Re: Re: Re: Re: Re: Re: Erfarenheter det mest givande.
Jag får i princip aldrig skavsår/fritionsskador vilket kanske delvis förklarar varför jag gillar kängor.
Får man skavsår av kraftigare skor kan det vara svårt att hitta något som passar, har kompisar som testat allt inklusive olika märken och sulor, bara för att få skavsår *igen*...
NUI; sa:Raskesven; sa:Det där är nog bland det farligare läget under fjällvandringar, dvs. när det är lätt hänt att skada sig. Hade exakt det läget vid passage över flera snöfält i Sulitelmaområdet i somras. Vid genomtramp där foten åker ner bland stenar är jag glad att jag har kängor på fötterna, som bättre än gympaskor stabiliserar och skyddar fotknölar, vrister, anklar mm.joru; sa:.....
Vid Tjätka vek jag av mot Nallo och då kom jag upp i bitvis lös och stenig terräng med fält av rutten snö. Där åkte kängorna på igen, iblan trampade jag igenom och hade stor nytta av kängornas stabilitet och polstring runt vristerna (aj! ).
.....
//J
Raskesven
Bara för att visa hur nyanserad jag kan vara, så låt mig erkänna att detta hände mig förra året, vid Syterskalet. Jag skrubbade upp smalbenet mellan några stenar när jag brakade ned genom snön. Naturligtvis skrubbade jag upp det i andra sammanhang ungefär varannan dag de närmaste veckorna...
Kängor skyddar naturligtvis bättre och snöfält med sten under är läskiga. Dock är det nog så att mitt skrubbsår hamnade över normal kängnivå (kanske inte Jörnkängor eller liknande). Är oturen framme så räcker nog inte ens kängor.
Och jag tycker då, till skillnad från dig, att lättheten hos gympadojorna samt frånvaron av skavsår och liknande gör gympadojorna till något som jag inte vill byta mot kängor.
Jörgen
Jag får i princip aldrig skavsår/fritionsskador vilket kanske delvis förklarar varför jag gillar kängor.
Får man skavsår av kraftigare skor kan det vara svårt att hitta något som passar, har kompisar som testat allt inklusive olika märken och sulor, bara för att få skavsår *igen*...