2+1

En sida som kan underlätta ruttandet på asfalterade och lågtrafikerade(valbart) vägar är
där kan man även skapa, och ladda hem, en GPX-fil för vald rutt

Intressant karta. Man när jag kollar vägarna härikring tror jag de vägt hastighet och trafikvolym för högt. Den väg jag känner mig absolut säkrast på och där jag aldrig känner behov av att ha koll bakåt, dag eller natt spelar ingen roll, har klassats som röd, "Olämplig med åkbar". Ja, det är mycket trafik och ja, de kör rätt fort. Men vägen är riktigt bred och vägrenarna är breda som ett normalt körfält. Tror det är en av de där vägarna som byggdes för att flygplan skulle kunna landa på dem. Den är så bra att cykla på att vi protesterar mot att de planerar cykelbana där. Inte för att det är fel i sig, men många andra vägar ut från stan är i så mycket större behov av cykelbana, rent livsfarliga.
 
Alla är vi olika. Jag har svårt att se tjusningen att cykla på en hårt trafikera landsväg, med hjärtat i halsgropen och massor av stora, snabba fordon.
Att få cykla fram på en grusväg eller mindra asfaltväg utan nämnvärd annan traifk, det ger mig cykelnjutning.
Dock blir det mest pendlingcykliung fö rmin del, på cykelbanor eller lågtrafikerade stadsvägar med 40 km/h som hastighetsbegräsning. Det farliga är då jag måste korsa vägar med mer bilar.

/Patrik
Jag gissar att skillnad i upplevelse kan vara grusvägens "grusighet", definitivt skillnad på grusvägen som är en grov anläggningsväg eller om det är hårt packad makadam som är slätare än asfalt.

Jag gillar inte ens att färdas på 4 hjul i 2-1-vägarnas ryckiga tempo (särskilt inte vintertid med snö-/slasksträngar), och de gånger det varit inklusive cyklister (E4 norröver några gånger) blir det riktigt läskigt. Skulle aldrig välja 2-1 för cykling, pga trafikens hets och ojämna hastighet med extra mycket omkörningar och inbromsningar på den vägtypen, hu!
 
Var finns regeln som säger att det måste finnas alternativ till motortrafikled? Den skulle jag vilja kunna hänvisa till i diskussioner som denna.

/Patrik
Hm, den fanns i min teoribok när jag tog körkort. Åtminstone (hm igen...) finns den i mitt minne av det jag läste i boken.
 
Jag har aldrig förstått tjusningen med grusväg, även om kvaliteten kan skifta en del. En av mina favoritturer genom åren har jag döpt till Sju Sjöar. Börjar i Linköping, går till Stjärnorp i västra änden av Roxen, därpå (grus) via Bjäsäter och hemlighetsfulla skogsvägar fram till den fina vägen mellan Hällestad och Vreta Kloster. Grusavsnittet har på ett par år förvandlats till en skakig tvättbräda som senast fick mig att vända hem igen från Bjäsäter (kanske 3 km från Roxen), och då har jag ändå bra dämpning i framgaffeln. I Bjäsäter mötte jag en postiljon som t o m i bil, med allt vad därtill hör, fann vägen i skakigaste laget.

Jo du, de grusvägarna är välbekanta för en fd ljungsbrobo... Där for jag runt som grabb på en treväxlad DBS.
Ibland nyhyvlade och fina. Ibland puckelpist.
 
Hm, den fanns i min teoribok när jag tog körkort. Åtminstone (hm igen...) finns den i mitt minne av det jag läste i boken.

Visst finns det nån regel som säger att det måste finnas alternativ väg för trafikslag som inte får färdas på vägen? Försökte googla, men använde nog inte rätt formularing. Hade för mig att det hette "rätt till allmän väg", men det kammade jag noll med.

Det är väl därför de inte rakt av förbjuder cykling på 2+1.
 
2:1 vägar är väl ett relativt billigt sätt för trafikverket att förbättra säkerheten på befintliga vägar. Istället för att bygga motorväg, och för att förhindra galna omkörningar och olyckor. Men dom skiter som vanligt i ev cyklister, om det förut var en ok väg att cykla med en viss vägren, så blir det istället livsfarligt.
 
Tycker som någon annan ovan att de är obehagliga att färdas i bil på också! Motorcyklister avskyr dem visst också. Vill inte bli klämda mot räcket. Kanske var här någon berättade det?
 
Jag avskyr 2:1 vägar, i bil inte så mycket för säkerheten som att det blir väldigt ryckig körning; på 2-sträckorna gasar man på för att hinna förbi husvagnar, lastbilar osv och på 1 sträckorna ligger man inte sällan bakom dessa i 70-80. Jag har alltid lite högre bränsleförbrukning på 2:1 vägar under långkörningar än på motorväg där man kan hålla en jämn fart.
På cykel skulle jag aldrig förlägga en rutt till såna vägar. Liksom flera andra här så söker jag mig snarare till mindre vägar, gärna grusvägar med lite trafik, där man får en mer naturnära upplevelse och lägger gärna en längre rutt för att inte missa fina grusvägar. Men då är själva färden en del av upplevelsen och inte något nödvändigt för att ta sig mellan punkt A och B. Jag saknar lokalkunskap om nejderna runt Linköping, men jag brukar använda verktyg som komoot och trafikverkets vägdatabas där man kan filtrera på slitlager, samt satellitlager i google maps för att planera cykelturer. Nu beror det ju förstås också på vad man har för cykel, eller framförallt däck, men jag kör ofta 700C/40mm (och ibland 650B/53mm) och lite lägre däcktryck och det tycker jag funkar fint för de flesta grusförhållanden. Rent tvättbrädegrus är ju dock inte så kul.
 
Tvättbrädegrus går ju lätt att undvika, genom att antingen cykla i vägmitten eller i vägkanterna.

Å när man kör bil på grusväg, så är det bra att köra med ena hjulparet i vägkanten. Både för att undvika de värsta hålorna och för att jämna ut belastningen på vägen.
/Niklas
 
På 1-sträckorna kör man lugnt och stilla och de bakom blir irriterade, på 2-sträckorna gasar man på för att inte släppa förbi dem :ROFLMAO:. Det är tydligen ett vanligt beteende enligt skribenter i andra trådar. Tror inte jag kör så själv dock. Cykel skulle jag inte köra där, men tycker att man borde ha rätt till det om man vill. Och rätt till förståelse från bilisterna också, så inga idiotomkörningar där sidospegeln nästan touchar cyklisten, men har nog aldrig sett nån cykel på dessa vägar.
 
Liksom flera andra här så söker jag mig snarare till mindre vägar, gärna grusvägar med lite trafik, där man får en mer naturnära upplevelse och lägger gärna en längre rutt för att inte missa fina grusvägar.
...
jag brukar använda verktyg som komoot och trafikverkets vägdatabas där man kan filtrera på slitlager
Precis som det finns en karta för asfaltvägar (Roadfinder som jag skrev om i #20), finns även
Grusvägskartan
 
2+1 och andra större vägar ska man undvika när man cyklar. Känns direkt farligt. Ta en lång runda på småvägar istället, finns tusentals. Och såklart bra hjul och däck som klarar grusvägar.
Det finns inte tusentals färdvägar mellan min bostad och Viggeby. Självklart undviker jag normalt 2+1-vägar, och jag uppsöker dem verkligen inte. Däremot uppsökte jag verkligen Viggeby för sommarens första tältnatt. Nu var den 4 km långa sträcka jag följde (efter snabb förändring av min färdplan) relativt beskedlig, med rimligt bred vägren, men om jag bestämt rätt färdväg från början hade det, precis som på hemfärden, oundvikligen blivit några hundra meter 2+1. Och på hemfärden hade jag maximal otur med det bredlastade fordonet.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg