(...)Skulle jag ha slutat när det kändes torr-mjukt? Jag har läst att många förespråkar att inte torka helt torrt.
Sen var det det här med riset. Nu torkade jag kokt ris bara för att det var kul att pröva. Tjänar man någon koktid i fält om man redan har kokat riset?
Nästa projekt är pölsa, en maträtt som torde vara optimal att torka. Gott, närande och billigt, och konsistensen kan omöjligt ta skada =) Om man torkar rödbetor och tar med får man rena rama nobel-middagen =)
1. Är det fett i maten, kan det mycket väl hända att den är lite mjuk fast den är vattenfri. Hur man "vet" det är svårt att förmedla i skrift, man lär sig så småningom känslan när man försöker smula små bitar mellan fingrarna. När jag är osäker, kör jag hellre ugnen en stund för länge än tvärtom.
Ett ännu bättre sätt att få kontroll på detta är att laga och torka så fettfritt som möjligt och ta med matfett separat, eller (som jag föredrar) "impregnera" den färdigtorkade maten genom att varmröra smulorna i lite fett efter torkningen.
Fördelen med det senare sättet är att fettet sjunker in så smakerna "gifter sig" bättre vid återvattningen, men fr a att maten blir lättare att packa: i och med att den blir mjukare går den att pressa ihop till nästan luftfria "kakor" i portionspåsarna, och det blir mindre risk att vassa bitar tar hål på plasten.
Jag märker att jag mer och mer packar i "kakor" på detta sätt, så stadiet med någon sorts "veggo-pemican" är nära
2. Man kan visst torka och återvattna ris, men jag tycker inte det smakar lika gott (blir rätt grötaktigt utan struktur). Kokt torkat ris tar dessutom upp nästan dubbla packvolymen jämfört med okokt. man gör heller knappt någon vinst "i fält", eftersom det ändå måste koka en stund och svälla, i praktiken lika länge som lite förpreparerat basmatiris enligt nedan.
Basmatiris är trevligt, för det har mycket smak och bara 10 minuters koktid även om man kokar som vanligt, men det funkar också utmärkt att "svällkoka". Alltså: häll i ris och vatten i kastrullen, låt stå medan man riggar kök etc, koka upp och låt koka i en knapp minut, stoppa i grytmysaren, vänta ca 10 min. Har det t ex varit mycket kallt ute och riset inte smakar färdigt/tagit upp allt vatten, är det bara att ge det hela ett extra uppkok.
Jag fräser de råa riskornen hemma med lite olja och salt innan de packas (rör om och passa värmen, riskornen bränns lätt!). Obs att den lilla koktiden, som för allt annat stärkelserikt, behövs oavsett, annars kvarstår den "råa", lite mjöliga smaken och det blir lätt bubbel i magen
. Vad som möjligen förkortas med "stekning" hemma är i stället svällningstiden.
3. Torkade rödbetor blir jättegott!