Enkät för examensarbete om stormkök och dess användarvänlighet, KTH

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vilka "förnybara" bränslen är det ni tänker på ? Var köper man dom och hur mkt kostar det per liter ? Vilka campingkök kan använda dom och hur funkar det ? Tester osv ?

Sluta snacka skit ! Love the smell of petrol in the morning !

T-röd räknas väl som förnybart bränsle? Miljövänligare bränsle än så går inte att få till campingliv.
Kanske gasol är mer miljövänligt??

Vi verka lika eniga i att alkohol passar sig lika illa i bilmotorer som bensin gör i friluftskök. :)
Nja jag tycker att det är okej med bensin i friluftskök på vintern för att få effekt på värmen.
På sommaren funkar gasol eller T-röd bra.

Helst då gasol för det ger bra värme och sotar inte.
Att gasolbrännaren låter stör mej inte alls, till skillnad ifrån många inlägg jag har läst där det ljudet upplevs som störande...

Öppen eld i skogen för värmen och matlagning är ett av de allra sämsta alternativen som finns, ur alla aspekter utom två:
1) Det är mysigt
2) Det kräver inga prylar.

Men just eftersom det är en så dålig lösning på behovet av värme och matlagning så är det i praktiken ingen som använder den mer än undantagsvis. (Jag tvivlar på att du ens på det här forumet hittar någon som nyttjar öppen eld till mer en 1% av sitt mat-och-värmebehov.)

Det finns därför ingen som helst anledning att reglera mysbrasor i skogen, mer än ur brandskyddsperspektiv.
Vedeldning hemma i huset däremot kan spela roll på riktigt. Några klabbar i kaminen är en sak, men när hundra grannar slänger in några klabbar varje eftermiddag så blir den sammanlagda effekten rätt stor.

Tvärtemot vad du verkar tro så har verkligehetens "miljötomtar" egen tankeförmåga och förstår också skillnaden mellan att förbruka en kubikmeter bensin eller diesel för att köra bil och att använda någon liter om året i ett friluftskök,
Men nog kan väl öppen eld användas för att värma sig och torka kläder bättre än ett friluftskök?

Nja jag tycker att det är okej med bensin i friluftskök på vintern för att få effekt på värmen.
På sommaren funkar gasol eller T-röd bra.

Jag vet inte om det fortfarande går att få tag på men förut hade Sievert propan i kraftigare engångstub med samma gänga som den vi vanligen använder i Sverige till gasbrännare vid friluftsliv, jag tycker den fungerade hyffsat om det inte var ruskigt kallt.

Dyr var den dock trots bra inköps kanaler.

Jag vet inte om det fortfarande går att få tag på men förut hade Sievert propan i kraftigare engångstub med samma gänga som den vi vanligen använder i Sverige till gasbrännare vid friluftsliv, jag tycker den fungerade hyffsat om det inte var ruskigt kallt.

Dyr var den dock trots bra inköps kanaler.
Undrar inte om den tyvärr har utgått i sortimentet och efterträdaren verkar tyvärr ha fått vanlig 30% propan och 70% butan, dock i samma opraktiska flaskformat (för köksanvändning på barmark). 👎
/Niklas

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg