Terrängkörning i skogen

Jag är dåligt insatt i hur prisbilden ser ut på olika banor och klubbar, men jag vet att om man bara vill komma och köra en kväll på den lokala crossbanan kostar det 100kr för fyra timmar (17-21).

Men helt säkert är det inte priset som ensamt är problemet, men det kan kanske vara ytterligare en liten bidragande orsak till att vissa väljer att köra i skogen.

Jag är inte ute efter att rättfärdiga det de gör, jag ville bara visa på en teori om varför vissa väljer att köra i skogen

Det kostar en hundring att springa orientering i skogen en kvart eller en timma, och folk gör det trots att det är gratis att själv springa i skogen.
Det kostar också att åka lift i skidbacken och folk betalar trots att dom kan vandra upp och åka ned, eller likaså att använda konstspår för längdåkning på vissa ställen, och man gör det trots att det är gratis att spåra själv.
Folk är alltså beredda att betala sin hundring om dom tycker att dom får något för den.

Problemet är alltså att det är tråkigt att åka hoj?
Att man inte får det man förväntar sig under de 4 timmarna för en hundring?

Antingen är arrangörerna riktigt dåliga på att leverera något alls motsvarande 25:-/h eller så är hojåkarna bortskämda och vill ha mer, eller vill ta gratis bara för att ingen stoppar dom trots att det inte är ok!

Jag antar att hojåkarna skulle smita in på golfbanan, eller friskis och svettis gympapass också utan att betala bara för att det går och blir gratis?
 
Att köra ATV i skogen och hänvisa till allemansrätten är enligt min uppfattning som att skita i sin grannes handfat och hänvisa till yttrandefrihetsgrundlagen - med andra ord både okunnigt och djävligt nonchalant... Det finns en terrängkörningslag som reglerar vad som är tillåtet och vad som inte är det - hur svårt ska det vara att följa gällande lagstiftning? Eller struntar ni som tycker att man ska få köra som man villi naturen även i andra lagar såsom brottsbalken?
 
Då tar vi det igen.... Det är inte dom seriösta förarna som tillbringar träning i förbjuden natur. Dessa hittas på laglig mark med licens, rätt skyddsutrustning, registrerade hojar, betalt för träningen mm. Priset är ett mindre problem i sammanhanget.
De som kör på detta sätt har inga problem att åka till en träning fast man inte har något val av slinga på hyfsat avstånd.
Övrig körning har jag försökt få tips på hur man kan fånga in och få den intresserad mot den andra gruppen av förare då alla tycker att det är ett ofog.
Man kan konstatera att människan använder mer och mer motorer på sin fritid.
Svansen till dom seriösa utövarna blir längre och längre.
Alternativ att använda sina leksaker är ytterst sparsam.
Respekt för andra människor, natur, lagar mm obefintlig.
Så till frågan ännu en gång, hur löser vi det? Ett svar är att det får vara som det alltid varit, vi har ju en lag.
En annan lösning är att någon annan tar tag i det, och jag bidrar med att gnälla.
Inget sätt som vi har idag verkar ju ha någon effekt på den vilda körningen.
Så tips någon?
 
Jag nämnde priset som en liten del i det hela, men det är det enda jag har fått kommentarer om. Kommentera gärna på det andra jag skrev också!

Det kostar en hundring att springa orientering i skogen en kvart eller en timma, och folk gör det trots att det är gratis att själv springa i skogen.
Menar du att det kostar en hundring att träna? Eller snackar vi tävling här nu? Jag pratade träning... Och visst springer väl orienterarna själva i skogen också?

Det kostar också att åka lift i skidbacken och folk betalar trots att dom kan vandra upp och åka ned
Skillnaden här är ju så klart att i det här fallet är det mycket jobbigare att inte betala. För "okynneskörningen i skogen"s fall är det ju oftast mindre jobbigt att inte betala. Hade det varit snabbare/smiddigare att gå upp än att åka lift hade nog få valt att betala för liften.

, eller likaså att använda konstspår för längdåkning på vissa ställen, och man gör det trots att det är gratis att spåra själv. Folk är alltså beredda att betala sin hundring om dom tycker att dom får något för den.
Bra exempel! Här börjar vi närma oss något som kan liknas vid körning på endurobana/crossbana! :)

Problemet är alltså att det är tråkigt att åka hoj? Att man inte får det man förväntar sig under de 4 timmarna för en hundring? Antingen är arrangörerna riktigt dåliga på att leverera något alls motsvarande 25:-/h eller så är hojåkarna bortskämda och vill ha mer, eller vill ta gratis bara för att ingen stoppar dom trots att det inte är ok!
Jag är ju egentligen uppenbart hel fel man att svara på det här eftersom jag inte kör själv, men i stort tror jag du har rätt i din beskrivning. Jag tror det finns de som tycker det är tråkigt att nöta samma slinga om och om och om igen. Att de har blivit bortskämda med den underbara natur vi har i Sverige och vill kunna uppleva den på motorcykeln också.

Jag antar att hojåkarna skulle smita in på golfbanan, eller friskis och svettis gympapass också utan att betala bara för att det går och blir gratis?
Antar att du inte är helt seriös här, men; nej, jag tror inte hojåkarna skulle smita in på golfbanan eller friskis. Bara för att man väljer att bryta mot en lag betyder inte det att man bryter mot alla lagar.

Bara för att man ibland kör för fort med bilen betyder inte det att man snattar på ica.
Bara för att man ibland cyklar trots att man tagit några öl betyder inte det att man klottrar på husväggar.
Bara för att man ibland kissar på offentlig plats betyder inte det att man inte betalar för tunnelbanebiljetten.

Allt handlar väl om hur allvarlig man själv tycker att lagöverträdelsen är.
 
Det är väl bäst att erkänna att jag gillar mc. men "Customstuket". Så motorcyklar har jag inget
emot.
Men här på forumet har diskuterats Allemansrättens vara eller inte vara eller vissa inskränkningar.
Trycket på skog och mark är högt, det är inte bara svenskar som utnyttjar allemansrätten utan
övriga europeer som saknar denna rätt hos sej och följdaktligen inte fixar detta med "att inte
störa inte förstöra".
Nu på sista tiden har motorcykel-körning i skogen kommit in. Det är inte konstigt att vi som
vandrar och paddlar, skidar, osv. reagerar hårt.


MVH Glenn
 
Senast ändrad:
Jag respekterar de som försöker ha seriösa inlägg här. Själv så försöker jag att ha så sakliga argument som jag kan.
Försöker att hitta en röd tråd på problemen av inläggen här. Vanligt är att man inte tycker om slitaget i naturen.
Kanske det finns någon som är duktig med miniräknaren och kan räkna lite. Räknar man slitage i kategorin Där vegitation slitits ner och ej får en chans att växa.
Tar man bort vanliga skogsstigar och tar tex vandringsleder i sverige och säger att dessa är ca 50 cm breda och jämför med enduroslingorna ca 100 cm breda. Vad får vi för siffror då.
 
Jag ber om ursäkt för att jag klipper i citatet. Detta tycker jag är väsentligt.

... Att de har blivit bortskämda med den underbara natur vi har i Sverige och vill kunna uppleva den på motorcykeln också...

...Allt handlar väl om hur allvarlig man själv tycker att lagöverträdelsen är.

Jag tror inte att de (flesta) som kör cross eller fyrhjuling olagligt i naturen har ett naturintresse som sträcker sig långt utanför det egna fordonet eller den egna upplevelesen. Andra blir irriterade av detta eftersom naturen är, i viss mening, allmän.

Dessa cross- och fyrhjulingsåkares syn på allvaret i lagöverträdelsen vittnar om, i mina ögon, deras knappa och själviska intresse för naturen.

Å andra sidan laddar många personer med stort musik- eller filmintresse ner media olagligt. Jag anser att också detta är fel. Även om det finns teknik att på lagligt vis införskaffa som kan sägas delvis vara ämnat för det.

/daniel
 
Jag respekterar de som försöker ha seriösa inlägg här. Själv så försöker jag att ha så sakliga argument som jag kan.
Försöker att hitta en röd tråd på problemen av inläggen här. Vanligt är att man inte tycker om slitaget i naturen.
Kanske det finns någon som är duktig med miniräknaren och kan räkna lite. Räknar man slitage i kategorin Där vegitation slitits ner och ej får en chans att växa.
Tar man bort vanliga skogsstigar och tar tex vandringsleder i sverige och säger att dessa är ca 50 cm breda och jämför med enduroslingorna ca 100 cm breda. Vad får vi för siffror då.

Om Sverige godkänner mc- körning lite överallt, för det är väl tanken med diskussionen?
Då kan vi inte hindra övriga EU medborgare heller och den aktuellaste siffran jag har är
på 502,5 miljoner + Norge. Det är inte bara vi på 10 miljoner som får exklusiv rätt. Det kan
alltså gå riktigt illa.


MVH Glenn
 
Nej tanken med diskutionen du refererade till var att belysa hur slitage finns i naturen.

OK. Jag har uppfattat diskussionen som att du vill ha geografiska områden att få köra i, alltså
inte små crossbanor.

Men glöm inte att allt som svenskar tillåts i Sverige tillåts även övriga EU-medborgare att göra.

Mvh Glenn
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg