Hej
Jag vill också ha en kåta!! Någon som har tips till mig?
Den ska passa till 4 personer + hund + packning osv. 3 säsonger. Har ingen bil och gillar att vandra så det får inte bli en tung lösning! 4-6kg inkl mittstång, pinnar osv är rimligt.
Kommer att användas i både skog och på fjället. Har ingen lust att uppleva helt galet fjällväder så kollar väderrapporterna och befinner mig max en dagsmarch från fjällstuga/civilisation så söker inte tält för fullfjädrad storm även om det måste tåla normalt fjällväder och inte vara livsfarligt.
Vill inte ha golv. Troligtvis inte innertält men gärna kamin!
Har ni några tips till mig?
Har någon erfarenhet av Nortent Lavvo 6? Seek Outside blir för dyrt för mig..
Skulle gärna köpa begagnat men utbudet av begagnade lättviktskåtor är ju inte enormt direkt.. Men har du en lättviktskåta som samlar damm, hör av dig!!
Den enda kåta jag har erfarenhet av (äger ingen själv, men hängt med på tre svängar med en som har en), är en Tentipi Zirkon 5 lätt.
Som mest har vi varit 5 karlar (80-100 kg/st, alla 180-190 cm) och en hund. Det funkar ju, men är inte optimalt. Nån sväng har vi varit 4 och då har man gott om plats tycker jag. Ingen kamin ska sägas.
En Zirkon 7 lätt väger 5,5 kg utan golv och innertält, och då har du förmodligen ledigt med utrymme.
Zirkon 5 lätt väger 4,0 kg utan golv och innertält. Kanske blir trångt med en kamin?