Men lökringar och rivna rotfrukter lägger jag inte pussel med, utan sprider tunt (och rör om och vänder brickor). Kan det verkligen vara hela skillnaden? Jag har för mig att jag har läst inlägg i den här tråden där folk torkat högar med mat i sina Excaliburs utan problem. Så jag känner mig ändå ganska försiktig?
Nej det spelar väldigt lite roll om det är litet kontakt mellan bitarna. Jag brukar torka två stora hackade lökar på varje olla. Det är många bitar som kramas då.
Det enda som spelar roll är:
*Exponerad yta i förhållande till massan på varje bit. Små bitar torkar bättre än stora.
*Temperatur - Högre temperatur tar upp mera fukt och snabbar på det hela.
*Luftflöde/ventilation - alltså hur mycket luft som passerar genom hela torken. Att luften snurrar i torken har ingen betydelse, den måste ut och ersättas av ny luft med lägre luftfuktighet.
*Luftfuktighet, men det är marginellt. Det du beskriver kan inte förklaras utav det.
Om du gör små bitar så kan du ta bort den punkten. Separerade lökringar eller hackade lökbitar på mindre än 5 mm ska torka.
Kvar är temperatur och luftflöde.
För hög temperatur kan yttorka och förlänga torktiden, men det är ytterst osannolikt på en lök. Ligger du mellan 40-55 grader så ska det definitivt vara torrt inom ett dygn. Och du har ju mätt upp med termometer (?).
Luftflöde. Är du helt hundra på att det inte sitter någon sån där genomskinlig skyddsplast över hålen på baksidan?
Det finns ju såklart en liten risk att det är något produktionsfel som gör att luckan sitter för tätt. Testa att stoppa in en slev eller något bakom luckan, så att du verkligen får ut fukten.
Det är antingen luftflödet/ventilationen, din "tolkning" av hur det ska kännas när det är torrt, eller en kombination av båda.
Jag kan inte se hur det annars skulle misslyckas.
Om man lägger hackad lök på en plåt i ugnen, ställer den på 50 grader och lämnar luckan på glänt så skulle jag tro att det är mer än torrt efter 30 timmar.
Innan dessa torkar blev populära så torkade ju folk plåtar med köttfärssås i sin vanlig ugn, och det tog mindre än 30h.
Mer än en gång har jag börjat torka grönsaker kring 1800, och då har det varit torrt vid midnatt. Ibland ställer jag då timern på 2-3h för att vara på den säkra sidan, men därikring brukar det ligga.