Nya experiment
Lagar festivalmat till tonårsgänget och passar på att testa lite
.
1. Det går jättefint att laga sin favvo- tomatsås (eller för all del köpa färdig på burk), bre ut på bakplåtspapper (säkrast dock på en sån där hal flergångs-ugnsduk) och torka i ugnen. Det blir en stenhård, uppsprucken kaka, som man kan bryta upp i "chips" eller köra till pulver i en stavmixer. Chipsen/pulvret återvattnas snabbt i varmt vatten, men går (tyvärr
) också att äta som snacks, om inte såsen varit alltför salt.
2. Torka färska tomater är omständligt eftersom de innehåller så mycket vatten. Vill man ha mycket tomatsmak i pastasåser och grytor, krävs det dessutom väldiga mängder, det är därför man brukar "hjälpa till" med koncentrerad tomatpuré... som ju borde gå fint att torka, tänkte jag, uppmuntrad av framgången med tomatsåsen.
Sagt och gjort! Bara att tömma en tub Arditá på ugnsduken, smeta ut jämnt och vänta. Den färdiga kakan krossas till små chips eller mals lika ovan. Återvattnas snabbt och perfekt i lite ljummet vatten, eller blandas direkt i grytan. Jag kommer inte att helt skippa torkade tomater, det är trevligt med hela bitar och tuggmotstånd, men torkad tomatpuré kommer att stå för mängden - den är väldigt mycket mindre skrymmande at packa "per smakenhet". Rena lykopen- och järnbomben på nästa tur!
3. Nu var det bara att fortsätta smeta på
. Testade med lättkokt mosad pumpa, samma som jag misslyckats att torka i bitar. Tillvägagångssätt enligt ovan. Resultatet blev väldigt gott, tjocknade till en krämig smakupplevelse vid återvattning. Det blir helt avgjort pumpasoppa nästa gång.
4. Till skillnad från alla misslyckade försök att torka hela potatisbitar, gick det jättebra att göra som ovan med kokt mosad potatis - mycket godare än köpt potatispulver.
Allt ovanstående kan man naturligtvis pimpa med kryddning efter eget tycke och smak. Med lite vanlig nymald svartpeppar, rivet citronskal och färsk hackad mynta i pumpa-moset blev "chipsen" vackert svart- gul- och grönprickiga och väldigt goda att mumsa på direkt.
Det lär bli mer lek med maten - torkningsexperiment passar perfekt, när man måste sitta mitt i sommaren och råplöja byggritningar
. Datorn går dygnet runt, men står tre meter från ugnen...