Tips på stormkök

Gasol är energirik och har i stort sett dubbla värmevärdet mot T-röd

Närmare bestämt 450 gr gasol = 1.126 liter Etanol (888.1 gr) exklusive behållare

volymåtgångsmässigt så är det ganska lika men det är vikten man känner av...

Är det dessutom Tenol med viss andel Metanol så sjunker energivärdet ännu liten bit.

gasol:

450 gram + behållare 218 gr (1.008 liter volym) = 668 gram totalt
230 gram gasol + behållare 133 gr (0.515 liter volym) = 363 gram
torch gas biltema 17-602 210 gr + behållare smal rund 'sprejburk' 93-100 gram (0.520 liter volym) = 303 - 310 gram
100 gram + burk 90 gram (0.224 liter) = 190 gram

och för den vågade: Sievert 2208 propan 650 gram för 390 gram innehåll - men då funkar gasolbrännare till nedåt - 40 grader kyla.

T-spritsflaskor med säkerhetskorkar flyger inte av sig själv - har någon gammal notering 118 gr för halvliters och 150 gram för 1 liters - varierar säker lite med modeller och tlllverkare

gasolbrännare till trangia väger 230 gram, spritbrännaren väger 114 gram

Med gas på en trangia 27 och vindstilla vet jag i allafall att det går åt 7 gram gas per 0.5 liter vattenuppkok från ca 10 grader.

har inte kollat hur mycket det går med sprit ännu - dock tror jag man sparar en del bränsle före och efter sin tillagning med gas då man inte behöver förvärma eller vänta på att brännaren brinner ut etc.

Skall man ut på 2-dagars tur så spelar det nog ingen roll angående bränsletypen - men skall man vara ute 2 veckor utan bunkringsmöjlighet och måste bära all bränsle så är gasol den vikteffektivaste bränslet trots sina stålbehållare även i jämförelse med fotogen/heptan då förvärmning och eftersläckning plockar sin andel av bränslebudgeten

jag menar om man behöver en tesked t-sprit som förvärmning så motsvarar det 2.5 gram gasol och är motsvarande 1/3 av värmen som behövs för en 0.5 liters uppkok - och sedan när man skall avsluta eldningen så skall all bränsle i slagen brinna ut innan flaskan bli trycklös och planerar man inte in det i sin matlagning och nyttjar värmen fullt ut så kanske det är ytterligare en tesked högvärdig bränsle som brinner upp i onödan och tillsammans med tändspriten motsvarar energimässigt en hel 0.5 Liters uppkok vatten och total 10 gram i vikt i bränsle som slösas bort. bara för start och stopp-processen

småeldar man ofta så blir bränslekostnad för start och stopp en betydande del av den totala bränsleåtgången - ja utom för gasol...

Senast ändrad:
Helt klart ett uttömmande svar, toppen bra...

Nu vet jag att det inte lönar sig att skaffa bensinkök inför vandringen på semestern, jag fortsätter med min gasol. Jag var i funderingstankar på om bensin skulle vara snålare då jag kommer att vara ute ca: 21 dagar, utan att kunna handla nåt.
Ingen förvärmnig, ingen efterbränning och att effektivt kunna reglera sparlågan får väl mitt Trangia med gasolbrännare att framstå som det bästa valet...

Gasol Butan/Propan 70/30 = 13.89 kWh/kg = 7.92 kWh/liter

Etanol = 6.972 kWh/kg = 5.9 kWh/liter

E85 = 8.4 - 8.6 kWh/kg = 6.59 kWh/liter

Bensin = 12.22 kWh/kg = 9.2 kWh/liter

Akrylatbensin (heptan?) = 12.36 kWh/kg = 8.71 kWh/liter

Diesel = 11.97 kWh/kg = 9,76 kWh/liter

har inget värde för fotogen - men ligger någonstans mitt i mellan bensin och diesel

Man får provelda för en typisk fältmåltid och väga (all) bränsle före och efter från man packar upp köket tills den är ihoppackad igen - diskad! (även uppvärmning av kall diskvatten drar bränsle...).

Sedan får man räkna mellan olika bränslealternativet och brännar och köksvikter inklusive byttor och 'allt', bränslebehållarvikter och inkluderad anständigt fungerande vindskydd för kök som inte redan är inbyggd så att man kan laga mat trots snålblåst

När folk prata om UL så brukar många inte räkna in _fungerande_ vindskydd i vikten som gör det eldningsbart utan vältrisk och baksug även vid snålblåst när man pratar om köksvikter etc.

- och skall man bära alltihop så lär T-spriten gå bort ganska fort i kalkylerna - medan fotogenet/heptanet kan vara motiverad trots förvärmning om köket skall fungera i extrem kyla

Senast ändrad:
Är det någon skillnad i energiåtgången om man lagar mat med liten eller stor låga? Har det gått åt lika mycket gasol, eller vad man nu föredrar att använda, när maten är klar? Det känns väl logiskt att det borde vara så, men kanske har jag fel...

1 liter T-röd väger 1 kg och har du dessutom en aluminiumflaska så väger det ca 1100g.
Väger den 745g så har du i alla fall, definitivt inte, 1 liter i den. Strunt samma!
Jag summerar det till: ca 1650g

//Peter
Hey Peter
Varför väger 1l t-röd plötsligt 1kg? Alkohol väger vanligtvis 0,79kg/l. Kanske T-röd är tilsat något specielt??
Annas passar det väl rät bra. 745 - 100= 645g ~ 0.815l
Där blir ju sagt at det är "nästan 1 liter"

Petnor: Jag var lite slarvig i mina iaktagelser. Jag köpte en aluminiumflaska på överskottsbolaget och tog en nyköpt T-rödflaska och fyllde upp aluminiumflaskan så mycket det går. I T-rödflaskan var det 4,5 cm kvar, vet ej hur många deciliter det motsvarar men en snabb överslagsräkning får det till c:a 2 dl, dvs aluminiumflaskan svalde 0.8 liter. Sedan vägde jag den fulla aluminiumflaskan med en brevvåg och fick det till 746 gram. Tyckte att det vore konstigt om etanol skulle ha samma densitet som vatten och kollade upp detta. Etanol har densiteten 789 gram per liter. 1 liter T-sprit inkl. en aluminiumflaska borde väga runt 900 gram.

Helt rätt att Etanol väger 789g/l. Jag haspade ur mig ca 1 kg för att jag ville minnas att det låg lite över 900g/l.
Men som jag också skrev. Skit samma.

Det jag ville påtala är att t-sprit aldrig, enligt mig, blir lika bra som gas. Varken viktmässikt eller effektivt.
Om man nu inte skall ge sig ut på en dagstur. Då kan ett lätt DIY-kök i allra högsta grad fungera bättre. I alla fall rent viktmässigt.

//Peter

Är det någon skillnad i energiåtgången om man lagar mat med liten eller stor låga? Har det gått åt lika mycket gasol, eller vad man nu föredrar att använda, när maten är klar? Det känns väl logiskt att det borde vara så, men kanske har jag fel...

Enklast är att provelda och väga med stor, mellan eller liten låga - själv har jag intrycket att 'lagom' är bäst då full pådrag så att man ser blåa lågor slickar förbi underkanten på grytan förmodligen ger sämre verkningsgrad då en massa nyss förbrända gaser helt enkelt missar grytan, och liten låga ger också dålig verkningsgrad då det blandas upp med en massa kall luft innan den når grytan - lägre temperatur på avgasplym ger sämre värmeöverföring på den korta tid den har under grytan.

Har man grytor med kylflänsar under så ökar överföringen en del - jetboils lilla kök hävdar att man kan värma 12 liter vatten till kokning på en 100 grams gasbehållare (tveksamt då man måste ha över 100 % verkningsgrad på brännaren om man inte startar med jummen vatten)

När jag provade Trangia 27 m. gas så kunde man köra 14 halvliteruppkok 10-gradig vatten - ungefär 7 liter vatten på 100 gram gasoltub. - räknar man på gasens energivärde så hamnar man knappt 57% i verkningsgrad.

Gasol har ca 12.9 kWh/kg vid icke kondenserande avkylning av avgasplymen - att värma 1 liter vatten från 0 -100 grader C kräver 100 kcal = 418 kJoule = 116.1 Wh ( vid 90 grader temperaturhöjning ger det 104.5 Wh)

100 gram gasol utan rökgaskondensering ger 1.290 kWh genom 116.1 Wh/liter = 11.1 Liter vatten uppvärmt från 0 grader till 100 grader vid 100% verkningsgrad på brännaren (90 grader höjning ger 12.34 liter vatten) - kondenserar man ur all vattenångan i avgaserna (som man ser vid snö/issmältning) så kan man få ytterligare en ca liter uppvärmd vatten - men svårt att få till på en campingbrännare...

Primus Eta-express, efter lite letande så verkar den ligga på ca 5.5 gram gasol per halvliter vatten vid praktisk användning och skulle ge ca 9 liter/100 gram gasol vilket ger runt 72-81% verkningsgrad beroende på startemperaturen på vattnet (+10 - 0 grader C).

I reklamen hävdar man att man går från 40% verkningsgrad med en standardkök och plana grytbottnar till 80 % med Eta-express/jetboil och deras kylflänsade grytor - i den belysningen så gör Trangia 27 med gasbrännare och 57% verkningsgrad ändå ganska bra ifrån sig trots att dess grytor inte är flänsade undertill.

tyvärr har jag inte hitta någon passande kylflänsad gryta för Trangia 27 ännu - skulle vara intressant och se om det gör någon större skillnad.

---

Slutsats: den 50% besparingen av bränsle med Etapower/jetboil som hävdas i reklamen får man ta med en nypa salt - i allafall i jämförelse med en trangia 27 med gastillsats.

Bränsleåtgången beror också väldigt mycket på om man bara värmer vatten för att blöta upp sin Real turmat eller om man gourmet-kockar med små, medtagna resurser och också gillar smaklig mat och njuter av det - smaklig mat är viktig i längden för att man skall få i sig tillräckligt mycket energi och näring...

När det gäller bränsleplanering för långtrippen så får man helt enkelt provlaga den mat man tänker leva på några gånger i rad med sitt kök (gärna utomhus och lite blåst) och helt enkelt väga bränsle före och efter - kanske via några helgutflykter.

Kollar lite på Primus Eta PackLite med följande spec:

Vikt: 596 g
Effekt: 2000 W
Koktid: 2,5 min
Mått: Ø 165 x 130 mm
Tändning: Piezotändning
Antal personer: 1-2 Personer

Nån som har en sådan, hur funkar den? Går den att använda i alperna?
Den verkar ju väldigt effektiv. Inte som ett spritkök, som tog ca 2h att smälta snö och värma vattnet, kokade dock aldrig.

Senast ändrad:
Jag har löst problemet med vinter / sommarkök..
På sommaren använder jag ett Primus Technotrail II, toppmatat gaskök, jättesmidigt, enkelt och dessutom låg vikt.

På vintern använder jag ett Primus Omnifeul med ett Primus Litech Superset. Detta går att använda i stort sett i vilken temperatur som helst och även på hög höjd. Då har jag en 2.1 liters kastrull för snösmältning och möjlighet att ta med mig stekpanna om jag vill och behöver. Använder Heptan som bränsle, förvärmer med T-röd för att det ska sota så lite som möjligt. Nackdelen är ju vikten.

Använder även mitt omnifeul om jag ska ha med ett kök på sommaren när man tar bilen någonstans, då vikten inte spelar någon roll och man kan tänkas behöva göra mat å fler än bara mig själv. Använder alltid gasol, även på mitt Omnifeul om det är över 5 plusgrader.

Lycka till med köksvalet!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 16
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
Ismo Jojkman Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg