Du behöver inte köpa färdiga frystorkade portioner bara för att du är sent ute; det blir onödigt dyrt, IMHO inte alls lika gott, och inte så kaloritätt per viktenhet. Numera finns många fina torra ingredienser i vanliga mataffärer till bråkdelen av de priserna, och än fler i invandraraffärer. Fördelen är ju dessutom att du kan välja och blanda efter eget tycke och smak.
Torkad fisk och småräkor, kokosmjölkpulver, kokosflagor, torkat kött i "trådar" (som jag finmixar till "köttpulver") och många roliga påsar med diverse torkade grönsaker finns särskilt i Asien-affärer. Torkad färskost finns ibland i Mellanöstern-affärer. Torkade rostade kikärter och tahina finns i bägge. Små torra korvar, jordnötssmör, torkad rostad lök, kött-chips, torkade bananskivor (matigt och gott i viss mat) och soltorkade tomater finns överallt. Fler tips
här,
här och
här.
Lite örtkryddor och några färska vitlöksklyftor väger försumbart och förgyller dina middagar. Kokosmjölk, grön curry, citrongräs och lite jordnötter eller kokosflagor ovanpå förgyller dina mer "asiatiska" rätter.
Lite parmesanost alt. någon annan riktigt hård ost, lufttorkad skinka i tunna skivor, tunna skivor av fryst tinat vit- eller renskav m m hinner du eftertorka lite till och ta med. Jag eftertorkar även de torkade tomaterna.
Slipper du de stora mängderna, så hinner du kanske ändå torka någon enstaka favoritingrediens? Det enklaste i grönsaksväg jag själv gör är en påse fryst hackad spenat eller wokgrönsaker (ICA Basic) som jag bara tinar i mikron före torkning (de är redan förvällda). Till de godaste hör en burk billiga urkärnade svarta oliver, som jag finmixar och sen torkar till ett otroligt smakintensivt pulver. Det går fort - oliverna innehåller inte så mycket vatten. Mina övriga favoriter är skivade råa champinjoner, auberginetärningar och purjolöksstrimlor - alla lätta att lyckas med och tar inte lika lång tid som vattenrika zucchini.
Ta med en
kolhydratbas efter dina preferenser - t ex basmatiris, bönpasta (köp den tunnaste och krossa i småbitar), couscous eller mellangrov bulgur, potatismos. Vanlig pasta är inte lika effektivt - den kräver en viss koktid, och slösar ytterligare med bränsle om man sen häller ut det heta kokvattnet (suertunna nudlar som slängs med i det övriga uppkoket går ju fint).
Matcha riset med små klyftade röda linser som
protein - bägge kräver samma tid för tillagning: ett mycket kort uppkok + eftersvällning. Matcha annat med det torkade mixade köttet eller småfisken, den torkade osten, skinkan och/eller korvbitarna. Toppa med nötter, red med kokosmjölkpulver, jordnötssmör eller bara rejält med smör, som du kan ta med i någon tät burk - det håller sig länge. Strö kokosflagor och/eller de färdigköpta rostade kikärterna ovanpå någon maträtt du vill förstärka, annars passar de fint som snaks/mellanmål ihop med en massa nötter och mandel.
Bönpastan innehåller ju även protein och behöver inte (men kan naturligtvis) matchas med ännu mer. Kokosmjölk, citrongräs, jordnötter och de svarta oliverna tycker jag passar fint ihop.
Hinner du torka och finmixa en plåt färdigkokta kikärter (sådana man köper i papperstetra), och blanda det torra pulvret med tahina, så har du ett supermatigt hummus-koncentrat, som sen bara behöver svälla en stund i kallt vatten. Recept
här, men du slipper ju de första stegen genom att köpa färdigkokta kikärter. Ibland går det att hitta färdigt hummuspulver i Mellanöstern-affärer, men det blir inte lika gott.
Lägg till någon/några av de torkade
grönsakerna - och du får många enkelt fixade och näringstäta middagsvarianter, som slår de färdiga frystorkad påsarna med hästlängder.