Mitt första test av OL-skor var ett "spontan"-test, jag hade dojjorna med mig som komplement till mina kraftiga kängor. Skorna är ett par VJ Sarva med små ståldubbar under, populära i multisportsammanhang för några år sedan.
Jag gick från Mårmabron i västlig riktning mot Kungsleden och bar på ca 14 dagars proviant (hade redan avverkat 7 dagar på turen). Packningsvikten låg runt 22 kg. I början gick det inte särskilt bra alls, jag bytte tillbaka till kängorna eftersom terrängen var brant skrå med ömsom lera, ömson vassa stenar.
Men efter hand öppnar sig landskapet och man håller sig på lättvandrad hedmark och ganska torr myr med spänger. Där var det inga problem alls, utan tvärt om betydligt enklare att gå med OL-skorna. Likadant förhöll det sig (naturligtvis) på kungsleden mot Alesjaure.
Vid Tjätka vek jag av mot Nallo och då kom jag upp i bitvis lös och stenig terräng med fält av rutten snö. Där åkte kängorna på igen, iblan trampade jag igenom och hade stor nytta av kängornas stabilitet och polstring runt vristerna (aj!
). Särskilt vid nedgången mot Nallo var det dessutom ganska brant och lite isiga förhållanden där en hård styv sko behövdes för kantning.
Samma sak inträffade på väg genom Trepassleden några dagar senare, brant och ibland lite isig snö gjorde att man var tvungen att sparka steg och kanta för att få fäste. Inte heller där fungerade alltså OL-skorna tillfredsställande.
Däremot har jag efter detta nästan undantagslöst använt OL-skor i hemmaterrängen, som sällan bjuder på stenfält och branta snöfält
. Jag har också vandrat på leder i fjällen med Ol-skor, ett utmärkt alternativ till kängor under sådana förhållanden.
Under innevarande sommars tur hade jag förmodligen kunnat använda OL-skor under ca 60-70 procent av turen utan problem, men vid två tillfällen gick jag över pass där kängor krävdes för snöfältens skull. Vid andra tillfällen gick jag i så stenig terräng att kängorna behövedes för att skydda foten.
I detta fall gick det inte att välja alternativ väg, fjällen i fråga (norr om Torne Träsk) bildar en mur som måste passeras via något av två möjliga pass, med brant snö och sten.
Vad gör man då? Det är som att bära stegjärn, det kan tyckas "onödigt" men om de så bara behövs en gång, så behövs de...
Alltså kängor för min del, om jag inte vet att jag inte behöver dem...
//J