Tuiliq och klädesval på vintern

Vad heter Guldräkten? Har du någon länk?

Spontant känns det som svettigt med täta brallor men jag vet förvisso inte hur dräkten ser ut...

http://www.gul.com/drysuits/gul-drysuit-ballistic-semi-dry_small-black--red-small.html

typ den men den såg lite annorlunda ut. hade mudda vid handlederna och så sa säljaren att det var 5mm neopren.

jag har paddlat en del med GULs enkla jacka och sedan neopren byxor och det har fungerat okej för mig. jag har dock aldrig behövt att går ur kajaken med de kläder och kan tänker mig att det skulle vara jobbigt med att vatten kan strömmar in mellan jackan och byxorna. det problemet borde ju inte finnas med den där hela dräkten.
bättre än en hel våtdräkt borde det väl också bli då man kan välja en underställströjar efter behov och rörelsefriheten verkar bättre. dessutom skarva den nog inte lika vid armarna som en våtdräkt.

Hmm känns som ett konstigt mellanting. Som en paddeljacka och våtbyxor men man kan inte ha dem separat. För man är inte torr på underkroppen?

Tror jag är jävig: har aldrig funderat på något annat än en torrdräkt och vanligt kapell på vintern. Skönt att vara heltorr, lätt att ta av och på sig. Har nu en Gul som är ganska styv i tyget, ungefär som din Neilpryde tror jag Fuchs. Ska uppgradera till en med gylf, mer andningsbart tyg, tunnel runt midjan och inte svart. Minimalt med inläckage i sittbrunn, gör inget med vattnet i sittbrunnen, lätt att uträtta sina behov.

Tuiliq:
Har funderat på tuilig men för sommarpaddlingar och rollövningar. Med den kan man bara slänga den över sig vid ett regn utanpå väst och allt. Med vanlig paddeljacka är det bökigare om man ska västen ovanpå jackan och man blir ändå blöt om man trillar i.

jo jag vet inte heller riktig vad jag ska tycker om den där semi dräkten. har ju paddlat på typ samma sätt med delade grejer men då haft valet att tar bort jackan när det vart varmare.

hittade en annan semi-dräkt från ION också: http://www.ion-essentials.com/publi.../series/fuse/wetsuit_products/drysuit_4_3_dl/
har dock inte tittat på den än och den ser rätt tjockt ut. men jag kör på deras vctor flyttväst till paddlandet och det är den smidigaste västen jag nånsin har sätt. kanske samma med dräkten...

annars går funderingen också på det viset att använda kapell+torrdräkt till vintern och tuiliq till vår-sommar-höst. jag ska ändå köpa en ny kajak nu på måndag som ska agera vinter-slit o släng kajak. den har en mkt stor sittbrunn och då ska jag ändå har ett kapell till.
den kajaken är då i plast och bli nog bättre att använda när det är is än min ömtåliga ivalu

Jag paddlar oftast i tuiliq på vintern. Jag har den lite mer rymliga och robusta varianten från Brooks. Den har jag använt med neoprene long john under i kombinasjon med ylletröja och kamiker (paddelstövlar). Har badat med den beklädningen i 4-5 minusgrader. obehagligt men jag blev fort varm igen när jag paddlade vidare. Jag har också provat Palm sidewinder bib och reeds t-skjorta med ullundertröja. Behagligare än long john så länge man inte simmar. Ursuit MPS er det jag har använt den senaste tiden. Jag har ett par regnbyxor utanpå för att förhindra slitage. Det är klädsel för kallt väder. Suveränt på kalla vinterdagar i Trondheimsfjorden.

Hade såld min torrdräkt för ett tag sedan då jag bara tyckte det var jobbigt att paddla med den. Visst när jag bara slöpaddlade funkade det men annars blev det oftast för varmt när jag paddlade på lite och paddlade jag länge blev jag kalt till slut av svetten.
Mina neoprenkapell var alla otäta också och jag satt alltid i vatten då sittbrunnen från min Ivalu är så lågt att det kom in lite hela tiden.

Köpte då en tuiliq från Reed för ett tag sedan och har neoprenkläder under den nu.
Riktig skönt är att den är helt tät! Jag kan vara ute på havet nu i timmar utan att få in ngt vatten och även rolla helt problemfritt.
En trevligt sak är även att det funkar med ganska lite kläder även vid slöpaddling i de här temperaturerna. Jag slipper alltså tar med så himla mkt grejer med mig hela tiden.

Men det bästa är att känner den där friheten när man rör sig i kajaken och har tuiliqen på sig. Ingenting som tar emot, känns tungt osv. Bara mjuka och fina rörelser och långa snabba sträckor bli plötsligen mkt skönare.

Åter igen en sån där sak där jag undrar "varför satsade jag inte på det redan tidigare?"

Hej,

Vad blir det sen om rollen inte fungerar och du måste simma innan du är tillbaka i kajaken?

Blir du inte kall när det är Tuilig som sköter "torrdräkt" funktionen?
- eller har du 8mm neopren där under

MVh Simo

Hej Philipp,

Jag såg någonstans att Reed syr en Tuliq med tillhörande torrdräkt! Allt i ett alltså, men eftersom den sys i deras aquaterm material (tror det heter så) misstänker jag att den blir rätt tät...

Kanske nåt att titta på iallafall.

MVH

Pelle

Hejsan Pelle,
jo den visades just på en mässa och finns inte i deras sortiment än (i alla fall inte på hemsidan).
Kanske nånting för nästa vinter. Just nu kör jag med olika Neoprenplagg beroende på temperatur och vart jag paddlar. Kör tex en del distansträning i Kanalen i Södertälje och där är möligheten att hålla sig nära strandlinien rätt bra = då har jag lite tunnare material för att slippa svettas allt för mkt.

Ute i öppnare miljöer har jag tjockare och så även min Ion vector neopren-flyttvest som sitter väldigt tajt på kroppen och värmer bra den med (har den alltså under tuiliqen).

Visst inte den allra säkraste lösningen om man jämför mot torrdräkt där jag har badat upp till en halv timme i nollgradig saltvatten. Jag har i alla fall tränad rätt hård på alla möjliga rollar både med paddeln,norsaq och händerna även nu hela vintern och bara timmarna på badhuset är kring 60timmar de senaste 3-4månader. Känner mig bra säkert för de vatten jag håller mig till när jag paddlar ensam. Bli det extremare hav och jag inte klarar situationen lär jag har koll på mina medpaddlare och hur mkt man kan få hjälp av varann eller annars stannar på landet och avvaktar tills det lugnar ned sig alternativt välja en annan sträcka.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
PEUN Tuiliq Paddling allmänt 5
kajakmicke Byxor till tuiliq? Paddling allmänt 5
sävelycke Tuiliq från Reed Paddling allmänt 6
Jakub Tuiliq Paddling allmänt 4
kajakmannen Funderar på att sy en Tuiliq? Paddling allmänt 3
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg