UL: titanmugg

Här kommer lite rättelser beträffande hållf-resonemanget ovan.

Jag hade nog böjstyvheten i åtanke när jag påstod att tjockleken ska höjas till tre; det är bara kvadrat på tjockleken i böjmotståndet. (Sedan är det ju snarast platteori som gäller, och en liten portion skalteori eftersom muggar har lite radie.)

Beträffande materialen så hittade jag följande spänningsnivåer (flytgräns eller motsv.):

Mg-leg: något över 200 MPa
Al-leg (4338-06): (högre än 380 MPa
Ti-leg: 1102 MPa

Magnesium och titan är ju mycket dyra i dessa utföranden, men det är _möjligt_ att den starkaste muggen blir i titan.

Jag tror dock att en 4338-06-mugg blir ungefär lika stark och kostar betydligt mindre...

PET-mugg?

Vissa räviga friluftsmänniskor brukar koka vatten direkt i en PET-flaska i elden. Jag antar att det går bra för att värmen leds genom plasten in i vattnet, och inte går åt för att tutta eld eller smälta plasten.

Med andra ord: borde man inte kunna ha botten på en PET (kostar nollåfemti) istället för en dyr (men kool) titanmugg? Eller blir värmen från en brännare för koncentrerad? Nån som testat?

Eftersom detta är en typiskt off-topic-tråd så passar jag på att ta upp fenomenet med min sotiga kaffepanna som jag har när jag har mitt verkliga UL-kök (en ask tändstickor att elda skogspinnar med).

Denna panna (Al)i klassiskt påskkäringscoolt utförande, är alltså sedan många, många år kolsvart utvändigt. När kaffet är kokt och man tar den från elden så kan man placera den i handflatan utan att bränna sig (vad gör man inte för att imponera?).

Hur går det till??

Håller som tidigare sagt f ö med om coolhetsfaktorn, och där är ju knappast det höga priset en nackdel!

(Håkan: SS 4338 är vad man ofta kallar dural, 4212 kanske är lite mer gångbart och rejält strkt även det. Beträffande beteckningarna är det bara gamla SS-beteckningar jag kan, de nya har jag sluppit lära mig som heltidsadministratör.)
[Ändrat av Mezzner 2004-09-13 kl 10:06]

Mezzner; sa:

Ungefär på samma sätt som när man går på glödande kol eller stoppar in handen i en 275-gradig ungn utan att bränna sig. Om det man tar i inte effektivt leder värmeenergin till din hand bränner man sig inte.

Ett festligt partytrick är ju att ta glödande kol ur brasan och kasta ut i sjön. Om man har en sjö, alltså. Och en brasa.

Re: PET-mugg?

Nordesjö; sa:
Vissa räviga friluftsmänniskor brukar koka vatten direkt i en PET-flaska i elden. Jag antar att det går bra för att värmen leds genom plasten in i vattnet, och inte går åt för att tutta eld eller smälta plasten.

Med andra ord: borde man inte kunna ha botten på en PET (kostar nollåfemti) istället för en dyr (men kool) titanmugg? Eller blir värmen från en brännare för koncentrerad? Nån som testat?

I så fall är det nog bättre med en pappmugg (fungerar också bra så länge det är vätska i den). Även om PET:n inte smälter så kan det frigöras mjukgörare, om nu PET innehåller mjukgörare????

Mezzner; sa:
Jag tror dock att en 4338-06-mugg blir ungefär lika stark och kostar betydligt mindre...

Man har ju inte titan för att det skall vara starkt, man har det för att det går att göra tunnt (och därmed lätt).

Frågan är ju alltså vad en mugg i titan väger jämfört med en mugg i aluminium, om båda är lika hållbara.

*Sitter och gapskrattar!!!*
Läser tråden med stigande intresse och mina mungipor dras allt längre upp för att avslutas med ett asgarv. Ibland förundras jag över vilka nördar vi friluftstokar egentligen är!! Vilken diskussion! En utomstående skulle ju idiotförklara hela debatten. Huruvida det skiljer några gram hit eller dit. Om värmeledningsförmåga och fysiska lagar. Vilket material som är mest bucklingsvänligt..etc.

Go for it guys!!

//P
(som fortfarande efter 30 års uteliv sitter med ett sunkigt Trangia och känner mig ganska nöjd..hehe)

macpac; sa:
handtaget till titanmuggen? Någon som har erfarenhet att värma vatten på en titanmugg och sedan tex blanda kaffepulver i den?

Jag tänkte att man kunde ha en kastrull mindre och använda titanmugg till värma vatten i olika sammanhang...

Några synpuknter?

Jonas

Mugg låter överflödigt och skrymmande. Jag har ETT kärl
med på turerna, ett no-stick-kärl som rymmer 1 liter;
jag har förstås aldrig mer än 6 dl vatten i det
plus då en del annat. Jag lagar kaffe för sig och muesli för sig; utomlands är jag ofta hänvisad till
mueslikakor eller kex som alltså kan förtäras TILL
kaffet. Undrar f ö varför Vasas mueslikakor
INTE går att få tag på i Sverige. Klart bättre
än Kellog's och Lu (det anliga märket i Frankrike)

Praktiskt

marmotta; sa:
Mugg låter överflödigt och skrymmande. Jag har ETT kärl
med på turerna, ett no-stick-kärl som rymmer 1 liter;
jag har förstås aldrig mer än 6 dl vatten i det
plus då en del annat.
)

Min kåsa gick sönder i somras så jag behöver ny. Jag tänkte att en titanmugg kunde vara praktisk till att koka vatten till te eller nån soppa. MSR titanmugg är ju 4 dl, så det borde räcka för det ändamålet. Men kanske det skulle räcka med två vanliga titan-kärlar och ha vikmugg eller plastmugg.

Jonas

nermander; sa:
Mezzner; sa:

Man har ju inte titan för att det skall vara starkt, man har det för att det går att göra tunnt (och därmed lätt).

Frågan är ju alltså vad en mugg i titan väger jämfört med en mugg i aluminium, om båda är lika hållbara.

Hur menar du nu??
Aluminium är i högsta grad duktilt och som exempel kan ju nämnas aluminiumfolie. Även den kraftigaste ugnsfolien lär väl var tunnare än titanmuggarna på marknaden!!!

Det som avgör om man kan göra tunna muggar är väl i slutänden hur tunna (alltså lätta) de kan vara utan att bli odugliga ur hållbarhetssynpunkt?

Sen håller jag glatt med om att det är en något krystad debatt. Minns hur jag i somras glömde mugg och drack mitt kaffe ur en PET-flaska jag hade i bilen. En nackdel med det, utöver att jag brände både fingrar och mun, var att PETflaskan minns sitt ursprung och vid uppvärmning börjar återgå till detta. Den blir alltså successivt mindre vid upphettning, ungefär som formsprutade grejor också blir.

Själv har jag knappast någonsin gjort avkall på nåt i packningen p g a viktskäl. Tyngre ryggsäck = mer träning!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg