Terrängkörning i skogen

Just det glenn. Det var att belysa lite på hur slitaget på marken uppkommer och av vem. Naturligtvis så uppkommer slitage av olika saker men jag anser att däck på mc står för en väldigt liten del./QUOTE]

Ojdå!

Då har du inte sett hur mycket skada fordonen gör i våran känsliga fjällvärld.
Det värsta jag har varit med om var upp e i Råstojaureområdet nä 8 motorcyklar jom körande på bredd över en myr, ingen vacker syn. Det tar lång tid att läka dom såren.

Givetvis var det samer som enligt lagen har rätt och utnyttja sina fordon, men även dom måste kunna ta hänsyn till naturen som det naturfolk dom vill framställa sig som.

Men vem är du som sätter dej som Lennart Svahn och bedömmer våra svar om dom är godkända eller ej.
Du försöker styra diskussionen som en regisör med manus och liknande.
På en annan tråd kallade du andra som vi ogillade motorfordon i skogen för "puckade".

Jag kan ju inte påstå att du är korkad, men du verkar ha otur när det gäller tänkandet.
Försök att lägga ihop det du lärde dej i skolans biologisal med lagar och politik.
.
Mvh Glenn

Såg igårkväll 3 stycken crossklädda ungdomar komma körande i skogen här en bit utanför Jukkasjärvi.
Deras bilar och släp var parkerade några kilometrar därifrån.
Garanterat inte samer. Ingen respekt för våra lagar, man blir riktigt irriterad.

Hade markslitaget varit mindre om crossförarna varit samer??

Jag reagerade också på det där i en annan tråd. Man kan tycka olika utan att vara puckad. Skulle tro att peakxv får bättre idéer på http://soe.se/. Där borde de kunna komma på saker medan de flesta här inte vill ha ut motorcyklar i skogen.

Vi har stora problem i Norrbotten med finnar som kommer över och transporterar sig med fyrhjulingar Till Jakt och fiskemarkerna. Säger både mina samiska släktingar och bekanta som bor i uppe i Sopperotrakterna, Karesuando o.s.v.
Samt även våra lokala medier rapportera ofta om detta.

Några artiklar från Norrländska SocialDemokraten de senaste åren angående terrängfordon.

http://www.nsd.se/nyheter/kiruna/artikel.aspx?ArticleId=3851401

- Vi får samtal hela tiden om folk som använder fyrhjuling på fel sätt i samband med jakt
http://www.nsd.se/nyheter/kiruna/artikel.aspx?ArticleId=6368234

Miljoner till skydd mot markskador i fjällen
http://www.nsd.se/nyheter/jokkmokk/artikel.aspx?ArticleID=5777144

Hade markslitaget varit mindre om crossförarna varit samer??

Vilket påhopp!!

Hoppar du på bonden som kör sin traktor i naturen när han sköter sitt jobb????

Säger du till killen i skogsmaskinen mitt på kalhygget???

Så om det varit samer kunde de ha varit ute och gjort sitt jobb... är du lite avundsjuk?

Men vem är du som sätter dej som Lennart Svahn och bedömmer våra svar om dom är godkända eller ej.
Du försöker styra diskussionen som en regisör med manus och liknande.
På en annan tråd kallade du andra som vi ogillade motorfordon i skogen för "puckade".

Jag kan ju inte påstå att du är korkad, men du verkar ha otur när det gäller tänkandet.
Försök att lägga ihop det du lärde dej i skolans biologisal med lagar och politik.
.
Mvh Glenn

Ps: skriv inte att du är intresserad av enduro, det finns så många puckon här som tycker att man inte kan njuta av att vara ute i naturen om man färdas med motor.

Det är troligtvis detta du tänker på. Och då vet ju vi alla var han står.
Jag tycker det rent ut sagt svinigt att förstöra för andra med nöjesåkning, och ser gärna strängare straff för dessa typ av brott.

Det är troligtvis detta du tänker på. Och då vet ju vi alla var han står.
Jag tycker det rent ut sagt svinigt att förstöra för andra med nöjesåkning, och ser gärna strängare straff för dessa typ av brott.

Ja. Han uppvisar svårigeter med att förstå andras åsikter, jag håller med dej helt och fullt.

Mvh Glenn

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg