Torka mat

Hur torka zucchini i ugn? Har ingen torkapparat. Skar zucchini i 3-4 mm tunna skivor som jag sedan skar till stavar. In i ugnen på 75 grader undervärme. Stor del brändes efter bara ett par timmar. Slängde det och lät det som var ok fortsätta torka i 50 grader. Efter några timmar till är det också bränt. Så mycket lägre temperatur går ju inte att ha. Finns det något knep?

Nu gissar jag bara, har torkat många olika saker men aldrig zucchini. Däremot aubergine, det blir jättebra och mycket gott. (Tillagas först i skivor, därefter torkning.)
Jag tror att 75 grader är för varmt och att det redan var kört när du sen sänkte till 50. Prova igen men starta med max 60 gr. Kanske kan du oxå prova med att tillaga före - t ex steka i skivor.

Tycker också det låter som du haft alldeles fö hög värme. Vattniga grönsaker som auberginer, zucchini mm kan vara svåra att torka jämnt i stora bitar, och de bör förkokas/förvällas - inte tillagas samtidigt med torkningen. Tunna skivor går bra, men jag tärnar dem hellre för packbarhetens och återvattningens skull.

Jag förkokar inget i vatten, utan låter tärningarna (eller t ex purjolöksstrimlor) mjukna i mikrovågsugn, annars absorberar de ännu mer vatten som man måste bli av med.
Steka går säkert också bra, men stora lass är mer praktiskt i mikrougn. Däremot rör jag i lite smör - grönsakerna blir både godare, lite mjukare, lättare att återvattna och man riskerar mindre övertorkning i ugnen i nästa steg.

Jag ställer värmen på lägsta möjliga på min gamla 80-talsugn; minsta strecket säger 50 grader, vad det nu blir i verkligheten. Både över- och undervärme. Jag håller ugnsluckan på glänt (ca 10 cm) med någon fastkilad matsked. Det tar sin rundliga tid.

Principen är alltså jämn finfördelning, ingen förkokning i (ännu mer) vatten utan mikro alt. stekning, lite "impregnering" med matfett och - viktigast - långsam torkning på så låg temperatur som möjligt.

Senast ändrad:
Tycker också det låter som du haft alldeles fö hög värme. Vattniga grönsaker som auberginer, zucchini mm kan vara svåra att torka jämnt i stora bitar, och de bör förkokas/förvällas - inte tillagas samtidigt med torkningen. Tunna skivor går bra, men jag tärnar dem hellre för packbarhetens och återvattningens skull.
Aubergine skivar jag 4-5 mm tjockt på längden, penslar tunt med olivolja och ibland pressad vitlök, lite flingsalt på och sen steker jag i 200 gr nån kvart eller så. De ska bli glansiga/genombakade. Därefter lägger jag dem på nytt bakplåtspapper för att bli av med överflödig olja, och torkar på vanligt sätt. (Jag har också en "antik" ugn utan varmluft så 50-60 gr brukar det nog vara.) När de är torra klipper jag dem i 3-4 cm breda bitar, mycket behändigt. Äter som snacks eller stoppar ner i grytor av olika slag.

Småtärna: när du skriver "...steker i 200 gr...", betyder det steka i ugn 200 grader?

Eller så ska jag gå och handla mig en torkapparat. Börjar bli lite bråttom, måste ha en veckas mat klar tills på torsdag morgon.

Gå och handla dig några påsar torrfoder som alla andra. Du är för sent ute för att börja torka och lära dig det nu.

Eller tänkte du ha ugnen på i tre dygn i sträck? Blir ändå bara mat för typ 2-3 måltider. Du behöver köpa på dig ett par extra ugnar för att få ihop mat för en vecka på tre dagar :)

Jag har torkat följande med gott resultat, i ugn, låg temp, med luckan på glänt:
- Hemmagjord köttfärssås (med alla ingredienser)
- Purjolök
- Tunt skivad potatis (okokt, lagas till snabbt när det blötläggs)
- Morötter
- Broccoli
- Paprika
- Olika rotfrukter, bara välja...finns många
- Lök, finns olika...bara välja det man gillar
- Trattkantareller eller svart trumpetsvamp (har massor som redan är torkat)

Ja, bara att testa med andra ord...jag har säkert glömt annat jag torkat i ugn, eller torkapparat.

Min erfarenhet är att det behövs mer kryddor när man torkar maten än att äta direkt.

Jag kommer att ha köttfärssås som bas när jag vandrar...enkelt och gott. Det kan man krydda på olika sätt och blanda i olika saker om man vill.

Jag kompletterar alltid med snabbmakaroner och/eller röda linser. Behöver inte förkokas såklart, utan allt i samma gryta, koka upp, stäng av gas, grytmysare under 10 min...sedan ät. Glöm inte en skvätt olja i och salt.

Saken är biff!

Gå och handla dig några påsar torrfoder som alla andra. Du är för sent ute för att börja torka och lära dig det nu.

Eller tänkte du ha ugnen på i tre dygn i sträck? Blir ändå bara mat för typ 2-3 måltider. Du behöver köpa på dig ett par extra ugnar för att få ihop mat för en vecka på tre dagar :)
Exakt...det tar tid att torka...

Det man vill torka tar plats...som torkat tar det minimalt med plats, men ugnsplåten blir snabbt full...

Beror på vad man torkar.

Jag gör ca 8pt åt gången i min ugn om jag fyller två plåtar med färdig gryta.

TS: använde du ugnens termostat? Använd en ugnstermometer istället. Få ugnar visar rätt på riktigt låg värme. Reglera temperaturen med en slev i ugnsluckan.

Du behöver inte köpa färdiga frystorkade portioner bara för att du är sent ute; det blir onödigt dyrt, IMHO inte alls lika gott, och inte så kaloritätt per viktenhet. Numera finns många fina torra ingredienser i vanliga mataffärer till bråkdelen av de priserna, och än fler i invandraraffärer. Fördelen är ju dessutom att du kan välja och blanda efter eget tycke och smak.

Torkad fisk och småräkor, kokosmjölkpulver, kokosflagor, torkat kött i "trådar" (som jag finmixar till "köttpulver") och många roliga påsar med diverse torkade grönsaker finns särskilt i Asien-affärer. Torkad färskost finns ibland i Mellanöstern-affärer. Torkade rostade kikärter och tahina finns i bägge. Små torra korvar, jordnötssmör, torkad rostad lök, kött-chips, torkade bananskivor (matigt och gott i viss mat) och soltorkade tomater finns överallt. Fler tips här, här och här.

Lite örtkryddor och några färska vitlöksklyftor väger försumbart och förgyller dina middagar. Kokosmjölk, grön curry, citrongräs och lite jordnötter eller kokosflagor ovanpå förgyller dina mer "asiatiska" rätter.

Lite parmesanost alt. någon annan riktigt hård ost, lufttorkad skinka i tunna skivor, tunna skivor av fryst tinat vit- eller renskav m m hinner du eftertorka lite till och ta med. Jag eftertorkar även de torkade tomaterna.

Slipper du de stora mängderna, så hinner du kanske ändå torka någon enstaka favoritingrediens? Det enklaste i grönsaksväg jag själv gör är en påse fryst hackad spenat eller wokgrönsaker (ICA Basic) som jag bara tinar i mikron före torkning (de är redan förvällda). Till de godaste hör en burk billiga urkärnade svarta oliver, som jag finmixar och sen torkar till ett otroligt smakintensivt pulver. Det går fort - oliverna innehåller inte så mycket vatten. Mina övriga favoriter är skivade råa champinjoner, auberginetärningar och purjolöksstrimlor - alla lätta att lyckas med och tar inte lika lång tid som vattenrika zucchini.

Ta med en kolhydratbas efter dina preferenser - t ex basmatiris, bönpasta (köp den tunnaste och krossa i småbitar), couscous eller mellangrov bulgur, potatismos. Vanlig pasta är inte lika effektivt - den kräver en viss koktid, och slösar ytterligare med bränsle om man sen häller ut det heta kokvattnet (suertunna nudlar som slängs med i det övriga uppkoket går ju fint).

Matcha riset med små klyftade röda linser som protein - bägge kräver samma tid för tillagning: ett mycket kort uppkok + eftersvällning. Matcha annat med det torkade mixade köttet eller småfisken, den torkade osten, skinkan och/eller korvbitarna. Toppa med nötter, red med kokosmjölkpulver, jordnötssmör eller bara rejält med smör, som du kan ta med i någon tät burk - det håller sig länge. Strö kokosflagor och/eller de färdigköpta rostade kikärterna ovanpå någon maträtt du vill förstärka, annars passar de fint som snaks/mellanmål ihop med en massa nötter och mandel.
Bönpastan innehåller ju även protein och behöver inte (men kan naturligtvis) matchas med ännu mer. Kokosmjölk, citrongräs, jordnötter och de svarta oliverna tycker jag passar fint ihop.
Hinner du torka och finmixa en plåt färdigkokta kikärter (sådana man köper i papperstetra), och blanda det torra pulvret med tahina, så har du ett supermatigt hummus-koncentrat, som sen bara behöver svälla en stund i kallt vatten. Recept här, men du slipper ju de första stegen genom att köpa färdigkokta kikärter. Ibland går det att hitta färdigt hummuspulver i Mellanöstern-affärer, men det blir inte lika gott.

Lägg till någon/några av de torkade grönsakerna - och du får många enkelt fixade och näringstäta middagsvarianter, som slår de färdiga frystorkad påsarna med hästlängder.

Senast ändrad:
Enklast är ju att bara torka favoriterna och köpa resten.

Jag brukar handla äggpulver, cheddarpulver och gräddpulver här: skafferimat.se
Och lite torkade grönsaker. Mycket billigare och godare än färdiga rätter.
Äggplanta och tomat finns torkat på mellanösternbutiker.

Sen torkar jag de ingredienser jag inte kan köpa. Mest bönor, kikärter och sockerärter. Och fetaost!

Stor del av min mat består av nötter.

T.ex tomatsoppepulver och mixade cashew och cheddarpulver blir bra pastasås.

Torkade kikärter och nån kryddblandning för någon indisk rätt.

Brukar slänga i nån näve torkade grönsaker i de flesta rätter.

Jag har inte räknat på det men tror inte det är jättemycket billigare att torka motsvarande mängd själv jämfört med att handla på skafferimat.

Fortsätt experimentera. Zucchini är svårt faktiskt. Men man lär sig fort.

Du kan även fundera på om du känner någon som har en tork du kan låna eller om ni kan gå ihop och köpa en. De är inte så dyra men väldigt onödigt att köpa och förvara bara för att använda några få gånger om året. Men lätt att samsas om då man ofta vet innan när man behöver den.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 21
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg