Min sista alpvandring, 9 dagar i Schweiz, började den 23/8 2019, min 75-årsdag.
Det blev fritältning 4 nätter, camping 2, samt värdshus och SACstuga vardera en.
Sista dagen, eller två dagarna, började ryggen plötsligt krångla, lagom för att avbryta vid Airolo, ta tåget till Basel och sedan hem. Lite tidigare hade jag påbörjat en tur i Norge, men avbrutit efter en olycka som ledde till helikoptertransport. Efter det har det blivit en del flerdgarsturer på cykel, med start och mål hemma, eftersom jag inte vågade resa under pandemin. och flerdagarsturer till fots i Sverige, som mest 6 dagar i Skåne. Efter 2023 har det inte blivit någon vandring, p g a dubbelsidig artros. 2024 blev det två flerdagars, men mest tvådagarsutflykter på cykel, med övernattning, senast natten till min 80-årsdag.
Så min erfaenhet av träning för just vandring ligger en bit tillbaka i tiden. Det viktigaste var löpning, men det var ju så roligt att jag inte tänkte på det som träning. Jag hade en stor fördel i min lätta vikt som gynnade långdistans. Vid 43 sprang jag en felmätt halvmara, 20,5 km, på 80.25 och ännu en bit upp i 50-åren sprang jag på helgerna en runda som jag senare mätt till 22 km. Jag slutade springa vid ungefär 77 års ålder.
Det blev aldrig någon styrketräning att tala om, mest jägarvila och olika varianter av crunches. Eftersom jag cyklade en hel del fick nog benen sitt, vilket behövdes i alpin terräng. Men jag har också lagt an på att hålla packvikten nere. En fjälltur på upp till 10 dagar, ska jag klara med 13 kg i säcken + vatten. I Sydeuropa räknade jag med mat för en vecka gas för två, och kartor för tre.
Styrkespåret kom jag in på i smbnd med rehab efte en trafikolycka 2008. Det har jag fortsatt med därför att jag trivs med det, mycket ben, buk, rygg och rumpa. Vid 77 års åder kontaktade jag en PT, som hjälpte mig att effektivisera mina övningar. Det samarbetet varade 4+6 månader, med glest mellan träffarna. Tränade gjorde jag hemma, på gymmet var det uppföljning och genomgång av nya varianter. Jag besäker gymmet högst en gång i veckan för att testa lite annorlunda redskap och vikter. Hemma kör jag ett allmänt program måndag och fredag, ett ryggprogrm tisdg och lördag.
Just nu har jag kontakt med en fysio som ska hjälpa mig med knäna. Jag hoppas vara någorlunda fit inför vad som kan bli min sista friluftssommar (eller sommar öht).
(jag kanske uppepar mig, jag orkade inte bläddra tillbaka).