att slippa ta in en blöt hund i tältet. Klotång om hon skadar en klo under vandringen, måste kunna klippa i den isf...

Stödstrumpor kan vara bra alltså, tar med mig en strumpa (har redan ett par) utifall foten/vristen börjar svälla och göra ont. Tack för tipset!

De sjukgymnaster (3 st) jag har träffat har tyckt att stödstrumpor är bra för att hålla nere svullnaden, men de har alla varit överens om att det inte spelar så stor roll för stabiliteten, mer än mentalt då. Att hålla nere svullnade är ju däremot viktigt. Jag brukar ha med en elastisk linda istället, men jag har ännu sluppit stuka mig på vandring (däremot en ordentlig stukning under en löptur). Den funkar ju fint att använda som tryckförband också. Ev skulle jag byta ut ett par tunna strumpor mot mina stödstrumpor om det var min packning.

Själv tycker jag alltid att det blir lite för tungt när jag packar, det brukar sluta på ca 21 kg tror jag. Ungefär samma fysiska förutsättningar som dig tror jag.

Lycka till!

Är hon verkligen så köldkänslig att hon behöver ett värmetäcke tidig höst? Det kommer sannolikt som värst vara några minus, och så länge hon slipper markkylan klarar hon sig säkert långt utan.
Om jag vore du skulle jag också skippa munkorgen. Om du måste transporteras för att du eller hunden blivit skadad, eller måste hantera en skadad tass hos en upprörd hund så använd en sjal eller i värsta fall tejp för att få ihop käften på henne. Att klämma på en hund en sån där tight liten munkorg som gör att den knappt kan öppna munnen är i princip precis lika illa i mina ögon...

Det här är naturligtvis under förutsättning att du inte *behöver* en munkorg till din dam eftersom hon *brukar* bita/försöka bita. Att ta med en munkorg man normalt inte använder för säkerhets skull verkar overkill...

Jag vet ju inte alls hur vädret blir och hon har ju ingen tjock päls att gömma sig i och jag vill kunna värma kalla muskler om det behövs, utgår lite från hur jag själv vill ha det... Hon brukar absolut inte bitas, men munkorgen känns mer human är tejp eller ett snöre, hon kan till och med dricka med munkorgen på (den väger 75 g). Jag försöker vara förutseende, hatar nämligen obehagliga överraskningar (visst det kommer jag att möta på fjället säkert)..

Ok, packa så att du känner dig komfortabel med det, 75 g hit eller dit är inte mycket om det får en att känna sig säkrare :). Finns fler kilon att tjäna på andra ställen, som folk detaljerat tidigare i den här tråden :).

Liten uppdatering...

Jag och min hund ska gå abisko-nikka om ca 1,5 vecka. Vi ska tälta längs vägen och kommer således även att ha med mig all mat. Hunden får bära sin egen. Jag har packat och vägt och landar på ca 25 kg, inklusive allt.

Detta kommer jag i stora drag att ha mig mig:

Kläder (varav jag kommer att ha på mig lite av grejerna): 3 par trosor, 4 par strumpor, 2 bh av sportmodell, 1 par byxor, 2 underställ lager 1 (1 att sova i), 1 underställ lager 2 (eventuellt förstärka sovplaggen med, är lättfrusen), 1 par raggsockar, jacka, tjockare fleecetröja, 1 par skor, 1 par sandaler, mössa, handskar (vattentäta och vanliga), scarf, buff, keps, regnställ, 1 t-shirt i lätt och luftigt material.

Utrustning:
Tält ca 2 kg, liggunderlag 600g, sovsäck 1,6 kg, trangiakök från biltema, gasolbrännare, gasol 450g, 2 dl t-röd (om gasolen tar slut), bestick i plast, lite kryddor, ryggsäck ca 3,2 kg, en rulle dasspapper, tändare/tändstickor, karta/kompass, anteckningsbok, kamera, uppblåsbar kudde, handduk i microtyg, tandkräm, diskmedel, tvål, lite schampo/balsam (kan vara trevlig innan jag hoppar på tåget hem tänkte jag, om inte annat för mina medresenärer), matolja, tvättmedel, lite första hjälpen-saker. Eventuellt två termosar att ha kaffe och hett vatten i så jag slipper dra upp trangiaköket när jag ska luncha/pausa (men det kanske är värt att få bort det extrakilot eftersom dom kommer att vara fyllda med vatten/kaffe när jag går).

Till hunden:
Liggunderlag för barn från biltema, värmetäcke, regntäcke, extra flexikoppel, skor, munkorg, vatten/matskål (utvikbar modell), klövjeväska (som hon får bära själv iofs), liten handduk, lite första hjälpensaker, klotång.

Mat:
Torrfoder för ca 3000 kalorier/dag i 8 dagar (till mig alltså). Påsmat, kex, barer, russin, nudlar, pasta, pastasåspulver, soyastrimlor, efterrättsmat, frukostpåsar, varma koppen, chokladpulver, kaffe, mjölkpulver. Har försökt att gräva upp det som har mest kalorier/gram.

Kan jag dra ner någonstans? Hur mycket går det att köpa på vägen? Jag är vegetarian, äter varken fisk eller fågel heller. Tar dom kort eller måste jag gå runt med en massa kontanter?

Kommer jag att orka släpa på 25 kg? Jag är 175 cm lång, väger ca 68 kg (hoppas dock på att hinna gå upp till 70 innan jag åker), tjej, inte jättevältränad, men envis som synden. Helt ärligt! Hur kan jag göra för att dra ner på kilona?

Reviderat packlista...

Angående kläder:
2 par trosor får räcka (bambu), tre par strumpor, en stödstrumpa till min stukade fot utifall den blir värre, skippar t-shirten, införskaffar ett par fejk-foppa, i övrigt som innan.

Utrustning:
Sovsäcken var tung (1600g). Har redan bytt ut liggunderlaget (det förra vägde 2,2 kg...) mot ett på ca 600 g, men det kostar ju därefter (1300kr). Hittade en säck på rea som väger 878 g, tre-säsongs i dun för 1580kr. Så jag har köpt den. Försöker att se det som en investering och något jag kommer att ha kvar i många år för att inte förgås av ångest inför att betala 2800 kr sammanlagt för att sova 7 nätter... Lämnar t-röd hemma, diskmedel och tvättmedel åxå, den lilla termosen på 3,5 dl att ha lunchvatten i följer kanske med, har inte bestämt mig än.. kaffe gör sig ändå bäst nykokt, så det kokar jag till varje gång. Lämnar även "matlådan" och äter från grytor och stekpannor direkt.

Får satsa på ett lättviktstält till nästa gång, men då blir det nog ett tremanna...

Tror att jag redan bantat 1,5-2 kg där... yey! Tack för alla tips =)

Grattis till nya fina sovsäcken! Det går ju framåt med "bantningen"!
Jag hade bestämt skippat ett av dina tre underställ - det räcker ju med ett extra, som utgör både förstärkning och sovplagg. Blir det ovanligt kallt någon natt kan du ju alltid ha på bägge, alt. dra på tjocktröjan.
Fundera på om inte jackan och regnjackan dubblerar varandra, brukar vara tunga plagg. Regnkläder måste man ha, men när det inte regnar räcker det kanske med en lätt vindblus/skjorta.

Vad tycker du att jag ska minska på?

Jag tror han syftar på väldigt många "bra att ha"-saker.

Tänk så här: Allt som du inte kommer att ha använt när du kommer hem har du burit i onödan (med få undantag så som första förband). Går det kanske att hitta alternativa saker som fyller flera funktioner?

Det finns ett lättpackningsforum, titta på folks packlistor där.

Lättvandrat

Den sträckan är ju väldigt lättvandrad. Inga backar att prata om direkt och inte särskilt stenigt (bara på ett fåtal ställen)

Reviderat packlista...

Angående kläder:
2 par trosor får räcka (bambu), tre par strumpor, en stödstrumpa till min stukade fot utifall den blir värre, skippar t-shirten, införskaffar ett par fejk-foppa, i övrigt som innan.

Tips ang. foppa tofflor. Välj gärna en modell utan ventilationsöppningar i tårna, blir mindre blött om fötterna om du går i dagg- eller regnvått gräs. Jag hittade våra fejk foppa på Coop Forum för 59kr, väger 220g i strl 38.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg