Funderar på att testa att torka lite kött inför vandring, kanske göra pemmican och sådär.
Det jag tänkt på är, torkar man bara rått kött eller funkar det att torka rökt kött? Alltså typ skinka och sånt eller blir det helkonstigt? (känns konstigt...
)
Mann kan ju torka lufttorkat i ugen och göra typ parma-chips och så. men såna skinkor är ju redan torkade - så vad är skillnaden i processen när de görs? Är det att de torkas med mycket lägre temperatur typ och så som gör att de inte blir så hårda? De känns ju liksom inte direkt torkade... Vi gör parmachips på jobbet och då är det tunna skivor in i grillen i några minuter sen är de jätteknapriga (lite för knapriga för min smak faktiskt...), då är det väl försstås rätt hög temperatur men det verkar ju ändå bli samma om du kör i ugnen på lägre temperatur.. Torkar du för länge = köttet blir hårt och oätligt...
(Nu blev det lite rörigt inlägg, vet inte riktigt om jag gett någon direkt fråga, haha)
När man sätter ugnen "på glänt", kan det bli för mycket på glänt? Går ju inte att sätta upp den av sig själv (den åker ju igen) så funderade på att sätta typ nån tesked eller nåt emellan, men vet inte om det blir för mycket? (Hur lång kan en tesked vara, 10cm?)
Har tittat runt i olika forum och trådar om ämnet, och man hör lite olika bud om temperatur.. Vissa säger att man vill ha typ 30-40 grader men får ha ugnen öppen för att man inte kan ställa in så låg, andra skriver att man ska sätta på typ 80 me luckan öppen... För jag menar, de flesta ugnar går väl iallafall att se 50-strecket på?
Men ja... jag kör väl däromkring nånstans, och sen gissar jag att man kan titta efter när det verkar färdigtorkat? Typ låta det stå över natten och sen se om det behöver mer tid?