OK, jag har själv ett KAP-kök och det låter mycket intressant att bygga ett som du gjort på ett
Optimus Polaris, där man kan använda alla bränslen plus gasol på ett och samma munstycke.
Låter förnuftigt.
Jag såg ett kök som hette Optimus Polaris Tactical, vad är skillnaden på det köket,
Färgen.
Och min åsikt är att
allt borde vara i Day-Glow-Orange. Så att det inte försvinner i lingonriset,
eller glöms kvar på campsite...
har du lyckats med att få till en tändränna
Nej, jag gav upp. Gunnar Finn var smartare än både Katadyn/Optimus - och mig...
Jag kör med "ös-på-metoden"
: Häller på friskt med sprit från ovan, mellan brännarkoppen och Polaris-
brännaren, tills glasfibervadden i botten på brännarkoppen är ordentligt indränkt. (Om det svämmar
över/utanför gör inget, jag har alltid snöfotsbrickan* från mitt KAP-Arctic som skydd nedåt. Så det
gör inget om det börjar vild-brinna under köksbrännaren - det upphör med tiden.) Sedan tänder jag
med en nedkastad tändsticka eller gnistor från eldstålet. Och ställer på det övre vindskyddet och
kastrullen/pannan. När förvärmningen brunnit ut är det bara att öppna bränslevredet och tända
ångorna på utsidan av tystbrännarhatten. Mission accomplished...
/Odd
*(Jag har försökt intressera Trangia för att pressa sådana plattor, men de menar att tallrik 20, eller
Multidiscen, kan fylla funktionen - men tallriken vänd upp-och-ner [så att 25-köket kan stå stadigt]
blir konvex, vilket gör att översvämmat spill rinner ut mot kanterna (inte in mot centrum) och där ute
är det o-bra med vild-eld...
Och multidiscen?!? Den är i plast - och har ju en massa hål i sig - en aningen o-bra lösning för att
samla ihop och ta hand om översvämmad vild-brinnande förvärmningssprit!
Och i bägge fallen: vem vill ha bitrex på något alls som ingår i matlagningsutrustningen!?!
Visst, bägge kan fungera som snöfotsbricka vintertid - men definitivt inte som skydd för vildbrinnande sprit... )