Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Träkåsor
- Trådstartare Raskesven
- Start datum
Re: Göra själv
Allt arbete som kräver mindre verktyg än en motorsåg är för pilligt för mig!
mr.murphy; sa:Billigast och roligast är att göra en kåsa själv och det är inte svårt....ett trevligt nöje.
//A
Allt arbete som kräver mindre verktyg än en motorsåg är för pilligt för mig!
Re: Re: Göra själv
Alltså hänger din älskade lappkniv på bältet bara för att blänka, för att inte tala om Gränsforsarn..
/BAX
-Patric-; sa:Allt arbete som kräver mindre verktyg än en motorsåg är för pilligt för mig!
Alltså hänger din älskade lappkniv på bältet bara för att blänka, för att inte tala om Gränsforsarn..
/BAX
gundj; sa:låter som ett perfekt jobb för en liten drummel, nej Dremmel menar jag ju (sorry om någon tog åt sig)
Tänk att sitta vid lägerelden med elaggregatet trivsamt puttrande och den lilla dru, Dremmeln surrande i handen
För att riktigt uppskatta slutresultatet är det nog bättre om man gör det med en hemgjord flintkniv, det lär ju ta oändligt lång tid. Då uppskattas slutreultatet så mycket mera. Precis som de där sneda träbåtarna man gjorde i träslöjden.
Plast vinner i längden.
Nu var det mycket igen. Av en vril kan man göra mycket men en kåsa skall vara av en vril just för att den håller bättre för att fibrerna är vridna.
Men även om den är av vril så kan de spricka. Jag har gjort två kåsor, den ena höll väldig länge men sprack i kanten.
Den andra var jävligt bra men när jag hällde hett kaffe i den så blev den oval. När de torkade så återtog den sin fina form.
Nu fan kör jag med plast som behåller formen, inte spricker och bara kostar en spottstyver.
En kåsa i vril skall ha den oreglbundan 'flammigheten' både in och utvändigt som de på dessa bilder.
http://hem.passagen.se/thlslojd/slojd_bilder/kasor.html Tunga bilder om du har modem. // RJ
Nu var det mycket igen. Av en vril kan man göra mycket men en kåsa skall vara av en vril just för att den håller bättre för att fibrerna är vridna.
Men även om den är av vril så kan de spricka. Jag har gjort två kåsor, den ena höll väldig länge men sprack i kanten.
Den andra var jävligt bra men när jag hällde hett kaffe i den så blev den oval. När de torkade så återtog den sin fina form.
Nu fan kör jag med plast som behåller formen, inte spricker och bara kostar en spottstyver.
En kåsa i vril skall ha den oreglbundan 'flammigheten' både in och utvändigt som de på dessa bilder.
http://hem.passagen.se/thlslojd/slojd_bilder/kasor.html Tunga bilder om du har modem. // RJ
Jag försökte lägga ut bilden på vrilkåsorna här, men det funkade inte. Gå in och kolla walk_alones länk. F*n vad vackra.
Bortsett från ett par månader med min förfalskning har jag har alltid kört med en liknande den nedan, fast mörkare mattare...plast.
Dyr opraktisk känsla eller billig praktisk plast?
Jag viiiillll ha den opraktiska
Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-03-26 kl 01:33]
Bortsett från ett par månader med min förfalskning har jag har alltid kört med en liknande den nedan, fast mörkare mattare...plast.
Dyr opraktisk känsla eller billig praktisk plast?
Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-03-26 kl 01:33]
björk
En vril kan se ut som masur, eller bara lite flammig till helt fantastiska pärlemorskimmrande skapelser...
Vanlig björk kan oxå bli rätt snyggt...
http://www.fafnerengineering.com/nsf_nn/logg.asp?ID=1
skall man ta bort en stor vril så brukar det sluta med att man får såga ner hela trädet...
plast är praktist och får följa med om vikten är viktig,anarsr det trä som gäller.
En vril kan se ut som masur, eller bara lite flammig till helt fantastiska pärlemorskimmrande skapelser...
Vanlig björk kan oxå bli rätt snyggt...
http://www.fafnerengineering.com/nsf_nn/logg.asp?ID=1
skall man ta bort en stor vril så brukar det sluta med att man får såga ner hela trädet...
plast är praktist och får följa med om vikten är viktig,anarsr det trä som gäller.
Raskesven; sa:Dyr opraktisk känsla eller billig praktisk plast?
Raskesven
Håller med dig Rasken, dom må va opraktiska och dyra men det får de vara värt!
Re: Plast vinner i längden.
Håller med Roland. Trots att jag har lappkniv (av Sunna) och kåsor i både björk och sälgrot så tycker jag att dom är för exklusiva att släpa med sig. Dom hänger hemma som prydnader, i skogen har jag (blå) plastkåsa och en Mora2000.
Men... kaffet smakar bättre i en indrucken, inte alltför väldiskad träkåsa. Och så ska det vara kokkaffe, inte nåt ¤#@*$ snabbpulverkaffe, då kan det lika gärna vara.
/Ulf
walk_alone; sa:Nu fan kör jag med plast som behåller formen, inte spricker och bara kostar en spottstyver.
Håller med Roland. Trots att jag har lappkniv (av Sunna) och kåsor i både björk och sälgrot så tycker jag att dom är för exklusiva att släpa med sig. Dom hänger hemma som prydnader, i skogen har jag (blå) plastkåsa och en Mora2000.
Men... kaffet smakar bättre i en indrucken, inte alltför väldiskad träkåsa. Och så ska det vara kokkaffe, inte nåt ¤#@*$ snabbpulverkaffe, då kan det lika gärna vara.
/Ulf
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Svettas träkåsor? | Utrustning allmänt | 4 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg