Träna för att vandra

Själv mår jag bättre av styrketräning, så jag försöker hålla det igång, speciellt under vintern. Det grundläggande i ergonomi är ju att vara starkare än uppgiften kräver, och både starkare ben och lättare packning drar åt det hållet.

Träningen gick dåligt förra vintern och de första 2-3 dagarna av sommarens vandring gick rejält trögare än vad de borde ha gjort som resultat. Nu är jag igång med benböj och step-ups samt har kapat ett par kilo på basvikten, 2025 hoppas jag går betydligt lättare även vid start.

Det finns en del saker man kan göra, utan kostnad, som gör att vandringen blir lättare.
1. Träna upp sin fysik, så att man orkar med vardagen bättre och även vandringen.
2. Gå ned några kilo om det behövs. Jag är intresserad av att se bra siffror på min våg och jag är på god väg mot en ”idévikt” snarare än en målvikt. Några kilo till ska bort.
Detta med viktnedgång sker bäst genom att få i sig mindre energi…oftast genom att ta bort saker som man kanske får i sig ”av gammal vana”. Detta är enklare än att träna bort ett par kilo. Om jag tränar blir jag hungrig, så därför fokuserar jag på energiintaget. 10 kg ned i år, lite mindre än jag tänkt mig.

Det jag gör 2025 är att träna på Friskis & Svettis. Det kostar, men jag har friskvårdsbidrag. Blir spinning och gym. Nu närmast fortsätter rehab av vänster hälsena. Sköter det med excentriska tåhävningar på F&S i Smithsmsskin.

Jag är imponerad på er som orkar träna med ryggsäck. Har testat det en gång och det fungerade inte alls för mig. Den viktigaste slutsatsen var att jag inte blev starkare av det. Bäst resultat har jag fått från enklare styrketräning hemma kombinerat med snabba promenader utan ryggsäck. Gick då slingor på cirka 12 km så snabbt som möjligt. Den ena på väg och den andra på kuperad stig i skogen. Gjorde detta 2-3 gånger i veckan och började cirka 3 månader innan start. De flesta rundorna var på vägslingan. Började i lägre tempo 1-2 rundor per vecka och trappade sedan upp. Körde då enbart vägslingan.
Styrketräningen bestod mest av olika tåhävningar utan vikt och att doppa ena foten i golvet från en låda med två 8 kilos kettlebells i händerna.
Den är träningsmetoden var mer tidseffektivt och gav bättre resultat för mig. Har aldrig känt mig som stark som jag gjorde på Gröna bandet i somras. Ska nämnas att jag är ganska aktiv i vardagen så började inte på noll.

Min sista alpvandring, 9 dagar i Schweiz, började den 23/8 2019, min 75-årsdag.
Det blev fritältning 4 nätter, camping 2, samt värdshus och SACstuga vardera en.
Sista dagen, eller två dagarna, började ryggen plötsligt krångla, lagom för att avbryta vid Airolo, ta tåget till Basel och sedan hem. Lite tidigare hade jag påbörjat en tur i Norge, men avbrutit efter en olycka som ledde till helikoptertransport. Efter det har det blivit en del flerdgarsturer på cykel, med start och mål hemma, eftersom jag inte vågade resa under pandemin. och flerdagarsturer till fots i Sverige, som mest 6 dagar i Skåne. Efter 2023 har det inte blivit någon vandring, p g a dubbelsidig artros. 2024 blev det två flerdagars, men mest tvådagarsutflykter på cykel, med övernattning, senast natten till min 80-årsdag.

Så min erfaenhet av träning för just vandring ligger en bit tillbaka i tiden. Det viktigaste var löpning, men det var ju så roligt att jag inte tänkte på det som träning. Jag hade en stor fördel i min lätta vikt som gynnade långdistans. Vid 43 sprang jag en felmätt halvmara, 20,5 km, på 80.25 och ännu en bit upp i 50-åren sprang jag på helgerna en runda som jag senare mätt till 22 km. Jag slutade springa vid ungefär 77 års ålder.

Det blev aldrig någon styrketräning att tala om, mest jägarvila och olika varianter av crunches. Eftersom jag cyklade en hel del fick nog benen sitt, vilket behövdes i alpin terräng. Men jag har också lagt an på att hålla packvikten nere. En fjälltur på upp till 10 dagar, ska jag klara med 13 kg i säcken + vatten. I Sydeuropa räknade jag med mat för en vecka gas för två, och kartor för tre.

Styrkespåret kom jag in på i smbnd med rehab efte en trafikolycka 2008. Det har jag fortsatt med därför att jag trivs med det, mycket ben, buk, rygg och rumpa. Vid 77 års åder kontaktade jag en PT, som hjälpte mig att effektivisera mina övningar. Det samarbetet varade 4+6 månader, med glest mellan träffarna. Tränade gjorde jag hemma, på gymmet var det uppföljning och genomgång av nya varianter. Jag besäker gymmet högst en gång i veckan för att testa lite annorlunda redskap och vikter. Hemma kör jag ett allmänt program måndag och fredag, ett ryggprogrm tisdg och lördag.

Just nu har jag kontakt med en fysio som ska hjälpa mig med knäna. Jag hoppas vara någorlunda fit inför vad som kan bli min sista friluftssommar (eller sommar öht).

(jag kanske uppepar mig, jag orkade inte bläddra tillbaka).

Jag är imponerad på er som orkar träna med ryggsäck. Har testat det en gång och det fungerade inte alls för mig. Den viktigaste slutsatsen var att jag inte blev starkare av det. Bäst resultat har jag fått från enklare styrketräning hemma kombinerat med snabba promenader utan ryggsäck. Gick då slingor på cirka 12 km så snabbt som möjligt. Den ena på väg och den andra på kuperad stig i skogen. Gjorde detta 2-3 gånger i veckan och började cirka 3 månader innan start. De flesta rundorna var på vägslingan. Började i lägre tempo 1-2 rundor per vecka och trappade sedan upp. Körde då enbart vägslingan.
Styrketräningen bestod mest av olika tåhävningar utan vikt och att doppa ena foten i golvet från en låda med två 8 kilos kettlebells i händerna.
Den är träningsmetoden var mer tidseffektivt och gav bättre resultat för mig. Har aldrig känt mig som stark som jag gjorde på Gröna bandet i somras. Ska nämnas att jag är ganska aktiv i vardagen så började inte på noll.
Ja, alltså det blir inte mycket ryggsäcksträning, men kanske en 2-5 km per runda och inte varje vecka, beror på om det är en lämplig promenad som går att lägga på en ryggsäck på. Men jag märker att det är några stabiliseringsmuskler som det träffar av som jag inte plockar i min vanliga styrketräning eller cykling, skidåkning, och annan vardagsmotion.

Det finns en del saker man kan göra, utan kostnad, som gör att vandringen blir lättare.
1. Träna upp sin fysik, så att man orkar med vardagen bättre och även vandringen.
2. Gå ned några kilo om det behövs. Jag är intresserad av att se bra siffror på min våg och jag är på god väg mot en ”idévikt” snarare än en målvikt. Några kilo till ska bort.
Detta med viktnedgång sker bäst genom att få i sig mindre energi…oftast genom att ta bort saker som man kanske får i sig ”av gammal vana”. Detta är enklare än att träna bort ett par kilo. Om jag tränar blir jag hungrig, så därför fokuserar jag på energiintaget. 10 kg ned i år, lite mindre än jag tänkt mig.

Det jag gör 2025 är att träna på Friskis & Svettis. Det kostar, men jag har friskvårdsbidrag. Blir spinning och gym. Nu närmast fortsätter rehab av vänster hälsena. Sköter det med excentriska tåhävningar på F&S i Smithsmsskin.
För så där en 15 år sen tog jag tag i min diet m h a en kostrådgivare. Det handlade om att inte räkna kalorier, hur mycket jag åt, utan vad. Jag eliminerade sockerfällor som jag itne var riktigt medveten om, vilket ledde mig att se över kolhydratintaget öht, och öka inslaget av fett, t ex fröer och fet fisk. bönor och linser ger efektiva proteintillskott, men man får se upp lite med kolhydraterna. Klart är dock att med ett måttligt inslag av bönor och linser behöver man iaf inga kolhydrater därutöver.

Visa bilaga 45720
Har en sån här.. fick med några viktplattor tror det var 10kg.
Sen har jag fyllt på med eget skrot..

Hade liknande problem men ledsmärta som nämnts ovan vid gym/styrketräning. Har insett att kroppen inte hanterar reps/ mängdträning på samma sätt som förr.
Har ersatt den typen av träning med sandbags och stenlyft. Färre repetitioner men med högre intensitet vid varje lyft. Känner mig starkare och har mindre skador/värk etc efter träning
Den där ser ut att vara avsedd för träning i förorterna.

Har såna här för att inte oroa grannskapet..

1000004888.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer Hedman Träna på vad: Platser att öva? Fjällvandring 1
åreskilodge Träna utomlands Fjällvandring 1
stoKKo TRÄNA IHOP ÖREBRO ? Fjällvandring 0
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg