joru; sa:nermander; sa:Även detta är intressant att veta, i synnerhet om du rekommenderar viss utrustning framför en annan.
Ja men nu rekommenderar ju jag inte viss utrustning framför en annan, det jag rekommenderar är ju att prova själv
Jag anser inte att jag är "klar" med min ultralätta packning, jag tar ett steg i taget och provar en sak i taget.
Jag har inte fjällvandrat med mina grejer, framförallt eftersom jag har lite svårt att komma iväg på fjällvandring (min familj tycker inte att jag ska slösa bort semestern på att göra saker utan dem). Men det betyder ju inte att grejerna inte skulle fungera på fjällvandring. Men det vet jag inte. Ännu.
UL är en sån där grej där det inte finns nån utrustning som är rätt för alla, just eftersom det är den biten man "skalar bort". En utrustning som ska fungera lika bra för alla blir oftast tyngre, eftersom den måste klara fler alternativ.
Hmm, jag tycket i o f s att du skrev ganska positivt om jympadojjor i förhållande till kängor för några solvarv sedan, men ok, då får jag läsa detta i relation till vad du använder dina skor till .
Naturligtvis kan man aldrig säga att någonting inte funkar utan att ha prövat, men på samma sätt kan man inte utgå från att någonting funkar förrän man faktiskt konstaterat att det gör så (heller).
Därav mitt intresse för praktiska erfarenheter *inklusive* mijöer/situationer från UL-förespråkare.
Som den ovan återgivna historien om UL-överlevnad i den moderna storstadsmiljön, komplett med utrustningsbeskrivning. Föredömligt.
//J
Nja,inte helt korrekt,det som skiljer människor från de flesta andra däggdjur är att vi kan lära oss hur saker fungerar genom att dra slutsatser.Antingen utifrån upplevda eller återgivna erfarenheter,det är ju inte som om alla måste ta dom 'första stapplande stegen' om och om igen.Människan är ju inte färdigutvecklad,sen om det ligger i hjärnbarken eller i pungkulan spelar ingen större roll,det finns där (i kroppen) ändå.
peter