UL eller inte

joru; sa:
nermander; sa:
Även detta är intressant att veta, i synnerhet om du rekommenderar viss utrustning framför en annan.

Ja men nu rekommenderar ju jag inte viss utrustning framför en annan, det jag rekommenderar är ju att prova själv:)

Jag anser inte att jag är "klar" med min ultralätta packning, jag tar ett steg i taget och provar en sak i taget.

Jag har inte fjällvandrat med mina grejer, framförallt eftersom jag har lite svårt att komma iväg på fjällvandring (min familj tycker inte att jag ska slösa bort semestern på att göra saker utan dem). Men det betyder ju inte att grejerna inte skulle fungera på fjällvandring. Men det vet jag inte. Ännu.

UL är en sån där grej där det inte finns nån utrustning som är rätt för alla, just eftersom det är den biten man "skalar bort". En utrustning som ska fungera lika bra för alla blir oftast tyngre, eftersom den måste klara fler alternativ.

Hmm, jag tycket i o f s att du skrev ganska positivt om jympadojjor i förhållande till kängor för några solvarv sedan, men ok, då får jag läsa detta i relation till vad du använder dina skor till ;).

Naturligtvis kan man aldrig säga att någonting inte funkar utan att ha prövat, men på samma sätt kan man inte utgå från att någonting funkar förrän man faktiskt konstaterat att det gör så (heller).

Därav mitt intresse för praktiska erfarenheter *inklusive* mijöer/situationer från UL-förespråkare.

Som den ovan återgivna historien om UL-överlevnad i den moderna storstadsmiljön, komplett med utrustningsbeskrivning. Föredömligt.

:)

//J

Nja,inte helt korrekt,det som skiljer människor från de flesta andra däggdjur är att vi kan lära oss hur saker fungerar genom att dra slutsatser.Antingen utifrån upplevda eller återgivna erfarenheter,det är ju inte som om alla måste ta dom 'första stapplande stegen' om och om igen.Människan är ju inte färdigutvecklad,sen om det ligger i hjärnbarken eller i pungkulan spelar ingen större roll,det finns där (i kroppen) ändå.


peter
 
nermander; sa:
Hmm, jag tycket i o f s att du skrev ganska positivt om jympadojjor i förhållande till kängor för några solvarv sedan, men ok, då får jag läsa detta i relation till vad du använder dina skor till ;).

Om vi nu fokuserar på gympadojorna så har jag faktiskt skrivit en hel del negtivt om dem. T.ex. att man blir blöt om fötterna och att de suger åt sig vatten så de tar evigheter på sig att torka.

De positiva sidorna var att jag upplevde att de var mycket skönare att gå, det kändes mindre jobbigt.

Således letade jag efter lösningar som tog de bra bitarna men eliminerade de dåliga.

Vi UL-fanatiker är alltså inte beredda att släpa med oss en massa extra för att bli av med precis ALLA problem. Vi accepterar att det kanske i 10-20% av fallen kan bli lite sämre, eftersom det under den resterande 80-90% blir så mycket bättre.

Alltså, om vi säger att kängor får 70 poäng totalt över en vandring. Med gympadojor så ökar komforten under 80% av tiden till 85. Men under 15% av tiden sjunker den till 40. Det ger i alla fall ett netto på 74 poäng, d.v.s. en generell förbättring.

Många verkar ovilliga att acceptera det där droppet till 40, även om nettot totalt sett blir bättre.

Detta fångar exakt min uppfattning. Att det verkar så fullständigt självklart att man skall ha de obekvämt 80%-90% av tiden bara för att klara de 10-20% extremsituationer något bättre. Det är detta jag önskar fler skulle ifrågasätta.

Som genom att bära 20 kg när det räcker med 10 kg. Som att ha ett 3 kg tält när det räcker med 1,5 kg. Som att ha mextex-kläder när det inte regnar. Som att ha stegjärnsfasta kängor varenda meter av vandringen trots att gympadojor räcker för det mesta.

Det är totalt sett så OERHÖRT skönt att bara bära 8-10 kg istället för 18-20 kg, att det skall fruktansvärt mycket till för att uppväga denna ökade njutning. Har man verkligen testat detta och finner att nackdelarna överväger och man återgår till 18-20 kg, so be it.

Jörgen
 
Raskesven; sa:
NUI; sa:
.....
Att det verkar så fullständigt självklart att man skall ha de obekvämt 80%-90% av tiden bara för att klara de 10-20% extremsituationer något bättre.
.....
Jörgen
Vilka är "man"? Jag har det inte obekvämt i mina kängor.

Raskesven

Förlåt, jag glömde. Alla utom du då :)

Det finns säkert de som menar att det inte är obekvämt med 20 kg på ryggen eller att de aldrig svettas i mextexkläder heller. Eller som anser att kängor är de bekvämaste plagg som finns oavsett yttre omständigheter.

Jag vänder mig till dem som tycker att vanliga lågskor är bekvämare än kängor när man går på en upptrampad stig i fjällen när det är 14 grader varmt och inte regnar. Och säger att de inte nödvändigtvis behöver försaka detta varje meter bara för att de kan tänkas hamna i sumpiga videsnår med underliggande stenskravel längre fram.

Men som sagt, jag tror alla argument för och emot kängor och gympadojor redan är rabblade. Det var dumt av mig att dra i den tåten igen.

Då du representerar en tung (!) majoritet ber jag dig ha lite misskund med en försvarslös minoritet som försynt undrar om kejsaren verkligen har några kläder på sig :)

Jörgen
 
NUI; sa:
.....
Då du representerar en tung (!) majoritet ber jag dig ha lite misskund med en försvarslös minoritet som försynt undrar om kejsaren verkligen har några kläder på sig :)

Jörgen
Haha, "försvarslös". Dagen understatement, eller kanske overstatement;)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
NUI; sa:
.....
Att det verkar så fullständigt självklart att man skall ha de obekvämt 80%-90% av tiden bara för att klara de 10-20% extremsituationer något bättre.
.....
Jörgen
Vilka är "man"? Jag har det inte obekvämt i mina kängor.

Raskesven
Nä nu får det vara slut på det här tråkiga skodons kjäbblet tycker jag.

Åt vilket håll denna tråden än utvecklas så landar den alltid på något sätt på fötterna ( :) ) , eller iallafall diskussionen om donen man har på dem. Läser man lite hastigt kan man få för sig att UL står ( :) )och faller på om man använder löparskor eller inte.

Det har snackats lite om att det UL funkar/ inte funkar på fjället, det tycker jag är en intressant fråga.
Vi som är bitna av det här med UL ser nog detta som en utmaning, att bevisa att det inte är några problem. Vissa har redan genomfört långa UL vandringar i fjällmiljö (jörgen) medan andra (...jag själv...) fortfarande bara är på planeringsstadiet efter att precis ha kastat avsig 10-15 Kg packvikt.

Har märkt att många som är skeptiska till UL i fjäll och berg oftast säger att UL det passar bra för skogsvandringar, då undrar jag - vad behöver man ändra på i sin "skogs" packning för att även klara vandringar i fjäll?

Ja att jag byter min tarp till något som klarar vind lite bättre det har jag redan förstått, men vad är det för andra grejer (förutom vad jag skall ha på skorna...snälla inte mer... ;-) ) som kan vara bra att tänka på...

/jonas
 
jnywall; sa:
Raskesven; sa:
NUI; sa:
.....
Att det verkar så fullständigt självklart att man skall ha de obekvämt 80%-90% av tiden bara för att klara de 10-20% extremsituationer något bättre.
.....
Jörgen
Vilka är "man"? Jag har det inte obekvämt i mina kängor.

Raskesven
Nä nu får det vara slut på det här tråkiga skodons kjäbblet tycker jag.

Åt vilket håll denna tråden än utvecklas så landar den alltid på något sätt på fötterna ( :) ) , eller iallafall diskussionen om donen man har på dem. Läser man lite hastigt kan man få för sig att UL står ( :) )och faller på om man använder löparskor eller inte.

Det har snackats lite om att det UL funkar/ inte funkar på fjället, det tycker jag är en intressant fråga.
Vi som är bitna av det här med UL ser nog detta som en utmaning, att bevisa att det inte är några problem. Vissa har redan genomfört långa UL vandringar i fjällmiljö (jörgen) medan andra (...jag själv...) fortfarande bara är på planeringsstadiet efter att precis ha kastat avsig 10-15 Kg packvikt.

Har märkt att många som är skeptiska till UL i fjäll och berg oftast säger att UL det passar bra för skogsvandringar, då undrar jag - vad behöver man ändra på i sin "skogs" packning för att även klara vandringar i fjäll?

Ja att jag byter min tarp till något som klarar vind lite bättre det har jag redan förstått, men vad är det för andra grejer (förutom vad jag skall ha på skorna...snälla inte mer... ;-) ) som kan vara bra att tänka på...

/jonas

Windbreaker-mössa?


peter
 
jnywall; sa:
Har märkt att många som är skeptiska till UL i fjäll och berg oftast säger att UL det passar bra för skogsvandringar, då undrar jag - vad behöver man ändra på i sin "skogs" packning för att även klara vandringar i fjäll?

Ja att jag byter min tarp till något som klarar vind lite bättre det har jag redan förstått, men vad är det för andra grejer (förutom vad jag skall ha på skorna...snälla inte mer... ;-) ) som kan vara bra att tänka på...

/jonas

Den största och viktigaste och mest uppenbara skillnaden är nog den du nämnt; skyddet. Du måste ha något som håller dig torr och skyddar mot vinden även om vädrets makter är riktigt sura.

Om man tittar på amerikanska UL thruhikers i skogstrakter t ex längs AT, så använder de pepsistoves och skippar regnkläder i en utsträckning som jag inte skulle vilja i svenska fjällen.

Fjällen sommartid är enligt min mening mer att jämställa med skogen under höst och vår. Lite varmare sovplagg och värmeplagg behövs. Vantar klarar man sig utan i skogen under sommaren, gissar jag.

Men det finns ju de som har betydligt lättare packning än jag och större vana vid skogsturer med denna utrustning. Låt höra.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg