En kamera med prestanda motsvarande eller överträffande vad stora fotografer som Adams, Capa eller Cartier-Bresson skapade sina mästerverk med ryms idag i en jackficka. Känner man att man måste släpa på en ryggsäck full med utrustning så kanske man skulle må bra av att ge sig ut med en Minolta Hi-Matic (eller motsvarande) och några rullar film? Eller en Lumix LX-3 (som väl idag betraktas som närmast antik men som man kan ta väldigt bra (eller dåliga om man är lagd åt det hållet) bilder med? Eller mobilen. Att ta bra bilder handlar ganska litet om vilka grejor man använder utan handlar mest om talang, skicklighet och inställning.
Detta stämmer helt klart, men sen skall man ju absolut inte förringa att man fotar för att det är kul(eller jag gör iaf) och jag tycker objektiv, filter mm är en väldigt kul del av fotandet och bildskapandet.
Å andra sidan har jag inte med mig mer än ett spegellöst hus,15mm,24-70mm,stativ och filter.
Jag tycker det är kul att höra tekniken bakom en bild.
Jag är nyfiken på hur många som släpar med sig stora telen på vandringar, för att fota vilt mm. Kanske inte hör tråden till men vill folk svara får de gärna göra det. Ngt jag själv har funderat över och är sugen på.