Oberoende genom Utrustning

Eftersom du inte tror på oss som gör det så föreslår jag att du fyller en ryggsäck med sand eller grus till dina 40 kg totalvikt. Tar på den och justerar in remmarna samt går runt kvarteret. Sen kan du komma åter vid tangentbordet.

go tur
 
Jag går regelbundet femkilometersrundor med 2x5 kg viktmanchetter runt fotlederna, 2x4 kg runt handlederna och 20 kg viktväst. Alltså 38 kg. Jag avslutar de (3 ggr +/vecka) med ett pass på Korpens gym. Mest axlar och bröst. Jag är inte katig, väger 105, 175 cm lång och 59 år så jag käkar Zink 25 och vegant proteinpulver. Ja, jag är vegan. Mina VitaePro har tyvärr fiskgelatin i skalet på kapslarna, jag avskyr fisk men... man får anpassa sej.

Med 35 kg packning blir jag mobil och oberoende varsom i framtiden. Sahara? Svalbard? Frankrike och Sverige helst. Har sjukersättning så jag är ekonomiskt oberoende oxå.

40 kg i ryggan? Har regelbundet gått enmilsrundor för några år sedan, med 30 kg i ryggan. Tungt som fan ja, därför tränar jag.
 
Snyggt ! Om du tar del av några råd här så blir det lättare packning, och du kommer mkt längre per dag. Så fixa nu en packraft max 5kg, och ett tält ca 1.5kg. :)
 
Låter som att du gillar utmaningar och att pressa dig själv.
Med de förutsättningarna är det inget fel på din utrustning.

Kom bara ihåg att:
1. det finns avsevärt(!) lättare alternativ som gör jobbet, samt
2. mobil, rörlig och oberoende blir man med lätt och minimalistisk packning.
 
Snicksnack "kom ihåg dittan och dattan". Mästra mej inte. Jag ska ha party i tipin. Vem bär whiskeyn, fem pavor?

Hur många höjdmeter tar du på dina vandringar i stan?

Hur mycket går du i kuperad terräng?

Att gå omkring på stans asfalt är inget som ens liknar fjällvandring.

Har själv gått med 35 kgs packning och det gick Hyfsat" lätt när det var platt och slätt underlag men en halt annan sak när det bar av utanför och uppför.

Men uppenbarligen är du helt ointresserad av råd eftersom du själv vet din kapacitet så varför orkar vi ens svara åt dig.

Och rådet från seobserver är nog väldigt bra "fyll ryggan med 40 kg grus" och jag kompletterar med och ge dig ut i terrängen. Eller kanske till trollskogen där du uppenbarligen kommer ifrån.
 
Nyfiken fråga:
Kombinationen hängmatta och kåta? Förstår inte skall du sova med hängmatta i kåta?
Visst går det att få ned din utrustning i en ryggsäck. Men bättre att paddla med den.

Men du kanske siktar på att etablera basläger och ibland flytta det till nya ställen. Det kan funka.

Thure
 
Senast ändrad:
Hur fel kan det bli, frågade jag mig själv, i Kolmården, och började följa orange led från parkeringen vid Vildmarkshotellet. Jag hade klivit av vid hotellet för att gardera mig med att finna ett vindskydd innan natten. Det brukar finnas ett vindskydd på varje etapp och ansvarig nämnd kör ut ved till dem, ofta kommunerna. En vän försökte vägleda mig till att ta rätt led, men jag vet inte. Jag är väl en tråkig stenbock som aldrig lär sig. Står bara och stampar och går sin egen väg, som katten. Jag skulle gå norrut och gick ändå österut. När jag kommit några kilometer kom jag ut på en asfalterad väg i ett villa område och jag frågade efter vägen, och jo det finns ett vindskydd bortöver men det är långt. Skvättan heter det. Okej sa jag, tackade och gick. ”Långa sträckor är jag fantastisk på...” När jag några hundra meter bort frågade efter leden för den blev dåligt markerad (igen) fick jag igång en gammal tant och hon försökte avgöra om jag skulle gå till Skvättan eller vända för det fanns ett närmre hotellet. ”De är nog lika fina och lika långt bort”. ”Då tar jag Skvättan”, som om jag fått en ny tjej - Skvättan. En episod längs denna sträcka, långt bort från civilisation, tar markeringarna slut. De är målade på träd annars. Stigen går fortfarande att följa så jag tog chansen att jag var på rätt väg. Snart kom jag till en brant. Jag avancerade tvärt neråt mot Bråvikens vatten. Det var mycket brant och fullt med hinder som klippor. Jag tog mig ändå ända ner och fann att det var en återvändgränd vid vattnet. Jag började klättra uppåt igen. Vid ett tillfälle stod jag inför en klippa som krävde att jag akrobatiskt skulle ta mig över. Trettio kilo på ryggen (grillkol, tändvätska, grillgaller, fransyska, potatisgratäng och tomater, 4 liter vatten, liggunderlag, sovsäck och lite allt möjligt) var jag rädd för att falla och skada mig, helt långt bort från civilisation. Jag klarade det. Väl uppe trackade jag mig bakåt längs leden tills jag fann markeringarna igen. Leden är avancerad.
 

Liknande trådar