Terrängkörning i skogen

Äger man själv marken och störs av detta finns ju många lösningar.

Blockera den olagliga slingan så pass att föraren måste kliva av för att ta bort hindret. Gör detta på flera ställen, och på så strategiska ställen att det blir mer trassel än nöje att köra den slingan. Fungerar kanske inte på hedmark där man lätt kan göra bredvid, men det fungerar nog på många marker.

Var det jag som buskörde skulle jag nog rensa hindren en gång, men om samma hinder var där igen nästa gång skulle jag nog byta område.

Gräv en stor djup grop och vattenfyll. Kalla det viltvatten om man vill. Lägg ett hinder så att föraren måste väja och vips! - det var den cykeln.

Eller varför inte vänta ett gäng och gripa föraren när han kliver av för att rensa hindret?

Det lär ju sprida sig ganska fort vilket område man ska undvika.

Nu får jag säkert mothugg för att jag är en radikal idiot eller dylikt, men och?
Det är en opreparerad olaglig slinga. Hinder kan förekomma. Det är föraren som missköter sig, vilket han/hon vet om.


Varför ska man "stödja motorklubbarna"? Samma skitsnack som att kalla vandaliserande skitungar för "understimulerade" och "det finns inget annat för dem att göra".

Man får inte köra i terrängen hur som helst. Punkt.
 
Min granne bonden tog bort två broar över ett krondike, samt la grushögar före diket, likafullt klarade två motoriserade av att pröva hur hård motsatta dikeskanten var, det gjorde ont.
 
Baronen: jag tycker du hade en intressant vinkel på problemet. Hur tätt rekommenderar du att markägare skall gräva stora djupa hål i naturen? Är rekommendationen att köra omkring med en grävare eller gräver ni för hand?
 
Baronen: jag tycker du hade en intressant vinkel på problemet. Hur tätt rekommenderar du att markägare skall gräva stora djupa hål i naturen? Är rekommendationen att köra omkring med en grävare eller gräver ni för hand?

Jag vet inte om du driver med mig eller om du inte förstod poängen med mitt inlägg.
 
Baronen:
Kolla in ett klipp på you tube på våran duktiga dakarförar tjej. Verkar som dom hade svårt att hitta vatten i öknen ;-)
" dakar rally motorcykle tomb - annie seel " du var möjligtvis inte där på semester när detta inträffade och träningsgrävde ;-)
 
I mitt relaterade fall hade Lst lagt ett naturaområde på andra sidan diket, vägarna för skogsbruk, på planterad vårdad skog, dit behövdes inte längre och skulle ha bytts om det fått fortgå.
De som provade på terränghindret följde uppenbart inte trafikförordningen.
 
Som sagt, att problemet är stort i Stockholmstrakten kanske är svårt att förstå för de som inte bor här. Jag är rätt övertygad om att djurlivet störs av oljudet även om det är intermittent, och som icke motoriserad friluftare störs man ju till stor del av oljudet "av princip". Det är ju inte för att klara nån sorts "55dB vid fasad"-bullerkrav som man tagit sig ut i naturen. Det är för att uppleva lugn och tystnad.

Slitaget är också större än vad jag tror man kanske förstår ute i landet. Vi kanske ska göra detta till "bildtråden om sönderkörda stigar/marker" istället för att diskutera 50cm spår kontra 100cm spår.

@Peak: Du verkar som en hyfsat hängiven förare. Jag tror inte riktigt du tillhör samma grupp som de som i huvudsak kör sönder marken. De verkar mer vara av det yngre slaget, och som nog inte skulle få utlopp för sina lustar just i en terrängklubb.
Situationen kan väl jämföras med när man var grabb och ville skjuta sönder sina airfix-modeller med luftgevär. Inte mycket nytta man skulle haft av att gå med i skytteklubb i det läget.

Men frågan kvarstår i mitt huvud om man ska låta folks lust att "skjuta airfixmodeller med luftgevär" vägas på samma våg som övriga samhällsmedborgares friluftande...
 
Pysen: tack för ett bra inlägg. Skall bara rätta lite. Jag kör inte hoj (nu).
Tråkigt att höra att det är sånt problem i 08 trakten. Bör själv utanför göteborg och har inte dom problemen alls när jag går ut i naturen som jag gör varje vecka.
Skall ut 3 veckor nu och vandra lite norrut och tänkte passa på att notera lite grann om mina iaktagelser under min tur. Kul att se vad jag stöter på i naturen. Kan det vara mer motorgårdar än friluftsstugor eller mer cyklar än mc kanske hör mer sågar än mc-motorer. Hur som helst så skall jag försöka se vad som påverkar naturen.
Det kan bli intressant, frågan är om någon annan är intresserad?
 
Man måste ha rejäla problem för att det ska vara ett brott. http://www.alingsastidning.se/juristen_visa.asp?id=44&sidnamn=FRÅGA JURISTEN

Har själv lyckats med bedriften att få skjuts hem av Polisen för så länge sedan att det är preskriberat. Kedjan hade hoppat och jag hade en mil hem så de bad mig låsa och lägga undan cykeln i diket. Inget tal om böter utan de var väldigt trevliga. Full fart på Kårhuset i Luleå den gången :)

...Bara för att man väljer att bryta mot en lag betyder inte det att man bryter mot alla lagar.
...Bara för att man ibland cyklar trots att man tagit några öl betyder inte det att man klottrar på husväggar....
Allt handlar väl om hur allvarlig man själv tycker att lagöverträdelsen är.
 
ta sönder däcken

När det inte hjälpte att påtala förbudet och den skade de ställde till med så fixade jag bort dom själv,gick ganska fort



ner i verkstaden klippte till några spetsigt trekantiga plåtbitar
slipade dom i bänkslipen
gjorde ett hål i plåtens bas, lagom för en "tältpinnestabilerare "


sedan riggade jag dom i körspåren, antar att de "skar upp däcken" på mina "minor" för det dröjde bara ett kort tag innan de slutade köra där.
 
Såg igårkväll 3 stycken crossklädda ungdomar komma körande i skogen här en bit utanför Jukkasjärvi.
Deras bilar och släp var parkerade några kilometrar därifrån.
Garanterat inte samer. Ingen respekt för våra lagar, man blir riktigt irriterad.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg