Jag tycker inte att man behöver gräva.
Problemen med att gräva är flera:
*Det är jobbigt
*Marken är tjälad och du får inte ner tältspikarna om du inte har stålspik och hammare.
*Snön är utmärkt att ligga på, och det är alltid slätt och fint. Vad gör du när du grävt ner till marken och du hittar en massa sten och stubb?
Det beror ju såklart på hur mycket snö det är.
När jag nyttjar kåtan på rejält snötäcke så plattar jag till marken med skidorna. Efter en eller två timmar är det hårt.
Har man mer bråttom än så, då får man pulsa omkring och trampa snö utan skidor tills man har bearbetat all snö. Därefter kan man snygga till med skidorna. Då är det stenhårt efter en timme.
Medans snön hårdnar lägger jag ut tältduken och gräver ner snöpinnarna så att de få frysa fast tills det är dags för resning.
När det är gjort hämtar jag två slanor/störar. Minst 2 meter långa, och 3-5 cm i diameter. Jag använder oftast grövre. Då orkar de hålla uppe kaminens vikt även när det smälter.
Störarna lägger jag 20 cm isär i riktning från dörren och inåt.
De är till för att kaminen ska ha något att stå på.
De blir även till en utmärkt avställningsyta. Man lägger lite fina vedklabbar tvärsöver och får en fin yta att ställa kastruller och sånt på. Man kan även stapla resten utav sin ved där, så att den får upp värmen litet.
Sen brukar jag faktiskt ha med mig två meter extra bred och tjock aluminiumfolie.
Den lägger jag under kaminen, och det som blir över för jag upp längs mittstolpen och klämmer fast en bit upp.
Dels hindrar den snösmältningen under kaminen, men den skyddar också mittstolpen från att bli onödigt varm.
För att inte mittstolpen ska sjunka ner i snön har jag med mig en 30 cm lång 45x95 mm regel som jag placerar tvärs över de två störarna.
Den har en försänkning i mitten som mittstolpen kan stå i. Jag har dragit några trallskruv genom den, vilka sticker ut på undersidan. Dessa hindrar den från att glida av störarna.
Det kommer smälta under kaminen. Man får räkna med att man får skotta igen "hålet" inför varje ny kväll. Ska man bara vara ute en natt så behöver man inte oroa sig över det, men det är snabbt gjort om man känner att man behöver det. Störarna orkar hålla kaminen i luften även om det har smält väldigt mycket, men det känns obehagligt att ha en röd kamin som "svävar" fritt i luften.
Det kommer även att smälta mer i mitten än vad det gör vid väggarna. Bakom dig där du ligger kommer det inte smälta något alls.
Efter några timmar kommer det vara en lätt sluttning ner mot kaminen.
Det kan vara en bra ide att lägga ved eller stockar som hindrar dig från att glida ner mot kaminen när du sover.
Någon gång har jag skulpterat om liggplatsen med spaden innan jag lagt mig för kvällen.
Sen brukar jag även ha med mig en bit (1,5-2m) ventilationsslag. Den är teleskopisk och väger väldigt litet.
Den lägger jag under dörrfliken och drar fram till kaminen. Det blir en inluftskanal till kaminen.
Om du inte har en sådan så kommer det dra in kalluft någonstans.
På bilden är det en meters snödjup, ungefär.