Bönor finns ju "torra" i butiken men har väldigt lång koktid. Uppemot en timme, tyckte jag att jag läste på förpackningen sist jag var på ICA. Då har halva gasoltuben gått när bönorna är klara... Hur blir det med koktiden om jag kokar bönorna hemma och sedan torkar dem.
Jag har experimenterat med detta, men fått lite skiftande utfall.
Mungbönor och små röda bönor gick oftast fint, fast volymen blev påtagligt större efter kokning+(om)torkning, än i "råtorkat" skick. De krävde sedan någon minuts uppkok och 10 min i grytmysaren för att bli klara.
Sojabönor och liknande blev ätliga på samma sätt, men IMHO inte så goda - de både föll sönder och fick ett segt "skinn" under torkningen, och en lätt gummiaktig konsistens i tillagat skick.
Kikärter gick fint att torka hela trots (eller tack vare?) tendensen att falla sönder i halvor, blev ett omtyckt snack efter lätt rostning och goda i grytan efter det beprövade mönstret med 1-2 min uppkok + 10 min i grytmysaren.
Det blev ändå så pass opålitligt, krångligt och fr a utrymmeskrävande, att jag hellre mixar och torkar kokta kikärtor till ett snustorrt pulver och gör egen "torkad hummous" av det hela i stället. Det blir en vattenfri "lerkaka" (p g a fettinnehållet i tahinan), som det räcker att röra ut i kallt vatten och låta svälla en stund. Gott och näringstätt.
I stället för andra stora bönor håller jag mig till små röda och gröna linshalvor och de pyttesmå glänsande svarta linserna. De har så kort koktid, att det är lika bra att skippa kokning/omtorkning: de blir mjuka på 2-3 min. kokning plus 10 min i grytmysaren. Eftersom precis samma gäller för t ex basmatiris (som jag inte heller får att smaka gott i kokt/återvattnat skick), kan man blanda färdiga portionspåsar med ris, linser och torkade grönsaker. Mindre besvär, mindre packvolym, och i mitt tycke trevligare smak och konsistens.
Har dock för mig, att Skogsbaronen lyckades fint med både kokt/torkat ris och dito bönor, så det är kanska bara jag som inte kommit på knepet.