Jag är dåligt insatt i hur prisbilden ser ut på olika banor och klubbar, men jag vet att om man bara vill komma och köra en kväll på den lokala crossbanan kostar det 100kr för fyra timmar (17-21).
Men helt säkert är det inte priset som ensamt är problemet, men det kan kanske vara ytterligare en liten bidragande orsak till att vissa väljer att köra i skogen.
Jag är inte ute efter att rättfärdiga det de gör, jag ville bara visa på en teori om varför vissa väljer att köra i skogen
Det kostar en hundring att springa orientering i skogen en kvart eller en timma, och folk gör det trots att det är gratis att själv springa i skogen.
Det kostar också att åka lift i skidbacken och folk betalar trots att dom kan vandra upp och åka ned, eller likaså att använda konstspår för längdåkning på vissa ställen, och man gör det trots att det är gratis att spåra själv.
Folk är alltså beredda att betala sin hundring om dom tycker att dom får något för den.
Problemet är alltså att det är tråkigt att åka hoj?
Att man inte får det man förväntar sig under de 4 timmarna för en hundring?
Antingen är arrangörerna riktigt dåliga på att leverera något alls motsvarande 25:-/h eller så är hojåkarna bortskämda och vill ha mer, eller vill ta gratis bara för att ingen stoppar dom trots att det inte är ok!
Jag antar att hojåkarna skulle smita in på golfbanan, eller friskis och svettis gympapass också utan att betala bara för att det går och blir gratis?