Jag har en likadan tork som du.Det är möjligt att jag har en hårdare tolkning. Men det är också möjligt att något är fel. Svårt att se vad dock, eftersom en tork egentligen är en så enkel konstruktion. Champinjonerna jag skrev om tidigare tror jag inte var tillräckligt torra. Jag borde ha kört på, tills de gick att smula. Vill inte ta fler chanser, och särskilt inte nu när jag gått över i "industriell skala" för att ha lagrat länge.
Det här är den modell jag har:
https://stormcdn1027.azureedge.net/15dc942f-d997-463d-a78f-6294d3c84d3f.jpg?w=500
så det finns inget glas att kolla imma på. Fläkten går absolut. Den är inte byggd för att vara helt tät, så ja, man kan känna lite varmluft över luckan fram. Men eftersom konstruktionen inte har tätningslist eller ens är exakt inpassad, så kan jag inte se hur det skulle kunna vara på något annat sätt. På baksidan sitter fläkten i en bur med lufthål, så det kan inte heller vara ett problem.
Jag kan möjligen ha ett fuktigt hem, norrfönster i ett gammalt stenhus, men inte så att det skulle kunna ge sådana absurda effekter på torktiden.
Ska köra lök igen senare i veckan, och ska testa lite högre temperatur. (Idag testar jag vitkål).
Aldrig haft några problem med den. Jag är väldigt noggrann när jag torkar, lastar inte i för mycket, vrider på brickorna ett par gånger. Och så tar jag ut brickorna och flyttar maten, det torkar snabbare runt sidorna än i mitten. Torkade champinjoner häromdagen och jag brydde mig inte om att starta torken för det. La bara ut tunna skivor på en plåt, nästa dag var de torra. Då är jag inte ute efter att kunna ”smula” dem. De går att riva av och väger nästan inget.
Torkade köttfärssås häromåret, efter turen blev det en portion över som jag la i en kökslåda och glömde bort. Tog fram den i somras och lagade till. Smakade alldeles utmärkt. Då hade den legat 1,5 år i rumstemperatur. Brukar torka köttfärssås kanske 8-10 timmar, tar egentligen aldrig tiden utan går på känn, eller väger. Inget har blivit dåligt,
Är nöjd med min tork.