Terrängkörning i skogen

Menar du att det kostar en hundring att träna? Eller snackar vi tävling här nu? Jag pratade träning... Och visst springer väl orienterarna själva i skogen också?

Jajamän!
Det finns visserligen träningstävlingar en eller ett par ggr i veckan på större orter och liknande där man kan komma undan med en 50-lapp, men åker man ut till en tävling där man inte är anmäld i tävlingsklass för att träna kan man ta en motionsbana för en hundring.
Sedan finns det runt om i Sverige fasta kontroller och passerar man en ort kan man oftast köpa ett Naturpass och träna en vända för ca 70-100:-. I större städer kan man ju ta en klubb i veckan och ha en ny karta varje vecka som omväxling.

Sedan kan man ju så klart springa gratis i skogen men då har ju ingen varit där och ordnat en bana åt dig med kontroller. Är man med i en klubb finns ju deras träningar som ofta är välorganiserade men det var väl inte organiserade klubbaktiviteter som vi diskuterade med hänvisning till buskörning i skogen?

Betula: vill du vara vänlig att sluta smutskasta enduron nu. Det du beskriver är inte enduro. Den bedrivs på laglig mark som är godkänd för ändamålet. Hojarna är besiktigade och skattade.

Betula: vill du vara vänlig att sluta smutskasta enduron nu. Den bedrivs på laglig mark som är godkänd för ändamålet. Hojarna är besiktigade och skattade.

Sluta nu.

Enduro åker man med en enduro hoj typ cross med belysning m.m. Detta bör du känna till.
Du kan åka enduro olagligt och lagligt.

Om du tror att enduro endast är novemberkåsan så är du bara löjlig.

Jag må ogilla cross och enduro i alla möjliga former, men är den laglig så tänker inte jag bråka med just dessa åkare.

Där just jag bor som är en stor ö finns inga "godkända" crossbanor eller enduro slingor eller stigar för ATV överhuvud taget. Men ändå så möter jag dem dagligen i skogen, på sandtaget , på berghällarna i och utanför stigarna.

OCH de flesta ÄR med i klubbar , men de tycker så synd om sig själv för de måste åka så långt till godkända banor... 20 min med bil!!! sen är de vid Stockholms bästa enduro slinga.

Så du undrade förut vad vi kan göra för att hjälpa klubbarna, från mitt håll inte ett jävla skit. Jag vill ha mer poliser, indragna körkort, lägga ut dem i massmedia (VET ATT NÅGRA TILLHÖR DET ABSOLUTA TOPPSKICKET I STOCKHOLMS FÖRETAGS ELIT)(och de är inga barn eller ungdomar)

Klart att det finns ungdomar som bus åker , men just här så är det knappast de som är problemet. I ett gammalt sandtag. som är övergivet . MEN försörjer stora delar området med vatten då en stor vattentäkt går under sand taget. (nu vet alla vildåkare i Stockholm vart vi är).
Även där åker man dagligen trots stora skyltar.

Tack vare dina inlägg kommer jag anmäla var ända en som ful åker på denna ö eller straxt innan öns bro.(Ni som åker här vet exakt vad jag menar)

Ditt argumenterande blir bara löjligt. Och du gör mig lite upprörd...
Att ringa polisen är inget jag gjort tidigare, man har bara muttrat lite för sig själv. Tack peakxv; för att du väckt mig från min handlingsförlamning.

Betula:
Det var ett så fint inlägg så jag kommer att hoppa av denna tråd nu.
Början på tråden så har ett flertal personer försökt att lura i er som läser detta att all nöjeskörning i naturen är förbjuden. Detta har jag påpekat vid ett flertal tillfällen är direkt felaktigt. Ännu efter över hundra inlägg på tråden så kallas det för brott. Tråkigt att se hur man klipper ur lagtexter för att försöka få er som inte är insatta att tro att all motortrafik i naturen är förbjuden.
Nu hoppas jag att ni tar åt er av betulas text ovan och ser att han nämner att det går visst att köra lagligt, tom på två ställen.
Kan tänka mig att rallyn inte vill se en massa buskörningar i skogen lika lite vill nog dragracingen ha raceing på allmäna vägar.
Kan med bestämdhet säga att det seriösa enduro sverige hellre vill vara utan sin svans av busåkare.
Tackar dig för hjälpen för dina kommande insats och hoppas på ett fortsatt gött samarbete med att få bort buset.
Ha en go tur.

Betula:
Början på tråden så har ett flertal personer försökt att lura i er som läser detta att all nöjeskörning i naturen är förbjuden. Detta har jag påpekat vid ett flertal tillfällen är direkt felaktigt. Ännu efter över hundra inlägg på tråden så kallas det för brott. Tråkigt att se hur man klipper ur lagtexter för att försöka få er som inte är insatta att tro att all motortrafik i naturen är förbjuden.
Nu hoppas jag att ni tar åt er av betulas text ovan och ser att han nämner att det går visst att köra lagligt, tom på två ställen.
Kan tänka mig att rallyn inte vill se en massa buskörningar i skogen lika lite vill nog dragracingen ha raceing på allmäna vägar.
Kan med bestämdhet säga att det seriösa enduro sverige hellre vill vara utan sin svans av busåkare.
Tackar dig för hjälpen för dina kommande insats och hoppas på ett fortsatt gött samarbete med att få bort buset.
Ha en go tur.

Du e ju rolig du. Tråden handlade om fulåkning inte om laglig och godkänd åkning. Brukar du gå in i knivtrådar och prata utekök också?

Ha det gött.

Betula:
Det är väl onödigt att hoppa av för det där. Lite ska man tåla i en diskussion. Jag ser gärna att du är kvar, tycker du tillför en del vettigt.

All nöjeskörning i 'naturen' ÄR förbjuden. Men du kan nöjesköra efter grusväg med registrerat fordon. Du kan även nöjesköra efter därför avsedd bana, dvs crossbana eller enduroslinga. Där och bara där. Rätta mig gärna om jag har fel.

Verför pekar du inte specifikt på eventeulla felaktigheter som vi andra skrivit? Jag kan inte påminna mig att du visat på några fel? Har tex jag fått nån lagtext om bakfoten får du gärna rätta mig.

Med dina inlägg om enduro vill du ju få oss att tro att ALLA som kör enduro gör det lagligt, dvs på därför avsedd bana eller efter grusväg. Både du och jag vet att det inte är sant.

...hoppas på ett fortsatt gött samarbete med att få bort buset.
Ha en go tur.
Likaledes.

Interesting discussion... I will write in english, as my swedish grammar is pretty rough....

In sweden, can you ride a class 2 moped on a trail for bicycles out in the forest, or is it only in the city?

All nöjeskörning i 'naturen' ÄR förbjuden. Men du kan nöjesköra efter grusväg med registrerat fordon. Du kan även nöjesköra efter därför avsedd bana, dvs crossbana eller enduroslinga. Där och bara där. Rätta mig gärna om jag har fel.

Mja, de flesta grusvägar är inte öppna för någon nöjeskörning med MC eller moped, då de inte får något statsbidrag. Enbart allmänna vägar, samt enskilda vägar med statsbidrag är öppna för nöjeskörning (givet att gängse trafikregler följs). För övriga enskilda vägar fordras markägarens uttryckliga tillstånd.
/Niklas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg